Details
Aanmelden
Hoe houdt u uw medewerkers gemotiveerd en zorgt u dat ze bij u blijven? Word in één dag bijgepraat en ontdek hoe u kwaliteit behoudt en verder brengt door goed werkgeverschap.Algemeen
8 september 2023
09.00 – 16.30
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Tarieven
- Vroegboektarief
- € 349
- Regulier tarief
- € 399
- Collega tarief: vanaf 3 deelnemers
- € 299
- Abonnee tarief
- € 349
Over dit congres
Bij verschillende kinderopvangorganisaties staat het water aan de lippen. Pedagogisch professionals lopen op hun tandvlees. Hoe houdt u ze gemotiveerd en zorgt u dat ze bij u blijven? Hoe krijgt u het team in beweging en gemotiveerd voor nieuwe impulsen vanuit uw visie? En hoe creëert u eigenaarschap?
Natuurlijk wilt u een blik opentrekken met nieuwe medewerkers, maar vergeet niet de medewerkers die dagelijks op de vloer staan. Hoe krijgen ze minder stress, meer rust, overzicht en controle op het werk? Hoe creëert u een cultuur van vertrouwen, trots en plezier waarin medewerkers zich gerespecteerd en geaccepteerd voelen?
Misschien nog wel belangrijker dan het oplossen van het personeelstekort: het waarborgen van de kwaliteit van de opvang en je verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen. Laten we niet vergeten ook die blik naar binnen te werpen en te focussen op kwaliteit.
Een dag over:
- Eerlijk is eerlijk: de kwaliteit staat onder druk. Maar laten we niet somberen, er is het een en ander mogelijk.
- Goed werkgeverschap: medewerkers behouden is belangrijker dan werven.
- Pedagogische kwaliteit: wat draagt bij aan de optimale ontwikkeling van kinderen, op een manier die passend is bij de maatschappelijke context.
- Route 2025: Gratis kinderopvang? Wet IKK. Het is zo breed en spannend, een scherpe analyse van de feiten.
- Creëer meer werkgeluk ondanks de bestaande werkdruk.
- Samenwerking met onderwijs, hoe dan?
Zowel de plenaire sessies als de workshops zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:
- Vakinhoudelijke professionalisering van de kinderopvang
- Bedrijfsvoering in de kinderopvang
- Leiderschap en teamontwikkeling
Word in 1 dag bijgepraat en ontdek u hoe u kwaliteit behoudt en verder brengt door goed werkgeverschap. Meld u hier aan >
Tip: Komt u samen met collega’s? Dan profiteert u van een flinke korting!
Praktisch
Voor wie?
Het Jaarcongres Management Kinderopvang is bestemd voor bestuurders, directies, managers, leidinggevenden, beleidsmedewerkers en locatiemanagers, regiomanagers in de kinderopvang en brede scholen, peuterspeelzalen en BSO’s, docenten en professionals werkzaam in de kinderopvangsector.
Locatie
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede (routebeschrijving)
Programma
De ochtend van het Jaarcongres Management Kinderopvang begint met de scherpe internationale analyse van Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang. Ruben gaat met jou toekomstgericht kijken.
Wat is de beroepskracht-kind-ratio in Denemarken? Wat is het minimale opleidingsniveau in Duitsland? En hoe zijn deze en allerlei andere structurele kwaliteitskenmerken ‘ingevuld’ voor de Nederlandse kinderopvang?
Ruben Fukkink heeft een brede, Europese inventarisatie uitgevoerd naar de structurele kwaliteitskenmerken van kinderopvangstelsels in de ons omringende landen. Deze verkenning laat zien hoe je een kinderopvangstelsel kan inrichten en maakt het mogelijk de Nederlandse kinderopvang in Europees perspectief te positioneren.
Een lezing over:
- Voor welke richtlijnen is er wetenschappelijke onderbouwing en voor welke niet?
- Kijkend naar buurlanden en wetenschappelijk bewijs – helpt om te kijken waar we de Nederlandse kinderopvang kunnen versterken en waar regeldruk eventueel kan worden verminderd.
- Ruben presenteert de eerste bevindingen van (lopend) onderzoek en voeren graag de discussie om inzichten van sleutelfiguren op te halen.
Ja, er is een groot personeelstekort. Hoe kunnen we, ondanks dat gegeven, de kwaliteit van de opvang en verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen waarborgen? Hoe kun je als leidinggevende ondersteuning bieden?
Yvette Vervoort gaat in op laagdrempelige professionalisering op basis van wetenschappelijke inzichten:
- Welke vragen op het gebied van pedagogische kwaliteit leven er in de praktijk?
- En welke antwoorden hebben we daar op?
- Wat draagt bij aan de optimale ontwikkeling van kinderen, op een manier die passend is bij de maatschappelijke context?
We worden dagelijks uitgedaagd om te veranderen en ons te blijven ontwikkelen. Hoe help je je medewerkers om optimaal te leren, ontwikkelen en performen om gezamenlijk de visie waar te maken?
Daarbij zijn leiderschap, persoonlijk leiderschap en samenwerking essentieel. En omdat leiderschapsgedrag besmettelijk is, begint het bij u!
Wat u gaat leren:
- Hoe verbindt u persoonlijke doelen in een gezamenlijke visie?
- Hoe haalt u het beste uit uzelf en elkaar, juist tijdens een veranderperiode?
- Hoe blijft u leren, ook als het tegen zit
Dat team samenwerkingen niet altijd van een leien dakje gaan is bekend. Maar daar hoeven we ons niet bij neer te leggen. Vanuit de systeemtheoretische benadering zoekt Steven naar oplossingen die de moeilijkheden overstijgen.
Deze afsluitende lezing gaat over:
- Bespreek niet het probleem zelf, maar de reden waarom het probleem überhaupt een probleem geworden is.
- Het zoeken naar relationele patronen, niet naar individuele incidenten of betere werkbeschrijvingen.
- Teamhygiëne : je moet niet alleen de groep, je kleren en je lijf een beetje schoon houden, maar ook de relaties op je werk…
Sessies:
In de praktijk zien we dat vier cirkels van invloed zijn op mate waarin een kinderopvangorganisatie succesvol een lerende organisatie is en eenduidig werkt. Deze succescirkels zijn:
- De professionele cirkel
- De pedagogische cirkel
- De kenniscirkel
- De integrale-samenwerkingscirkel
Judith spreekt in deze sessie over:
- Het cirkelmodel: bij elke cirkel hoort een vraag. Als een helder antwoord op die vraag ontbreekt, is dat onderdeel van het cirkelmodel nog niet op orde. Hoe zit dat bij jullie?
- Wat is er nodig voor een optimaal leerklimaat en hoe kun jij hier invloed op uitoefenen?
Wat vraagt het werken binnen jouw organisatie specifiek van medewerkers en welke instrumenten kun je hiervoor ontwikkelen?
Kinderen met bijzonder gedrag vind je op iedere groep. Zulk gedrag vraagt behoorlijk wat van de pedagogisch medewerkers. Soms zitten pedagogisch medewerkers in zo’n negatieve spiraal dat het kind überhaupt niet veel goed meer kan doen. Hoe kan je dan oplossingsgericht werken? Tischa geeft praktische tools hoe je de medewerkers kan begeleiden dit op de groep goed aan te pakken.
Kinderopvang en onderwijs werken steeds meer en intensiever met elkaar samen. De droom om het beste voor kinderen te creëren verbindt. Toch is het ontwikkelen van de samenwerking in de praktijk lastig. Hoe kom je met je collega, manager kinderopvang of schoolleider, tot een plan voor de samenwerking? Waar moet je rekening mee houden? Hoe zorg je dat je werkt aan een cultuur van samenwerken en er beweging komt?
In deze interactieve workshop werk je in een groep aan een praktijkcasus. In het gesprek daarna, zullen Henriette Kikken en Maaike Ebbekink je ervaringen met de casus vertalen naar een aantal werkmodellen. Je gaat naar huis met nieuwe perspectieven en concrete handvatten voor het verbeteren van samenwerking.
- Hoe ontwikkel je samenwerking aan de hand van acht ontwikkellijnen? Welke afwegingen maak je en waarom?
- Wat is het belang van visie en waar geeft deze antwoord op?
- Wat is de rol van cultuur en hoe ga je daarmee om?
Ambities worden realiteit als je medewerkers bevlogen en in staat zijn bij te dragen aan succes. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dit een extra uitdaging; een overstap naar een andere werkgever is sneller gemaakt dan ooit. De employee journey moet bovenaan de agenda staan, zodat je in staat bent het juiste talent aan te trekken en, misschien nog wel belangrijker, te behouden.
- Inzicht in drijfveren en behoeften van (potentiële) medewerkers.
- Je weet hoe je het employee journey model kunt toepassen.
- Je leert hoe je een onderscheidende belofte (EVP) kunt ontwikkelen.
- Je kunt direct aan de slag met het verbeteren van de employee journey binnen jouw organisatie.
Op het gebied van veiligheid en gezondheid vraagt de Wet IKK van kinderopvanglocaties dat ze kinderen leren omgaan met kleine risico’s. En dat is goed! Want het te veel beschermen van kinderen tegen mogelijke risico’s leidt ertoe dat kinderen veel te weinig leren omgaan met risico’s. Terwijl dat juist zo goed voor ze is: ze worden motorisch vaardiger, zelfverzekerder én socialer. Kinderopvanglocaties zoeken naar een goede balans tussen beschermen van kinderen en ze uitdagingen laten aangaan. Ze gaan steeds vaker aan de slag met het thema risicovol spel, maar ervaren daarbij dilemma’s om een juiste afweging te maken.
Deze workshop gaat in op het belang van Risicovol spelen, welke overwegingen je hierbij maakt en hoe je het stimuleren van risicocompetenties in je beleid kunt verankeren. De workshop is interactief en maakt gebruik van handvatten vanuit de Risicoach toolkit www.derisicoach.nl
Je hebt de mooiste doelen voor je team: bijvoorbeeld open communicatie, of meer eigenaarschap. Maar om deze doelen überhaupt een kans van slagen te geven, vergeten we soms het noodzakelijke basisingrediënt: psychologische veiligheid. In deze workshop leer je meer over wat psychologische veiligheid betekent en waarom het zo belangrijk is. En stellen we onszelf de vraag: “Hoe zorg je ervoor dat de werkvloer ook écht een veilige plek is voor iedere medewerker?”. Je doet met elkaar ideeën op die je direct in kunt zetten om de psychologische veiligheid in jouw team te vergroten en je onderzoekt je eigen voorkeur in de manier van waardering geven en ontvangen.
l Inspiratie en inzicht wat psychologische veiligheid is en waarom het zo belangrijk is
l Een indruk van de psychologische veiligheid binnen je eigen team en kennis van manieren waarop je waardering kunt uiten. l Uitwisseling van ideeën hoe je vandaag nog de psychologische veiligheid bij je medewerkers en in je team kunt vergroten. |
Een team met eigenaarschap:
- Kan op elkaar vertrouwen
- Werkt goed samen
- Is proactief en oplossingsgericht
- Vergroot de professionaliteit van het team
- Versterkt de relatie met elkaar en met het klind
En dit alles gebeurt zelfs wanneer het team onder druk staat! Om eigenaarschap te kunnen creëren of stimuleren helpt het om medewerkers goed te begrijpen in hun gedragingen en in te schatten waar mogelijke verbeterpunten liggen. Je wilt teams een grotere verantwoordelijkheid geven met als doel groter zelf oplossend vermogen. Persoonlijke ontwikkeling en gedrag krijgen daardoor een prominente plek.
Programma en sessies onder voorbehoud van wijzigingen