Over dit congres
Werken met jonge kinderen is een vak, een professie! Door tijdgebrek en werkdruk kan je wellicht niet altijd de kwaliteit leveren die je van jezelf verwacht. Pedagogisch professionals zijn zeer belangrijk als het gaat om de ontwikkeling van het jonge kind én de ontwikkeling van de kinderopvang zelf. Blijf jezelf daarom ontwikkelen en gun jezelf deze inspirerende dag!
Topsprekers Steven Pont, Joyce Blauwhoff, Mark Mieras en Nicole van Asten knallen straks van het podium en bespreken belangrijke thema’s die jij na deze dag direct in praktijk kan toepassen:
- Teamsamenwerking: Welke kwaliteiten breng jij in het team en wat is er voor nodig ondanks de werkdruk?
- Prikkelverwerking: Wat is jouw aanpak richting kinderen die prikkels ervaren?
- Spelgedrag: Wat is jouw rol bij het stimuleren van spelgedrag bij kinderen?
- Communicatie met ouders: Ben jij je ervan bewust hoe je communiceert met ouders?
Tip > kom je met collega’s? Dan profiteer je van een mooie groepskorting van €70,- per persoon!
Details
Aanmelden
Ontdek alles over prikkelverwerking, teamsamenwerking, spelgedrag en communicatie met ouders.Algemeen
22 november 2023
09.00 – 17.00
Van der Valk Tiel
Laan van Westroyen 10
4003 AZ Tiel
Tarieven
- Abonnee tarief
- € 249
- Groepstarief: vanaf 3 pers.
- € 229
- Regulier tarief
- € 299
Programma
Soms kan je als team door spanningen, een hoge werkdruk of ’team-gedoe’ niet helemaal lekker samenwerken. Je bent zelf onderdeel van het team, je doet het immers niet alleen. Weet je wel wat jouw invloed is op het team? Je hebt zelf meer invloed op het gedrag van anderen in je team dan je denkt.
Een lezing over:
- Je hebt meer invloed op het gedrag van anderen dan je denkt
- Hoe haal je het beste uit elkaar en uit jezelf, ook tijdens een veranderperiode?
- Welke oplossingen zijn er die de teamgedoe overstijgen?
Net als volwassenen kennen kinderen ook stress. Die momenten van stress horen bij de ontwikkeling en het opgroeien van kinderen. Daar is niets mis mee. Het wordt een ander verhaal als kinderen te vaak en te lang stress ervaren. Sommige kinderen hebben deze steun en aandacht vanuit volwassenen extra hard nodig omdat zij meer stress en/of minder steun thuis (hebben) ervaren.
Als je prikkelverwerking in balans is dan ben je als kind op een ontspannen manier alert zijn op de groep. Het gevolg is dat je in staat bent om prikkels te verwerken zonder teveel stress te ervaren. Bij problemen met onder- of overprikkeling kun je uit balans raken. Als kinderen zich thuis voelen in een vertrouwde groep durven ze meer nieuwe activiteiten aan, komen ze sneller tot spel en kunnen ze zich beter ontwikkelen.
Een lezing over :
- Hoe het brein werkt van een kind waarvan de prikkelverwerking anders verloopt
- Wat kun je doen om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen bij stress en hoe verminder je stress op de groep?
- Waar help je een kind (én jezelf) mee zodat de begeleiding op de groep soepeler verloopt?
Spel en beweging is onmisbaar om later goed te presteren. Mark pleit ervoor om op te houden om de speeltijd van 0-6 jaar te zien als wachttijd voordat het “echte” leren begint. Kinderen geven immers leiding aan het eigen proces dankzij hun drang om te spelen en plezier te maken. Dat plezier is niet voor niks. Kinderen zijn altijd op zoek naar ervaringen die op dat moment belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Vandaar dat je ziet dat kinderen in alle fasen van de kindertijd, kinderen heel specifiek spel vertonen.
In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras samen met ons een duik in de fundamenten van het lerende brein. Waarom leren jonge kinderen sneller van geleid spel dan van instructie? Waarom zijn vertrouwen, exploratie en eigenaarschap zo belangrijk voor hun ontwikkeling? Over leren leren en het nieuwe IQ.
Wat betekent dit voor de rol van de pedagogisch medewerker in dit belangrijke proces? En hoe kan VVE een instrument zijn in de kansengelijkheid?
Een lezing over:
- Al spelend leggen kinderen de basis voor het vertrouwen in de eigen kwaliteiten en eigenaarschap.
- Wat betekent dit voor de rol van de pedagogisch medewerker?
- Hoe schep je de juiste voorwaarde voor kinderhersenen om te floreren?
- Hoe neem je ouders mee in dit proces
En weer hoor je jezelf zeggen: ‘Ja hoor, alles is goed gegaan, lekker gegeten en gedronken, heerlijk gespeeld. Geen bijzonderheden eigenlijk’. Herkenbaar? De contactmomenten met ouders zijn cruciaal voor de afstemming met ouders én voor de juiste beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van jullie kinderopvang.
Deze lezing gaat in op:
- Praktische tips en handvatten voor boeiende en leuke overdrachtsgesprekken met ouders
- Het betrekken van “alle type” ouders
- Het verwerken van je observaties in een gesprek met ouders.
Topsprekers
Steven Pont
Mark Mieras
Joyce Blauwhoff
Nicole van Asten
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor pedagogisch medewerkers (kinderdagopvang), pedagogen, kwaliteitsmedewerkers, locatiemanagers/directeuren kinderopvang, gastouders en gastouderbureaus, management en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Tarieven
- 249,- p.p. | Abonnee tarief
- 229,- p.p. | Groepstarief €70 korting p.p!*
- 299,- p.p. | Regulier tarief
*Vanaf 3 deelnemers
Tarieven zijn btw vrij. Bekijk de annuleringsvoorwaarden.