Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

‘Laat een peuter weer peuter zijn’

'Laat een peuter weer peuter zijn'

Onderzoeker Sieneke Goorhuis- Brouwer ziet met lede ogen aan hoe jonge kinderen steeds meer worden benaderd als leerlingen. ‘Educatieve programma’s die eigenlijk bedoeld zijn voor kinderen met een leerachterstand, worden nu op de kinderopvang losgelaten. Kinderen moeten hun peuter- en kleuterperiode juist ten volle beleven’ zegt Goorhuis-Brouwer.

Kenniseconomie
Ze vindt dat kinderen op veel te jonge leeftijd worden klaargestoomd voor de kenniseconomie. daar worden kinderen onzeker van waarschuwt ze, en dat uit zich weer in allerlei vormen van afwijkend gedrag. ‘Ik krijg regelmatig kinderen op het spreekuur die denken dat ze dom zijn. “Ik snap niet wat juf bedoelt”, zeggen ze dan. En vervolgens mogen ze in de klas niet spelen, maar moeten ze taakjes doen om hun achterstand weg te werken. Men denkt dat je daardoor kinderen vooruit helpt in de latere schoolprestaties, maar dat is absoluut niet het geval.’

Emotionele stabiliteit belangrijker
Als een kind drie jaar is, is het niet belangrijk dat hij al kan lezen. Goorhuis – Brouwer pleit ervoor om emotionele stabiliteit en ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid voorrang te geven. Ze denkt dat er een verband is tussen de steeds groter wordende groep kinderen met gedragsproblemen en de manier waarop ons onderijssysteem in elkaar zit. Peuters zijn er volgens haar neurologisch gezien nog helemaal niet aan toe om al die educatieve programma’s te verwerken.

Weinig kennis van het jonge kind
‘Sinds de afschaffing van de kleuterschool 25 jaar geleden en de invoering van het basisonderwijs is de kennis over het jonge kind geleidelijk aan weggelekt. veel leerkrachten weten nauwelijks nog hoe ze met jonge kinderen moeten omgaan’ zegt Goorhuis – Brouwer. Zij hoopt dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers methodes gaan zien als inspiratiebron, in plaats van dat ze er helemaal afhankelijk van zijn.

7 REACTIES

  1. Jammer dat Sineke het zo benadert, de kinderen werken NIET met een educatief programma, zij spelen naar hartenlust met het aanbod op de groep. De leidster werkt vanuit een thema en bied en rijke speelomgeving aan. Daardoor is er meer samenhang en komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. Wanneer je een jaarprogramma zou afwerken met de gedachte dat peuters dat moeten leren of beheersen werk je niet meer vanuit de peuter. Maar gelukkig snappen de meeste leidsters wel dat de peuter en zijn spel het uitgangspunt zijn.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben het er helemaal mee eens dat leven in een volledige kennismaatschappij niet helemaal meer van deze tijd is.
    En de beste combinatie voor mij is vooral spelend leren. Het kind in zijn totaliteit waarderen met al z’n eigenaardigheden als klein mens. Dat is toch prachtig.

  4. Wat is er toch mis met het spelender wijs ontdekken van de wereld? Ik ben het er dan ook helemaal mee eens om kleintjes weer gewoon naar de kleuterschool te laten gaan waar spelen voorop staat en het ‘echte’ leren nog even mag wachten tot de hersentjes het ook echt in zich op kunnen nemen. Met juffies en meesters die zien wat de waarde van spelen is.

  5. Pedagogisch medewerkers en psz-leidsters plannen en grijpen doelbewust hun kansen gedurende de dag. Met of zonder educatief ( betekent overigens gewoon opvoeding!) programma. Peuters en kleuters ervaren alleen dat ze heerlijk mogen spelen en vreselijk leuke activiteiten doen. Volgens mij bijt het één het ander niet!

  6. Ik erger me aan alle berichtgeving die suggereert dat peuters niet meer mogen spelen als gevolg van de invoering van educatieve programma’s. Onzin! Spelen=leren voor peuters, of je nu wel of niet iets educatiefs aanbiedt. Het is de taak van de leidster om te zorgen dat het kind, in zijn beleving, lekker kan blijven spelen!

  7. Vele ‘deskundigen’ hebben wel een mening, soms lijnrecht tegenover die van een ander. Kinderen mogen straks niets meer maar moeten alleen nog: hun hele kinderleven leren en doen wat anderen voor hun bedacht hebben. met andere woorden: geexploiteerd worden.
    m.i. is dat voor heel de wereld goed, behalve voor het kind.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.