Evers werkte op haar eigen locatie kinderdagverblijf de Tuimelaar veel samen met innovatieve bedrijven en studenten van de Technische Universiteit en dat leidde regelmatig tot interessante activiteiten op de groep.
Nieuwsgierig
Dit zegt Evers op Cursor, de nieuwssite van de technische Universiteit Eindhoven. Onderzoeken, ontdekken, ontwikkelen: het zijn de pedagogische kernwaarden die binnen elke opvanglocatie voorop staan. Zij stelt in het artikel: ‘Kinderen worden nieuwsgierig geboren. Maar die leergierigheid wordt, bijvoorbeeld door het klassieke onderwijssysteem, vaak al snel de kop in gedrukt. Terwijl het juist is wat deze generatie nodig heeft om zich in de maatschappij van de toekomst staande te kunnen houden.’
Interieur
Aan de Technische Universiteit in de stad Eindhoven zijn de drie O’s (onderzoeken, ontdekken en ontwikkelen) natuurlijk eveneens dagelijkse kost. Samenwerken met studenten en onderzoekers van de TU biedt wat Evers betreft volop mogelijkheden en kansen. Dus zit de clustermanager niet stil. Binnenkort gaat ze op bezoek bij de afdeling Bouwkunde aan de TU. ‘Het zou toch interessant zijn om studenten bij bouwprojecten van Korein te laten meedenken over bijvoorbeeld het interieur van een kinderdagverblijf.
Effect licht
Afgelopen zomer ontving kinderdagverblijf de Tuimelaar een mailtje van een masterstudent die onderzoek doet op het gebied van licht en de effecten ervan op kinderen. En een aantal jaar terug was er contact met studenten Industrial Designs die in hun eerste jaar een spel voor kinderen moesten ontwikkelen en op zoek waren naar een testomgeving. Evers is enthousiast, maar wil wel grenzen bewaken: ‘Kinderen moeten er natuurlijk geen last van hebben.’
In de regio Eindhoven werken Korein Kinderplein en andere organisaties en bedrijven samen in het project Techniek&ik. Lees hier wat dit project precies inhoudt.