‘Ik zocht buitenschoolse opvang voor mijn drie kinderen en schrok van wat ik aantrof. De bso’s waren massaal, geen vaste leidsters, het voelde niet veilig. Mijn kinderen zouden daar doodongelukkig worden.’
Marketing
Ze begon onder de naam VANDAAG een bso in haar woonplaats Drachten. Het concept: kleinschalige opvang met maximaal twintig kinderen, vaste medewerkers met echte passie voor het vak en zelfsturende teams. Haar eerste locatie begon met slechts haar drie eigen kinderen en het kind van de eerste pedagogisch medewerker. Plantinga kon niet vermoeden hoe snel VANDAAG zou groeien. De formule sloeg enorm aan in de Friese stad. ‘Na een jaar openden we al onze vierde locatie in Drachten. Toch heb ik de eerste jaren nauwelijks geld verdiend. Ik moest heel creatief met marketing omspringen, want daar was geen budget voor. Ik heb uitsluitend gratis reclame gemaakt via Facebook en Twitter.’
Zelfsturende teams
Een belangrijke succesfactor is volgens haar het delegeren van verantwoordelijkheden. ‘Bij VANDAAG werken we met zelfsturende teams. Mijn medewerkers hebben veel verantwoordelijkheid. Als je ze dat vertrouwen geeft, zijn ze tot veel meer in staat. Het inspireert veel meer dan wanneer alles vanaf het hoofdkantoor wordt bedacht. Ik denk dat dit een van de problemen is in de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers worden monddood gemaakt. Wij laten hen floreren.’
Wilt u meer over dit onderwerp weten? Volg dan de lezing van Janneke Plantinga tijdens het jaarcongres Management Kinderopvang op 21 april. Wat kunnen andere organisaties van haar leren als het gaat om jezelf onderscheiden en een nieuwe markt aanboren? Zij verklaart op het Jaarcongres haar successtory en geeft tips. Naar het congresprogramma >>