Openingsevent Week van het Jonge Kind

Fris in één dag je pedagogische kennis op!

De Week van het Jonge Kind vindt in 2021 plaats van 28 juni t/m 2 juli. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor de zo belangrijke, eerste jaren van het kind. De week wordt afgetrapt met het Openingsevent op 23 juni.

Tijdens het Openingsevent Week van het jonge kind op 23 juni:

  • Geniet je van heerlijk eten en drinken
  • Fris je in één dag je pedagogische kennis op!
  • Ontdek je activiteiten die je tijdens de Week van het Jonge Kind kunt doen
  • Luister je naar topsprekers als Steven Pont, Luk Dewulf en Anna Verwaal
  • Ontdek je de nieuwste ontwikkelingen en producten in de kinderopvang bij de stands

Kies je eigen programmapad
Kies welke pad jij wilt volgen. Met onder meer sessies over:

  • Labels bij kinderen
  • Overdrachtsgesprekken
  • Beweegactiviteiten
  • Competenties en talenten
  • Pedagogische kwaliteit

Deelnemers over de coronaproof editie in 2020

‘Erg goede corona maatregelen, het was echt keurig geregeld en heel relaxed!’
‘Door de informatie van de sprekers heb ik bevestiging gekregen dat ik goed bezig ben, maar dat het altijd beter/anders kan.’
‘Geprikkeld met nieuwe ideeën om in het team op te pakken.’

Voor wie?
Deze dag is onder meer bedoeld voor alle professionals én managers die werken met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar (kinderopvang en onderbouw van het primair onderwijs).

Meld je nu aan voor het Openingsevent Week van het Jonge Kind!

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind | Programma

08.30
Lees meer Sluiten
Ontvangst programmapad 1

Kies je voor pad 1 dan volg je gedurende de dag de volgende sessies:

08.30 uur – Ontvangst

09.00 uur – Sessie 1A
Steven Pont – De zin en onzin van labels geven op jonge leeftijd

10.00 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

10.35 uur – Sessie 1B
Moniek Zijm – Gedragsproblemen bij jonge kinderen tot 7 jaar

12.30 uur – Lunchpauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

12.30 uur – Sessie 1C
Miranda Rep – Uitdagende spel- en beweegactiviteiten voor kinderen van 0-6

13.30 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

14.00 uur – Sessie 1D
Jan van der Zwan – Creatieve kinderbreinen

15.05 uur – Sessie 1E
Anna Verwaal – De reis die ons leven bepaalt

16.05 uur – Einde programma

09.00
Lees meer Sluiten
Ontvangst programmapad 2

Kies je voor pad 2 dan volg je gedurende de dag de volgende sessies:

09.00 uur – Ontvangst

09.30 uur – Sessie 2A
Moniek Zijm – Gedragsproblemen bij jonge kinderen tot 7 jaar

10.30 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

11.00 uur – Sessie 2B
Steven Pont – De zin en onzin van labels geven op jonge leeftijd

12.00 uur – Lunchpauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

13.00 uur – Sessie 2C
Nicole van Asten – Een overdrachtsgesprek met inhoud

14.00 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

14.30 uur – Sessie 2D
Luk Dewulf – Competenties en talenten verbinden

15.35 uur Sessie 2E
Jan van der Zwan – Creatieve kinderbreinen

16.35 uur – Einde programma

09.30
Lees meer Sluiten
Ontvangst programmapad 3

Kies je voor pad 3 dan volg je gedurende de dag de volgende sessies:

09.30 uur – Ontvangst

10.00 uur – Sessie 3A
Miranda Rep – De kracht van de ademhaling: praktische tips

11.00 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

11.30 uur – Sessie 3B
Marieke Quant – Bouwen aan het herstel van vertrouwen

12.30 uur – Luncpauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

13.30 uur – Sessie 3C
Wilma van Esch – Welbevinden en betrokkenheid: de sleutel naar pedagogische kwaliteit

14.30 uur – Pauze en mogelijkheid tot het bezoeken van stands

15.00 uur – Sessie 3D
Nicole van Asten – Een overdrachtsgesprek met inhoud

16.05 uur Sessie 3E
Luk Dewulf – Competenties en talenten verbinden

17.05 uur – Einde programma

+/- 16.30
Einde van de dag

Programma onder voorbehoud van wijzigingen.

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind | Sessies

^
Lees meer Sluiten
De zin en onzin van labels geven op jonge leeftijd

Tussen de 2 en 5 procent van de kinderen heeft een leer- of gedragsprobleem. Maximaal 1 op de 20 kinderen heeft speciale hulp nodig. Echter, tegenwoordig krijgt 1 op de 6 kinderen een diagnose. Wat betekent dit denken in “labels” in plaats van in “kinderen”? En hoe kan jij als professional in de kinderopvang een kind waar iets mee lijkt te zijn begeleiden, terwijl je aandacht hebt voor zijn eigen “eigenaardigheden”?

Tijdens deze lezing van Steven Pont wordt ingegaan op onderwerpen als:

  • Geen label plakken, maar wat dan wel?
  • Prikkelverwerking
  • Interactievaardigheden die jij als pedagogisch professional of gastouder kunt inzetten

^
Lees meer Sluiten
Gedragsproblemen bij jonge kinderen

Als professional in de kinderopvang of op school kun je te maken krijgen met allerlei vormen van gedragsproblemen bij jonge kinderen, zoals contactproblemen of agressie. De sessie Gedragsproblemen bij jonge kinderen tot 7 jaar is bedoeld voor iedere professional die te maken heeft met peuters, kleuters en hun ouders en die wil weten hoe je als professional jonge kinderen kunt helpen bij de ontwikkeling.

We gaan in op:

  • Vaker voorkomende gedragsproblemen
  • Wat de kenmerken zijn en hoe je die kunt herkennen en signaleren Wat je kunt doen om (gedrags)veranderingen op gang te brengen
  • En welke adviezen je ouders kunt geven

De opvoeding van kinderen met gedragsproblemen en het omgaan met gedragsproblemen thuis, maar ook binnen de kinderopvang komen aan bod. We werken hierbij met methodieken als oplossingsgericht en competentie vergrotend werken. Verder wordt er gesproken over samenwerking: wie kan wat doen om gedragsveranderingen op gang te brengen?

Na afloop van de workshop heb je meer kennis over gedrags-ontwikkelingsproblemen bij jonge kinderen en ben je beter in staat om (te adviseren hoe je) op een positieve manier gedragsveranderingen op gang kunt te brengen.

^
Lees meer Sluiten
Creatieve kinderbreinen

Jonge kinderen zijn van nature erg nieuwsgierig naar de wereld om zich heen: ze zijn daarom al op jonge leeftijd enthousiast te maken voor het oplossen van problemen op een creatieve manier. Door het stimuleren van flexibel en creatief kunnen denken gaat er voor de kinderen een hele nieuwe wereld voor open!

Jij hebt hierbij  als ´procesbegeleider´ een mooie taak te vervullen, want met een klein zetje in de goede richting bied je hen met een nieuwe impuls gelijk een netwerk aan vol goede ideeën!

Tijdens deze workshop vertelt onderwijsadviseur Jan van der Zwan hoe jij kinderen kunt begeleiden in hun zoektocht naar antwoorden op (eigen) onderzoeksvragen en bij het ontwerpen van een oplossing voor een probleem. Uitgangspunt is hierbij het kinderbrein, want als je het brein een beetje kent kun je veel invloed uitoefenen op de kwaliteit van het leerproces. Je krijgt inspirerende ideeën waar je direct in de praktijk mee aan de slag kunt!

Tijdens deze sessie krijg je onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe breng je het creatieve denkproces in de kinderhersenen op gang?
  • Welke vragen kun je hierbij goed stellen?
  • Hoe creatief ben je zelf eigenlijk?
  • Hoe kan ik een beker met meel op zijn kop houden zonder dat de meel eruit valt?
  • Wat zijn de do´s en dont´s bij creatief denken?
  • Kunnen de taalzwakke kinderen in mijn groep ook met dit onderwerp aan de slag (ja!)?

^
Lees meer Sluiten
Uitdagende spel- en beweegactiviteiten voor fitte kinderen

“Het is zo leuk en makkelijk. We denken vaak te moeilijk” Dit is een veel gehoorde conclusie van pedagogisch medewerkers na deze workshop. In deze actieve workshop word je geïnspireerd met leuke ontwikkelingsgerichte en uitdagende spel- en beweegactiviteiten voor fitte kinderen in de leeftijd van 0 tot 6. De activiteiten sluiten goed aan bij VVE programma’s en opbrengst gericht werken. Na deze sessie heb je boordevol nieuwe beweegideeën en weet je deze te integreren in het dagritme op je groep.

^
Lees meer Sluiten
Competenties en talenten verbinden

Gelukkige en zelfverzekerde kinderen, dat wenst toch iedereen? Maar hoe kunt je als professionele opvoeder hierbij helpen? “Door kinderen aan te spreken op hun talent”, zegt Luk Dewulf. “Focus op hun passie en wat ze kunnen, in plaats van te kijken naar waar ze minder sterk in zijn. Want tenslotte is niemand perfect.”

In deze lezing vertrekt Luk Dewulf vanuit het boek “ik kies voor mijn talent”. Hij gaat in op wat talent is. Hoe je talent al op jonge leeftijd kunt ontdekken en herkennen. Hoe je een context kunt creëren waarin elk talent zich gezien en uitgedaagd voelt. Want door te doen waar je goed in bent, laad je  niet alleen voortdurend je batterijen op, het bezorgt je ook een positief zelfbeeld, meer veerkracht en zelfvertrouwen.

Daarnaast heeft Luk Dewulf het over de vaardigheden die nodig zijn om meer uit talent te halen. En wat je kunt doen met datgene waar een kind of jongere echt niet goed in is.

In deze rijk geïllustreerde lezing gaat Luk Dewulf in op het belang van talenten bij kinderen en jongeren. Hij toont hierbij aan hoe invloedrijk de ontwikkeling ervan is voor hun toekomst en geluk. En wat daarbij de rol is van ouders, leraren en de kinderopvang.

^
Lees meer Sluiten
De kracht van de ademhaling: praktische tips

We leren onze kinderen heel veel vanaf het moment dat ze geboren worden: praten, aankleden, fietsen, schrijven, rekenen enzovoort. Heel veel dingen die er voor moeten zorgen dat ze zo goed mogelijk voorbereid zijn als ze later de grote wereld in gaan. Wat we de kinderen vaak niet leren is hoe bewust om te gaan met hun ademhaling. Best gek als je bedenkt dat ademen van grote invloed is op onze kwaliteit van leven en hoe je je voelt, toch?

In deze sessie leer je meer over de kracht van de ademhaling. Leer bewust de ademhaling in te zetten als manager bijvoorbeeld voor een lastig gesprek, ondersteuning voor een emotionele pedagogische medewerker, drukke kinderen of verontruste ouders. Maar ook als pedagogisch medewerker zal je merken dat je ademhaling zo’n krachtig instrument is om in te zetten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de invloed van jouw ademhaling tijdens het geven van de fles aan een baby. Leer ook de kinderen op de groep bewust hun ademhaling te gebruiken met leuke luchtige oefeningen.

^
Lees meer Sluiten
Reputatiemanagement: bouwen aan het herstel van vertrouwen

Na een periode van veel adhoc crisismanagement, is het van groot belang om als organisatie opnieuw na te denken over je eigen reputatie en positie binnen de markt. Maar hoe bouw je aan het herstel van vertrouwen en veiligheid na een crisis?

Tijdens deze sessie zal worden ingegaan op:

  • Wat is het verschil tussen een issue en een crisis?
  • Hoe worden reputaties beïnvloedt?
  • Wat is de reputatie van de kinderopvang en hoe wordt die beïnvloedt door maatschappelijke ontwikkelingen?

Aan de hand van praktische en inzichtelijke voorbeelden uit het veld schetst Marieke de do’s en don’ts op het gebied van reputatiemanagement. Wat zijn de geleerde lessen van andere organisatie en instellingen? En wat kan de kinderopvang daarvan leren om toekomstbestendig te zijn en, wanneer een crisis zich voordoet, daar sterker uit te komen?

^
Lees meer Sluiten
Welbevinden en betrokkenheid: de sleutel naar pedagogische kwaliteit

Bij het verbeteren van de kwaliteit in de kinderopvang is er veelal focus op de aanpak. Hoewel er een rijk aanbod is aan pedagogische methoden – Reggio Emilia, Montessori, Gordon en ga zo maar door –, is er op de meeste plekken nog weinig oog voor waar het uiteindelijk om draait: de manier waarop het kind de dagelijkse opvang ervaart. Hoe voelt het kind zich, gaat het op ontdekkingstocht, is het nieuwsgierig? Eigenlijk zou je elke praktijk eerst op deze overstijgende vragen moeten toetsen. Want: Je kunt het allerbeste systeem hebben, en tóch iets missen. Alles begint met de vraag: hoe komt dat wat je doet over bij de kinderen?

Welbevinden en betrokkenheid zijn bij het ervaringsgericht werken de sleutelwoorden. Een kind dat zich helemaal thuis voelt en zichtbaar geniet, scoort hoog op welbevinden. Een kind dat in zijn activiteit opgaat, geconcentreerd en gefascineerd bezig is, laat betrokkenheid zien. Deze begrippen zeggen niet zozeer iets over een aanpak of opbrengst, maar over het proces dat zich daartussen afspeelt. Deze lezing gaat daarom juist over het proces naar ervaringsgericht werken.

^
Lees meer Sluiten
Een overdrachtsgesprek met inhoud

En weer hoor je jezelf zeggen: ‘Ja hoor, alles is goed gegaan, lekker gegeten, gedronken en ook nog heerlijk gespeeld. Geen bijzonderheden eigenlijk’. Herkenbaar? De contactmomenten met ouders zijn cruciaal voor de afstemming met ouders én voor de juiste beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van je opvang. Je hebt met ouders vooral contact tijdens de haal- en brengmomenten. Daarom is het van belang om deze gesprekken professioneel en klantgericht aan te pakken. Het zijn dé momenten waarop jij kan laten zien waarom kinderen bij jóuw opvang op de juiste plek zijn en je het partnerschap met ouders versterkt. Jij maakt het verschil. Iedere dag weer! En daar mag je met trots over vertellen.

In deze workshop komt het effect van een (ontwikkelingsgerichte) overdracht aan bod en ga je aan de slag met praktische tips en handvatten voor boeiende en leuke overdrachten met meerwaarde. Met als resultaat: ouders hebben een goed beeld van je meerwaarde, versterken van het partnerschap met ouders en meer werkplezier voor jou tijdens overdrachtsgesprekken!

We gaan in op:

  • Belang, effect en meerwaarde van ontwikkelgerichte overdrachtsgesprekken
  • Beeldvorming kwaliteit opvang bij ouders
  • Kansen en uitdagingen bij overdrachtsmomenten

Praktische tips en inspiratie voor overdrachten

^
Lees meer Sluiten
De reis die ons leven bepaalt: blijvende invloed van gebeurtenissen rondom de geboorte

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat de conceptie, zwangerschap en de geboorte een diepe imprint vormen op een mensenleven. Tijdens deze lezing wordt aan de hand van fotografische beelden kennis overgedragen die o.a. ontstaan is tijdens 30 jaar lange ervaring op het gebied van preconceptionele tot postnatale begeleiding. De aansprekende beelden en heldere verhalen, aangevuld met verwijzingen naar wetenschappelijke bevindingen, maken duidelijk hoe belangrijk het is voor professionals in de kinderopvang om meer te weten over de manier waarop pre,- en perinatale imprints, angsten of trauma’s jonge kinderen kunnen beïnvloeden. Des te vroeger er in een kinderleven aan kan worden gewerkt, des te groter is het effect.

  • Hoe vormen conceptie, prenatale en geboorte-ervaringen de blauwdruk van ons leven?
  • Hoe kan je als professional vroeg getraumatiseerde kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar kinderen herkennen?
  • Inzicht in psychologische en emotionele aspecten van het geboorteproces

Programma onder voorbehoud van wijzigingen.

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind | Sprekers

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind | Coronaproof

Wij doen er samen met de ReeHorst alles aan om je deelname zo veilig mogelijk te laten verlopen.

  • Tijdens het event zal de locatie ingericht zijn volgens de 1,5 meter richtlijn.
  • De ReeHorst is coronaproof ingericht, betreft ruimtes, sanitair en catering
  • Wij houden ons aan de maximale capaciteit van de ruimtes.
  • Wij raden aan om reizen met het openbaar vervoer zoveel mogelijk te vermijden.
  • Een week voorafgaand aan het congres ontvang je van ons verdere details.

Vanzelfsprekend blijven wij de actuele richtlijnen van het RIVM en het kabinet volgen.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met de klantenservice

T: (030) – 638 36 38
E: aanmelder@bsl.nl

Coronaproof
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.

Datum en locatie
Woensdag 23 juni 2021

De ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE (Gld) (routebeschrijving)

Tarieven
€ 159,- p.p. (btw vrij) | Groepstarief (vanaf 5 personen of meer)*
€ 199,- p.p. (btw vrij) | Regulier tarief
€ 179,- p.p. (btw vrij) | Abonneetarief (Vakblad Kinderopvang en/of Management Kinderopvang
€ 179,- p.p. (btw vrij) | Leden PPINK

€ 599,- p.p. (btw vrij)*/** | Commercieel tarief

Grote groepen
*Kom je met meer dan 15 personen? Laat het ons weten via de klantenservice: aanmelder@bsl.nl

**Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).

**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.

CRKBO geregistreerd
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw-vrij aanbieden.

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Voor wie? (primaire doelgroep)
Kinderopvang en primair onderwijs. Pedagogisch medewerkers, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector, het primair onderwijs en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.

Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via de inschrijfbutton rechtsboven.

Contact

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)

T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl

Portfoliomanager (inhoudelijke vragen)

Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (praktische vragen)

Sarah Phillips
M: 06 – 54 74 46 73
E: sarah.phillips@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)

Lindy Broekmans
T: 010 – 760 7321
E: lindy@crossmedianederland.com

Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.