Pedagogisch Professional én Beleidsmedewerker/Coach van het Jaar 2022

Wie wordt de Pedagogisch Professional én Beleidsmedewerker/Coach van het Jaar?

De aanloop naar de titel Pedagogisch Professional van het Jaar liep dit jaar anders dan anders. Eerst verliet een genomineerde het toneel om in het onderwijs te gaan werken. En niet lang daarna ontviel ons een 2genomineerde door persoonlijke omstandigheden. Gelukkig hadden we bij onze overgebleven genomineerde van begin af aan een heel goed gevoel. Een topper van een pedagogisch professional die we heel goed de ambassadeursrol zien vervullen. Stemmen in die categorie is dus niet meer nodig. Op 14 september wordt Debby van @Springkinderopvang onze nieuwe Pedagogisch Professional 2022!

De race om het ambassadeurschap voor Pedagogisch Beleidsmedewerker/Coach van het Jaar gaat wel van start. Bekijk de vlogs van Carolien, Anna en Inge en breng jouw stem uit! (scroll naar beneden)

Genomineerden

Wie wordt de Pedagogisch Beleidsmw/Coach van het Jaar 2022? Bekijk de vlogs van de genomineerden en breng je stem uit (stemmen kan tot en met 12 september):

 

Inge

Inge van Boxmeer is pedagogisch coach bij Ons Kindbureau in Rosmalen

Margreet Deliën, directeur: ‘Collega’s omschrijven haar als een aanpakker, enthousiast, verbinder, hulpvaardig, iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, integer, gedreven en een echte gangmaker. Waar Inge zich in onderscheidt is de manier waarop zij medewerkers in hun waarde laat en hen serieus neemt zodat zij zich veilig genoeg voelen om zich kwetsbaar op te stellen en zo tot ontwikkeling te kunnen komen. De passie, het enthousiasme en de bevlogenheid van Inge werken aanstekelijk. Ze beschikt over veel kennis, verzorgt interne trainingen waarvan ze de inhoud continu afstemt op de behoefte van de medewerkers en locaties. Ze afgelopen jaar met de ambitie van de organisatie aan de slag gegaan en heeft naast pm’ers ook de locatiemanagers en haar collega’s van het servicebureau gecoacht. Ze heeft hierdoor het ‘accountable leiderschap’ steeds meer geïmplementeerd in de organisatie. Zowel de pedagogisch medewerkers als de locatiemanagers worden door Inge meegenomen door hen eigenaarschap te geven. Hierdoor is er een cultuur ontstaan waardoor medewerkers het gevoel hebben ‘dat ze ertoe doen!’. Daarnaast heeft Inge in lijn met onze ambitie een nieuwe gesprekkencyclus geïmplementeerd, van functioneringsgesprekken zijn we naar ontwikkelgesprekken gegaan. Naast de ontwikkeling staat ook het werkgeluk van de medewerker centraal. Hiervoor heeft Inge een online-platform ingericht.’

Bekijk de video waarin Inge zich voorstelt:

 

Carolien

Carolien Libert is stafmedewerker Pedagogiek bij Les Petits in Overveen

Sandra Vlaar, directeur: ‘Naast haar huidige functie coacht Carolien collega’s en maakt ze beleid. In het afgelopen jaar heeft ze naast haar huidige taken lesmateriaal ontwikkeld voor de AD PEP- opleiding. Ze heeft gastlessen gegeven op het mbo en is kartrekker voor de invoering van de Vreedzame schoolmethodiek op ons IKC. Ze heeft zelf beleid geschreven voor het VE beleid binnen de gemeente. Ook is Carolien aanjager voor ons kindvolgsysteem en heeft een eigen inwerkmodule geschreven voor nieuwe collega’s. Ieder kind is uniek waarbij Carolien altijd naar mogelijkheden kijkt. Kinderen met een bepaalde zorgvraag verdienen een kans en met de juiste aanpak blijkt dit ook bijna altijd te lukken. Ze verdient om te winnen vanwege haar tomeloze inzet, het uitdragen van “samen maken” en ze staat voor kwaliteit.’

Bekijk de video waarin Carolien zich voorstelt:

Anna

Anna Schilder is pedagogisch coach, beleidsmedewerker en trainer bij de Verenigde Agrarische Kinderopvang (VAK)

Monique Litjens, bestuursvoorzitter van de landelijke coöperatie VAK: ‘Anna is de eerste met deze functie bij de VAK; dat vergt veel zelfstandigheid en zien wat er nodig is. Ook is de VAK-academy gebouwd waar Anna het merendeel van de content maakt. Toen de trainer van de VAK zwanger werd, is Anna ingesprongen als trainer en dat gaat haar goed af. Ze bezit het VAK-DNA: ze heeft het pedagogisch beleidsplan geschreven en tijdens locatiebezoeken kan ze pm’ers  hier goed in begeleiden. Ze neemt veel initiatieven; ze is zich gaan bijscholen in ontwikkelingspsychologie, maakte filmpjes in de coronatijd en organiseerde toen ook online bijeenkomsten. Anna heeft een natuurlijke, rustige en inspirerende uitstraling als ze over haar werk praat. Door haar manier van praten en haar visie, hang je aan haar lippen. Dat horen we ook terug van ondernemers die lovend zijn over Anna. Door haar werkwijze komen niet alleen de coaches van 60 organisaties tot bloei maar ook de medewerkers die zij coacht en uiteindelijk de kinderen waar we deze mooie visie voor ontwikkeld hebben.

Bekijk de video waarin Anna zich voorstelt:

Breng je stem uit!

*Stemmen kan tot en met maandag 12 september.

Wanneer wordt de winnaar bekend gemaakt?

Op woensdag 14 september wordt de Pedagogisch Beleidsmedewerker/Coach van het Jaar bekend gemaakt!

Pedagogisch Professional van het Jaar 2022

Update: De drie kandidaten voor de verkiezing van de Pedagogisch Professional van het Jaar hebben zich, om verschillende redenen, terug getrokken. 

Debby Buijssen is pedagogisch medewerker op kinderdagverblijf Zoef in Venlo

Sharon Heijnen, lid van de oudercommissie: ‘Er worden altijd hele leuke activiteiten gedaan zowel binnen als buiten en de foto’s en dagverslagen die ik daar van krijg zijn echt super. Je ziet gewoon hoeveel plezier en passie Debby heeft in haar werk en ik laat mijn dochter met een meer dan gerust hart bij Debby achter.’ De pedagogisch coach: ‘Debby is vriendelijk, helpend, heeft een lief woord, een lach en aandacht voor ieder kind. Ze voelt zich verantwoordelijk en kijkt naar de behoeftes en competenties van ieder kind.’ Haar voormalig leidinggevende: ‘Debby luistert en kijkt goed naar hetgeen de ander van haar nodig heeft. Ze is flexibel en denkt in mogelijkheden. Debby stelt het belang van het kind/ouder/collega/de organisatie altijd boven haar eigenbelang en ze is véél te bescheiden. Ze was ook de eerste die reageerde op de oproep voor medewerkers die ingezet wilden worden bij de opvang voor Oekraïense kinderen in de regio.’
Haar collega’s: ‘Debby is ondernemend, ze neemt bijvoorbeeld van thuis kinderyogakaarten mee en dit zet ze in op de groep en de kinderen doen enthousiast mee. Het is fijn samenwerken met Debby, omdat ze direct dingen ziet die moeten gebeuren.’

Wat levert de titel op?

De winnaars zijn een jaar lang ambassadeur van het mooie vak van pedagogisch professional en beleidsmedewerker/coach. Dat houdt bijvoorbeeld in dat zij geïnterviewd worden voor vakbladen of een rol krijgen als spreker of panellid bij een event van PPINK of Kinderopvangtotaal.

Denise Rondeel won de verkiezing in 2021!

Vorig jaar kwamen alle collega’s van Denise Rondeel (25) met slingers en ballonnen haar peutergroep binnen. Ze schrok zich een hoedje, maar na enige uitleg kwam de aap uit de mouw: Denise zat in de finale van de verkiezing Pedagogisch professional van het jaar. ‘Ik wist wel dat ik was opgegeven door mijn leidinggevende’, zegt Denise, maar dat ik bij de laatste drie zou zitten, dat zag ik niet aankomen.’ Op donderdag 16 september, de Dag van de Pedagogisch Medewerker, werd zij gekozen tot Pedagogisch Professional van het Jaar 2021. Lees de reportage bij haar op de groep >>

Bekijk de video van haar nominatie:

Over de verkiezing

Eigenlijk verdient iedereen die binnen de kinderopvang schittert die titel. Toch is het voor de erkenning en waardering van het vak belangrijk dat er een ambassadeur wordt uitgeroepen. Iemand die het leuk vindt om van de daken te schreeuwen dat professionals in de kinderopvang het verschil maken in de ontwikkeling van kinderen.

Deze verkiezing is een initiatief van vakblad Kinderopvang en PPINK en wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor WerkendLeren.