Acht op tien kinderopvangorganisaties werkt samen met scholen

Scholen en kinderopvangorganisaties werken al regelmatig samen, maar maken nog maar weinig gezamenlijke jaarplannen. Locaties met meerdere vestigingen werken vaker samen. Eénpitters vinden het lastig om een samenwerking aan te gaan.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Acht op tien kinderopvangorganisaties werkt samen met scholen
Foto: ANP

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Samenwerken met onderwijs; kans of must?’ van adviesbureau Linkin Business. Tachtig procent van de managers die hieraan meewerkten, zegt al samen te werken of hierover in gesprek te zijn. Volgens Linkin Business komt dit doordat kinderopvangorganisaties beseffen dat de samenwerking belangrijk is om ouders een doorlopende leer- en ontwikkellijn en een sluitend dagarrangement te bieden. Er wordt het meest samengewerkt op het gebied van buitenschoolse opvang (één op de vier). Daarna met voorschoolse opvang (één op de vijf).

Eénpitters

Bij slechts één op de tien kinderdagverblijven staat een samenwerking nog helemaal niet op het to-do-lijstje. Vaak gaat het hierbij om éénpitters (organisaties met één vestiging). ‘Ik ben een groot voorstander van samenwerking met het onderwijs, maar als éénpitter en nieuwe speler op de markt is het erg lastig om er tussen te komen’, geeft een van de respondenten als oorzaak. Minder dan de helft van de éénpitters werkt op het moment samen met het onderwijs.

Jaarplannen

Van de samenwerking met scholen is nog maar weinig op papier terug te zien. Bijna tachtig procent van de kinderopvangorganisaties maakt geen gezamenlijke jaarplannen met het onderwijs. De helft van de organisaties heeft hiervoor bovendien nog geen plannen. De organisaties die hun samenwerking wel op papier uitwerken, geven aan dat hier winst te halen valt. Volgens Reinoud Bliek, oprichter van Linkin Business is dit inderdaad een onderdeel waarop de samenwerking met scholen kan verbeteren. Bliek: ‘Een gezamenlijk business- of jaarplan met een SWOT-analyse levert juist veel inzichten op, zodat je extern zichtbaar en op langere termijn succesvol kunt zijn.’

Linkin Business deed onderzoek onder leden van het Kinderopvangpanel van Linkin Business en beslissers in de kinderopvangbranche. In totaal vulden 146 organisaties de vragenlijsten in. Lees meer over het onderzoek in het juninummer van tijdschrift Management Kinderopvang.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.