Wie ben ik? (8+)

Voor 8-plussers wordt de eigen identiteit belangrijker. Kinderen met een migrantenachtergrond zien de verschillen met hun leeftijdsgenootjes en jongens en meisjes vinden elkaar plotseling ‘stom’. Je wilt bij de groep horen, maar soms lukt dit gewoon niet. Dit is ook een leeftijd waarbij sommige kinderen als buitenbeentje worden beschouwd. Als je er als bso niet goed op let, kan pesten ontstaan. Tijdens een workshop Wie ben ik gaan kinderen positief naar zichzelf kijken en maken zij een presentatie. Voorop moet staan: je bent prima zoals je bent.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Praten
In de chill-hoek gaat de groep met elkaar praten. Je bespreekt hoe iedereen anders is. De een haalt hele hoge cijfers op school, de ander heeft moeite met leren. De een heeft een witte huidskleur, de ander licht- of donkerbruin. Sommige kinderen hebben een aangeboren afwijking. Of worden als meisje geboren, terwijl zij zich een jongen voelen of andersom. Zorg voor een open sfeer, waarin kinderen zich veilig voelen om met elkaar te praten. Iedereen is anders en iedereen is oké.

Onderzoek
Elk kind gaat nu foto’s zoeken van zichzelf als baby, kleuter en een actuele foto. Maar ook dingen die laten zien wie je bent. Je voetbal, diploma van de muziekschool, vishengel, een print van je favoriete computergame, je lievelingskleur bloemen. Zorg voor grote stukken karton, elk kind gaat er op liggen en je trekt zijn figuur om. De kartonnen figuur wordt uitgeknipt en tegen de muur gezet. Het doek voor een ‘Ik-collage’. Het kind mag er foto’s, plaatjes en materialen op plakken en ook dingen bijschrijven en tekenen. Zet er een doos voor met voorwerpen die het kind illustreren: een saxofoon, Chinese waaier, hondenriem of Turkse koekjes.

Sterren
Leer een kind met trots naar zichzelf kijken. Wat vindt het kind het mooiste en beste aan zichzelf, wat kan hij al best goed? Daan vindt dat hij leuke grappen kan vertellen en dat hij goed kan voetballen, dus plak je samen op zijn ‘Ik’ een gele ster bij zijn hoofd en voet, waarop staat: ‘grappig’ en ‘voetballen’. Emma vindt dat ze mooi lang haar heeft en zingt met veel plezier in een koor, dus komen er bij haar kruin en mond stickers met ‘mooi haar’ en ‘zingen’. Als een kind niet zo snel iets weet, kijk je samen in de spiegel, laat je andere kinderen meehelpen en vraag je naar de interesses van het kind.

Presentatie
Op de ‘Wie ben ik-presentatiedag’ krijgen de ouders een rondleiding langs de muur. Elk kind heeft iets voorbereid bij zijn ‘Ik’; van een stukje voorlezen of zingen tot rappen. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben Noah, ik ben 10 en ik ben geboren in België. Ik houd van boksen, pannenkoeken met kaas en hiphop muziek.’ Noah leert trompet spelen, dus speelt hij vervolgens een stukje trompet.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.