Jaarcongres Management Kinderopvang 2020

Voorbereid op de toekomst

Het 18e Jaarcongres Management Kinderopvang gaat in op goed werkgeverschap, maar ook op hoe de toekomst van de kinderopvang er uit ziet.

De kinderopvang is de afgelopen jaren overspoeld met nieuwe wet- en regelgeving en kampt daardoor met verschillende problemen. Personeelstekort is daar een van. Om uw organisatie overeind te houden in deze woelige tijden en daarbij de pedagogische kwaliteit verder te verhogen, is goed werkgeverschap cruciaal. Het vinden van personeel is stap 1 maar het behouden en ondersteunen van uw pedagogisch medewerkers is een belangrijk aandachtspunt.

  • We stellen steeds meer eisen aan pm’ers maar hoe ondersteunt u hen?
  • Hoe wordt u een werkgever of leidinggevende die inspireert en uw teams pedagogisch ondersteunt?
  • Hoe herkent u de talenten van uw personeel?

Tijdens het plenaire gedeelte van het Jaarcongres gaan we in op goed werkgeverschap, maar ook op hoe de toekomst van de kinderopvang er uit ziet. In de verdiepingssessies staan de uitdagingen van de moderne kinderopvangmanager centraal.

Zorg dat u erbij bent en krijg een inspirerende blik op de vraagstukken van nu en van de nabije toekomst. Mis het niet en schrijf u in. Komt u samen met een collega? Dan profiteert u van een flinke korting!

09.30
Lees meer Sluiten
Opening door de dagvoorzitter

Opening door dagvoorzitter

09.40
Lees meer Sluiten
De toekomstbestendige kinderopvangorganisatie

Kinderen staan centraal. Altijd! Maar geef medewerkers net zoveel tools om zichzelf te ontwikkelen en je zal zien dat er mooie dingen gebeuren! Als er 1 branche aan veranderingen onderhevig is het wel de kinderopvang. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en er is vaak beperkt tijd voor implementatie. Het ene moment kom je medewerkers tekort, het volgende is het personeel niet aan te slepen. Hoe houd je je hoofd boven water in deze turbulente tijden? Hoe neem je alle lagen in de organisatie mee en hoe zorg je ervoor dat je je blijft onderscheiden in deze markt?

Op haar eigen energieke en interactieve wijze neemt Judith Kuiten ons mee in het principe van goed en toekomstbestendig werkgeverschap.

Onderwerpen die aan de orde komen: een lerende organisatie zijn (of blijven), je onderscheiden vanuit jullie eigen pedagogisch beleid, het binden van pedagogisch professionals en planmatig werken aan de instroom van nieuwe medewerkers.
Judith Kuiten, pedagoog, trainer en adviseur

10.30
Ochtendpauze
11.00
Lees meer Sluiten
Pedagogisch leiderschap: leidinggeven aan leren

Om jonge kinderen te kunnen begeleiden en te stimuleren bij hun groei is het nodig dat pedagogische professionals professioneel groeien.  Op welke wijze kun je als leidinggevende het leren van de pedagogische professional onderzoeken, begeleiden en stimuleren?  Op welke wijze kun je  een rijke leeromgeving ontwikkelen voor kinderen en professionals? Hoe kun je  leidinggeven aan het ontwikkelen van een cultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren van professionals?

In een interactieve presentatie zal Loes van Wessum antwoord geven op deze vragen. Ze maakt daarbij gebruik van theoretische en empirische kennis en benut haar eigen praktijk ervaringen.
Dr. Loes van Wessum, Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding, Windesheim Flevoland

12.00
Lunchpauze
13.00
Lees meer Sluiten
Sessieronde 1
14.00
Wisseltijd
14.10
Lees meer Sluiten
Sessieronde 2
15.10
Middagpauze
15.30
Lees meer Sluiten
Competenties en talenten verbinden

Gelukkige en zelfverzekerde kinderen, dat wenst toch iedereen? Maar hoe kunt u als opvoeder, begeleider of ouder hierbij helpen? “Door kinderen aan te spreken op hun talent”, zegt Luk Dewulf. “Focus op hun passie en wat ze kunnen, in plaats van te kijken naar waar ze minder sterk in zijn. Want tenslotte is niemand perfect.”

In deze afsluitende lezing vertrekt Luk Dewulf vanuit het boek “ik kies voor mijn talent”. Hij gaat in op wat talent is. Hoe u talent al op jonge leeftijd kunt ontdekken en herkennen. Hoe u een context kunt creëren waarin elk talent zich gezien en uitgedaagd voelt. Want door te doen waar u goed in bent, laadt u niet alleen voortdurend uw batterijen op, het bezorgt u ook een positief zelfbeeld, meer veerkracht en zelfvertrouwen.

Daarnaast heeft Luk Dewulf het over de vaardigheden die nodig zijn om meer uit talent te halen. En wat u kunt doen met datgene waar een kind of jongere echt niet goed in is.

In deze rijk geïllustreerde lezing gaat Luk Dewulf in op het belang van talenten bij kinderen en jongeren. Hij toont hierbij aan hoe invloedrijk de ontwikkeling ervan is voor hun toekomst en geluk. En wat daarbij de rol is van ouders, leraren en de kinderopvang.
Luk Dewulf, pedagoog, talent- en burn-out coach

16.30
Afsluitende borrel

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Verdiepingssessies t.a.v. de actualiteiten binnen de kinderopvang. De sessies worden de komende tijd aangevuld.

1.
Lees meer Sluiten
Antwoord vinden op het vraagstuk Personeelskrapte d.m.v. Lego Serious Play

U zoekt een antwoord op de vraag hoe u kanjers van pedagogisch medewerkers kunt aantrekken en uw beste mensen kunt behouden voor de organisatie. In deze workshop gaat u zelf kennis ontwikkelen door antwoorden op deze vragen te bouwen met Lego. Door te denken met uw handen en te luisteren met uw ogen wordt creatieve energie vrijgespeeld. Deze energie stelt u in staat om op nieuwe manieren te denken en te kijken naar dit vraagstuk.

  • Uw verbeeldingskracht wordt aangesproken!
  • U leert wat uw eigen handen u te vertellen hebben over het vraagstuk en van de andere deelnemers in de workshop.

Dit gebeurt tijdens het delen van de belangrijkste inzichten die tijdens het bouwen zijn ontstaan en in het zoeken naar patronen in de Lego modellen die tijdens de workshop zijn gebouwd. Welk antwoord op de vraag ontstaat er in de groep?
Sharon Stellaard, creatief strateeg in de publieke sector, onderzoeker, trainer/facilitator en projectleider, eerder beoordeeld met een 8,33!

*Voor deze workshop is geen enkele ervaring met Lego nodig. U wordt stap voor stap in de methodiek meegenomen.

2.
Lees meer Sluiten
De wet Kinderopvang, IKK en de GGD-inspectie

In kinderopvangland maakt de wet- en regelgeving geen onderscheid tussen bijvoorbeeld een kinderopvangorganisatie met 130 grote locaties en een ‘éénpittertje’ met 12 kindplaatsen: er zijn simpelweg geen uitzonderingen. Voor de kleine houders is het vaak een hele klus om de praktijk en de theorie op elkaar te laten aansluiten. Wat als je daardoor soms noodgedwongen keuzes maakt die niet stroken met de wetgeving? Hoe voer je hierover een constructief overleg met de GGD en kan je zorgen dat je geen boetes oploopt? Ga in gesprek met deze ex-toezichthouder kinderopvang over de wet Kinderopvang, IKK, inspecties, herstelaanbod, dilemma’s en grijze gebieden.
Marit O’Connor, oprichter Bureau Pauw

3.
Lees meer Sluiten
Een IKC vormen geeft gedoe. Werken met systemische principes helpt!

Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden gaat Marjoleine dieper in op de principes van het systeemdenken. Door te onderzoeken wat het gedoe in de onderstroom betekent, kun je daar als manager beter mee om gaan. Je weet wat er gaat komen, je weet wat het gedrag betekent en je bent daardoor in staat om het gedoe zo te managen dat er een hecht team ontstaat.

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Deze sprekers ontmoet u op het Jaarcongres Management Kinderopvang 2020.

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Datum en locatie
Vrijdag 15 mei 2020

ReeHorst, Ede
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE (Gld) (Klik hier voor een routebeschrijving)

Tarieven
€ 369,- per persoon (btw vrij) | Reguliere tarief
€ 299,- per persoon (btw vrij | Vroegboektarief 1e 50 deelnemers
€ 299,- per persoon (btw vrij | Abonneetarief Vakblad Management Kinderopvang
€ 275,- per persoon (btw vrij) | Duo-tarief vanaf twee personen
€ 599,- commercieel tarief (excl. btw) | Tarief voor de niet-primaire doelgroep**

*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).

**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.

Voor wie? (primaire doelgroep)
Het Jaarcongres Management Kinderopvang is bestemd voor directies, managers, beleidsmedewerkers en locatiehoofden in de kinderopvang en brede scholen, peuterspeelzalen en BSO’s, docenten en professionals werkzaam in de kinderopvangsector.

CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

Btw-vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw-vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.

Het jaarcongres staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via het inschrijfformulier aan de rechterzijde.

Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 638 3638 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl

Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (logistieke vragen)
Joanne Bijleveld
T: 030 – 638 37 11
M: 06 – 12 96 47 98
E: joanne.bijleveld@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)
Iris ter Velde
T: 010 – 742 1021
E: iris@crossmedianederland.com

Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken

Acceptatie onder voorbehoud
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers.

Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel is, verwerkt uw persoonsgegevens. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens, klik hier. U kunt informatie ontvangen over producten en diensten van Springer Media B.V.. Als u geen prijs stelt op informatie of aanbiedingen per mail of per post, kunt u dit doorgeven aan Springer Media B.V., t.a.v. afd Klantenservice, Postbus 246, 3990 GA Houten, of aangeven bij klantenservice@bsl.nl.