Blog Jolanda Rikers – Kennismaken met nieuwe medewerkers

In de dienstverlening draait het allemaal om mensen. Onze kinderen, ouders, maar vooral ook onze medewerkers. Want als een medewerker lekker in zijn/haar vel zit straalt hij/zij dat ook uit.
Jolanda Rikers Kinderopvang Opvang Kerkrade.jpg
'Onder het genot van een broodje wil ik in ieder geval de nieuwe medewerkers een warm welkom geven.'

Aangezien het weer beter met de sector gaat, hebben we de afgelopen jaren veel nieuwe medewerkers zien instromen. maar ook alweer zien uitstromen. Veelal omdat ze nog geen vaste uren op contract konden krijgen, maar ook omdat ze zich niet konden nestelen bij onze kroost Kokkies. Voor ons in ieder geval een reden om meer aandacht te geven aan de nieuwkomers.

Oproepers

Zo hebben we afgelopen week een lunchbijeenkomst georganiseerd voor een deel van de oproepers die afgelopen jaar zijn binnengekomen. Volgende week vindt voor een ander deel een ontbijt plaats. Onder het genot van een broodje wil ik in ieder geval de nieuwe medewerkers een warm welkom geven. De meesten heb ik al wel even bij binnenkomst of op een locatie ontmoet, maar dat was maar heel vluchtig. Bovendien hebben nieuwe medewerkers ook even de tijd nodig om te aarden in ons bedrijf. In deze informele setting met andere nieuwe collega’s hopen wij dat zij zich vrij voelen om hun eerste ervaringen met ons te delen en aan te geven wat hun opvalt.

‘Ik denk dat het een mooie kans is om deze nieuwe medewerkers wortel te laten schieten bij ons bedrijf’

Verbeterpunten

Ik vond het vooral fijn dat de meeste medewerkers ook hun positieve eerste ervaringen met onze organisatie aangaven. Natuurlijk zijn er ook nieuwe verbeterpunten benoemd. Zo gaven ze aan dat meerdere managers hun uren moeten goedkeuren omdat ze in meerder regio’s werken. Als eentje dat vergeet krijgen ze alle uren van die week niet uitbetaalt. Dat is niet wenselijk als je niet veel uren werkt. Ook gaven ze aan dat het soms moeilijk is om op bepaalde vacatures te solliciteren als je bijvoorbeeld nog geen VVE certificaat hebt en dat je aan de andere kant nog niet mag meedoen aan de opleidingen, omdat je oproeper bent. Dat is ook niet handig voor je loopbaan.

Het was niet direct mijn doelstelling om knelpunten vast te stellen en vervolgens op te pakken. Toch denk ik dat het een mooie kans is om deze nieuwe medewerkers wortel te laten schieten bij ons bedrijf en dat is wat we toch graag willen. Zeker als er straks weer een krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.