Openingsevent Week van het Jonge Kind

Fris in één dag je pedagogische kennis op

De Week van het Jonge Kind vindt dit jaar plaats van 8 t/m 12 april. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor de zo belangrijke, eerste jaren van het kind (0-6) door middel van het organiseren van uiteenlopende activiteiten.

De week wordt voorafgegaan door het Openingsevent Week van het Jonge Kind op 5 april. Mis het niet!

Op deze dag:
• Fris je in één dag je pedagogische kennis op!
• Ontdek je activiteiten die je tijdens de Week van het Jonge Kind kunt doen
• Luister je naar bekende sprekers als Steven Pont, Mark Mieras en Louis Tavecchio
• Doe je mee aan workshops als peuterdans, kleutergym of kinderyoga
• Ontdek je de nieuwste ontwikkelingen en producten in de kinderopvang en de onderbouw van het primair onderwijs
• Geniet je van heerlijk eten en drinken

3 podia, 1 beursvloer
Stel je eigen programma samen en kies workshops of lezingen uit de drie onderstaande overkoepelende thema’s.

✓  Inclusie van het jonge kind (0-6)
✓  Gezondheid van het jonge kind (0-6)
✓  Ontwikkeling van het jonge kind (0-6)

Bekijk het programma >

Meld je nu aan voor het Openingsevent Week van het Jonge Kind!

Uitreiking prijs Pedagogisch Professional van het Jaar
Tijdens het Openingsevent wordt voor het eerst de prijs van Pedagogisch Professional van het Jaar uitgereikt.

Deze dag is onder meer bedoeld voor alle professionals én managers die werken met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar (kinderopvang en onderbouw van het primair onderwijs).

09.30
Ontvangst
10.00
Plenaire opening per zaal
10.05
Sessieronde 1
10.45
Ochtendbreak
11.15
Sessieronde 2
11.55
Lunchbreak
13.00
Sessieronde 3
13.45
Lees meer Sluiten
Uitreiking prijs Pedagogisch Professional van het Jaar

Tijdens het Openingsevent Week van het Jonge Kind zal voor het eerst de prijs van Pedagogisch Professional van het Jaar worden uitgereikt. Deze verkiezing is een initiatief van de beroepsvereniging PPINK en vakblad Kinderopvang. Het doel is om de pedagogisch professional in het zonnetje te zetten en uit te dragen hoe mooi en belangrijk dit vak is. Tijdens het Festival kan er nog gestemd worden. De prijs wordt uitgereikt door SER-voorzitter Mariëtte Hamer.
Mariëtte Hamer, SER-voorzitter

13.45
Sessieronde 4
14.25
Middagbreak
15.00
Sessieronde 5
15.45
Sessieronde 6
16.25
Einde

Tijdens het Openingsevent Week van het Jonge Kind stel je zelf je programma samen. Kies 6 sessies uit de 3 hoofdthema’s: ontwikkeling, gezondheid en inclusie van het jonge kind. Aan de hand van de volgende icoontjes kan je aflezen voor welke doelgroep een sessie is bedoeld.
PM = Pedagogisch medewerker
M = Manager
G = Gastouder
O =Onderwijs

Uiteraard ben je vrij om zelf je sessies te kiezen ongeacht de doelgroep. De sessies worden de komende tijd aangevuld.

*
Lees meer Sluiten
Tjonge jonge Jongens: omgaan met druk gedrag

Veel vrouwelijke pm’ers ergeren zich aan druk gedrag van jongens: ze stoeien, rennen, maken lawaai. Maar jongens hebben nu eenmaal behoefte om fysiek bezig te zijn. Wachten, stilzitten…. geen activiteiten waar je jongens blij mee maakt. Tjonge jonge Jongens, een initiatief van mannen bij Kinderopvang Mundo, bedacht een aanpak waardoor we jongens gaan zien als actief en niet als druk. Leuke maar soms ook confronterende eyeopeners, tips & tricks vanuit de praktijk.
Yoran Blom, Mitchell Schouten en Martijn van der Kleij, initiatiefnemers project Tjongejongejongens

*
Lees meer Sluiten
Het kind centraal? De groep centraal! (PM, M)

Bijna alle kinderopvangorganisaties melden op hun website dat bij hen het kind centraal staat. Steven Pont vindt dit een vreemd verschijnsel. De kinderopvang is namelijk bij uitstek de plaats waar een opvoeding in de groep centraal staat. Kinderen leren juist van elkaar en de kinderopvang stimuleert hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Als je alleen maar inspeelt op de behoeftes van ieder individueel kind en deze als prinsjes en prinsesjes behandelt, mis je de voordelen die een groep kan bieden. Met een gezond groepsklimaat krijg je blije en sociale kinderen.
Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog

*
Lees meer Sluiten
Babyontwikkeling in de dagelijkse praktijk (PM, G)

De band met verzorgers is enorm belangrijk voor de baby om zich veilig te voelen, zodat het in alle rust kan groeien en ontwikkelen. Hoe vertaalt dit zich echter naar de praktijk? Hoe kan je als professional een baby optimaal kunnen ondersteunen? En wat kan jij doen om de baby zichzelf optimaal te laten ontplooien? Over babyontwikkeling in de dagelijkse praktijk.
Minke den Heijer, eigenaar en docent Babykennis

*
Lees meer Sluiten
Negen vormen van intelligentie (PM, M, G, O)

Tijdens deze sessie gaat Annemiek Waage in op de 9 vormen van intelligentie volgens de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner en hoe je hiermee rekening kunt houden in de kinderopvang en kleuteronderwijs.

  1. Naturalistische intelligentie
  2. Muzikale intelligentie
  3. Logisch en rekenkundig denkvermogen
  4. Interpersoonlijke intelligentie
  5. Existentiële intelligentie
  6. Lichamelijke intelligentie
  7. Verbale-linguïstische intelligentie
  8. Intrapersoonlijke intelligentie
  9. Ruimtelijke intelligentie

Annemiek Waage, kinderopvangpedagoog

*
Lees meer Sluiten
Ruimte als 3e pedagoog voor baby’s (PM, M)

Het inrichten van een ideale babyruimte is een hele uitdaging. Welbevinden en betrokkenheid zijn belangrijke kenmerken om naar te kijken. Bij baby’s gaat het erom de goede balans te vinden tussen uitdaging in de omgeving en ontspanning. Tijdens deze workshop, geïnspireerd op de visie van Reggio, krijg je praktische tips om hiermee aan de slag te gaan.
Mirjam Meeuwissen, trainer en pedagoog en Tesse Nuijten, trainer en eigenaresse KDV Bij Ons

*
Lees meer Sluiten
Ontdek twee eigentijdse interventies tijdens de opvoed-proeverij (M,O)

In deze workshop maak je kennis met twee eigentijdse interventies om in gesprek te komen met ouders en pedagogisch professionals.

  • De interventie “Opvoedparty” is geschikt om zowel opvoedingsondersteuning als ouderbetrokkenheid op een speelse manier vorm en inhoud te geven.
  • De coachingsmethode “Het pedagogisch kwaliteitenspel” om pedagogisch professionals bewust te maken van zijn of haar successen in het begeleiden van de kinderen.

Katrien Laane, trainer/pedagoog, grondlegger van de OpvoedParty en Ingrid Diepstraten, bedenker van het Pedagogisch kwaliteitenspel & Opvoedkwaliteitenspel, gezinscoach, jeugdverpleegkundige, trainer

*
Lees meer Sluiten
Hoe creatief is uw kinderopvang? (M)

Afgelopen jaren heeft Nicole de Beer heel veel kindercentra mogen bezoeken in binnen- en buitenland. Altijd leuk, maar vooral leerzaam. Wat wenst een organisatie of kindercentrum en wat zie je terug in de praktijk? Het is bijvoorbeeld interessant om te lezen dat Reggio Emilia de inspiratiebron is om vervolgens tijdens het bezoek kant-en-klare knutselwerkjes aan een waslijn te zien hangen. Ook nog eens ver boven ooghoogte van het kind. De creatieve ontwikkeling die men in het pedagogisch beleidsplan zo goed kon verwoorden, zie je niet terug op de werkvloer. Hoe komt dat? Vaak blijkt dat ieder met goede intenties en veel inzet de boel iets teveel heeft opgepoetst, waardoor de creatieve glans is verdwenen. Laten wij deze middag een poging wagen om uw kindercentrum weer te laten glimmen.

Door Nicole de Beer, initiatiefnemer van Creative like Kids en het Creatief curriculum

*
Lees meer Sluiten
Hoe kom je tot creatieve activiteiten? (PM, M)

Bijna aan het eind van de dag. Een dag vol inspiratie, maar ook tuitende oren. Kortom tijd voor actie! Hoe kom je tot creatieve activiteiten? Samen gaan wij aan de slag om via bepaalde stappen tot uitdagende activiteiten te komen. Daarnaast is er aandacht voor de praktijk. Hoe zorg je ervoor dat de methode ook eenvoudig geïmplementeerd kan worden in de waan van de dag. En hoe zorg je voor een juiste kennisoverdracht naar collega’s.

Door Nicole de Beer, initiatiefnemer van Creative like Kids en het Creatief curriculum

Overige sessies binnen dit thema:

*
Lees meer Sluiten
Het interactieve (Opvoed) Theater (PM, M, G, O)

Uniek theater waarbij d.m.v. 3 scenes grappige, moeilijke en soms ook beladen onderwerpen worden besproken. Het (Opvoed) Theater is eigenlijk net als gewoon theater, maar dan gericht op thema’s rondom opvoeden en opvang. Denk dan bijvoorbeeld aan omgaan met lastige kinderen of ouders, gezonde voeding of de rol van mannen in de opvang. Ervaar het nu zelf! Inclusief inhoudelijk gekwalificeerde gespreksleider!

Door Theatergroep kwartet en gespreksleider Tanya Pit

*
Lees meer Sluiten
Het Loopbaancafé: vinden, opleiden en binden! (PM, M)

Hoe kan ik mij verder ontwikkelen? Hoe krijg je de juiste kandidaten op jouw vacatures?  Welke opleidingsmogelijkheden zijn er om jou mensen te binden en boeien?

Stap binnen bij het loopbaancafé van WerkendLeren en ontdek de mogelijkheden.

Tevens kun je de ontwikkelscan doen of gratis whitepapers opvragen:

  • Via welke kanalen kun je vacatures het beste plaatsten?
  • Hoe onderscheid ik mij t.o.v. mijn concurrent
  • Handreiking opleidingsbeleidsplan

*
Lees meer Sluiten
De OpvoedParty: een goed gesprek over opvoeden vanuit de eigenWIJSheid van ouders (PM, M, G, O)

De OpvoedParty helpt beroepsopvoeders (in zorg, welzijn, onderwijs en opvang) om moeiteloos in gesprek te komen met ouders, die worstelen met opvoedingvragen. In de workshop gaan we op zoek naar de praktische toepassingsmogelijkheden van de OpvoedParty in je werk. De interventie is geschikt om zowel opvoedingsondersteuning als ouderbetrokkenheid op een speelse manier vorm en inhoud te geven. Het is eenvoudiger dan je denkt. Laagdrempelig, interactief en zonder te betuttelen. Want de eigenWIJSheid van de ouder staat centraal.

*
Lees meer Sluiten
Het Pedagogisch kwaliteitenspel: voor de professional die de pedagogische competenties wil versterken (PM, M, G, O)

Wil jij zicht krijgen op je pedagogische kwaliteiten?
Kom dan kennismaken met de coachingsmethode om de pedagogisch professional bewust te maken van zijn of haar successen in het begeleiden van de kinderen. Het helpt om de eigen kwaliteiten te zien en deze effectiever in te gaan zetten. Zo wordt de pedagogisch professional zich (weer) bewust van de eigen kracht en krijgt ze vertrouwen in de eigen mogelijkheden.

Ingrid Diepstraten- bedenker van het Pedagogisch kwaliteitenspel & Opvoedkwaliteitenspel, gezinscoach/ jeugdverpleegkundige/ trainer

*
Lees meer Sluiten
Werken aan smaakontwikkeling in de periode van baby naar peuter (PM, G, M, O)

In de periode van baby naar ondernemende peuter maakt een kleintje een razendsnelle ontwikkeling door. Gezonde voeding is in deze periode cruciaal. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd zo simpel. Iedere peuter heeft wel een periode dat hij z’n lippen stijf houdt voor wat voor een hapje dan ook!

Het kinderdagverblijf is de ideale plek om te werken aan een gezonde smaakontwikkeling. Andere kinderen zien eten, maar ook de tijd en het geduld om steeds weer die wortel of biet aan te bieden, zijn hierin belangrijke factoren. In deze workshop over ‘Smaakontwikkeling’ delen wij praktische informatie en geven wij tips over hoe je met jouw kinderdagverblijf dit belangrijke verschil kan maken.

Door Ingrid Cayet, oprichtster Madaga Kindervoeding

*
Lees meer Sluiten
Het kinderbrein: Buitentijd = ontwikkeltijd (PM, M, O)

Kinderen die veel buitenspelen ontwikkelen zich tot betere denkers, hebben meer aandacht en zijn taakgerichter. Beter bewegen helpt beter begrijpen. Niet gek want de ontwikkeling van de beweeg- en de nadenkhersenen is bij kinderen sterk vervlochten. Wetenschapsjournalist Mark Mieras neemt met ons een duik in het onderzoek. Buiten krijgen kinderhersenen meer zuurstof en in een natuurlijk omgeving ontwikkelen ze hun executieve functies nog sneller. En angst voor builen en schrammen? Niet terecht: riskant spel lijkt kinderen op de langere termijn juist te helpen om beter heel te blijven.
Mark Mieras, wetenschapsjournalist gespecialiseerd in de hersenen

*
Lees meer Sluiten
Risicovol buitenspel (PM, M, O)

Het vermijden van alle risico’s beperkt kinderen in hun ontwikkeling. Ieder kind heeft recht op een buil en een pleister. Uitdagende buitenactiviteiten leveren een bijdrage aan de (senso)motorische- en sociaal-emotionele ontwikkeling en de gezondheid van kinderen.
Reinate Bruins Slot, eigenaar van Ik & Buiten, gespecialiseerd in natuurlijk buiten spelen in de kinderopvang

*
Lees meer Sluiten
Risicovol buitenspel (PM, M, O)

Het vermijden van alle risico’s beperkt kinderen in hun ontwikkeling. Ieder kind heeft recht op een buil en een pleister. Uitdagende buitenactiviteiten leveren een bijdrage aan de (senso)motorische- en sociaal-emotionele ontwikkeling en de gezondheid van kinderen.
Reinate Bruins Slot, eigenaar van Ik & Buiten, gespecialiseerd in natuurlijk buiten spelen in de kinderopvang

*
Lees meer Sluiten
De rol van kinderopvang bij mediaopvoeding (PM, M, G, O)

Jonge kinderen hebben vooral baat bij veel spel en interactie met volwassenen. Teveel schermgebruik op jonge leeftijd is niet nodig (of wenselijk). De realiteit is anders… kinderen komen op jonge leeftijd al in aanraking met (digitale) media: thuis, bij vriendjes, op straat. Het is belangrijk  om hen van jongs af aan te laten zien hoe ze hier op een goede en bewuste manier mee om kunnen gaan. Ouders spelen daarbij een cruciale rol, maar ook de kinderopvang kan een proactieve rol aannemen door de regie te pakken. Dat betekent stelling nemen en keuzes maken. Ben jij er klaar voor? Laat je inspireren!
Denise Bontje

*
Lees meer Sluiten
Peuterdans (PM, G)

Peuters kunnen heel fantasievol in hun spel opgaan, zowel in woord als beweging. Hoe kunnen wij in de kinderopvang als pedagogisch medewerker ons deze (bewegings-) taal eigen maken, zodat een dansles goed aansluit op de beleveniswereld van de peuter? En… hoe kunnen wij onze eigen fantasie aanspreken? Beeldende taal is de ingang maar hoe zet je die in en om naar beweging? In deze praktisch workshop ervaren de deelnemers aan den lijve hoe beeldend spreken en bewegen met peuters eruit kan zien.

Ook is er aandacht voor:

  • Muziek en attribuutgebruik
  • De op- en afbouw van een evenwichtige peuterdansles
  • Omgaan met de wisselende dynamiek van een groep

Dingjan Peuterdansonderwijs heeft een danslesmethode ontwikkeld die aansluit op de fantasiewereld van de peuters, de twee- en driejarigen.

Yvonne Dingjan, trainer, opleider, en docente peuterdans & peuteryoga en eigenaar Dingjan Peuterdansonderwijs

*
Lees meer Sluiten
Peuteryoga (PM, G)

Peuters kunnen heel actief zijn, maar hebben ook ontspanning nodig. Door een jachtige wereld vol prikkels om zich heen, is het vaak moeilijk voor een peuter om rustig te worden en te blijven. Ze kunnen zich vaak moeilijk overgeven aan ontspanning. Kleine kinderen leven en ervaren alles in het nu, wat een prachtige eigenschap is. Peuteryoga stimuleert het kleine kind in het nu te blijven en om meer in contact te komen met zichzelf. Alle elementen van yoga worden op een speelse manier aangeboden. Zoals de vele dierenhoudingen, wat peuters erg aanspreekt. Ook wordt er aandacht besteed aan ademhaling, zintuigen, massage en meditatie. Echter allemaal in spelvorm.

In de workshop peuteryoga ervaren de deelnemers op een praktisch en speelse manier een peuteryogales in al zijn facetten.

Yvonne Dingjan, trainer, opleider en docente peuterdans & peuteryoga en eigenaar Dingjan Peuterdansonderwijs

*
Lees meer Sluiten
Ervaar creatief bewegen met simpele materialen (loose parts) (PM, G)

Je kent het wel, je wilt wat actiefs en leuks doen met de kinderen, maar het liefste heb je ook dat het iets bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind. Hoe zorg je ervoor dat kinderen het leuk en uitdagend vinden en dat ze daadwerkelijk werken aan hun motorische vaardigheden? En eigenlijk is er nog een probleem, bij beweegoefeningen denk je al snel aan een mooi uitgeruste gymzaal en die is nu juist niet aanwezig op jouw locatie. Sterker nog je zal wat meubilair aan de kant moeten schuiven om wat beweegruimte te kunnen creëren. Heb je wel eens nagedacht over leuk en uitdagend beweeg materiaal, en kom je dan meteen tot de conclusie dat er daar eigenlijk niet genoeg budget voor is? Leuk en creatief materiaal hoeft niet perse duur te zijn. Creatief zijn met handzame huis-tuin en keuken materialen. In simpele materialen, beweegmogelijkheden zien. Maar alleen een beetje leuk bewegen is niet genoeg. Het is van belang dat er al vroeg aan een sterke motorische basis wordt gebouwd. En waar kan je dat nu beter doen dan op de plek waar veel kinderen zich doordeweeks bevinden. Het kinderdagverblijf. Maar hoe moet dat nou zonder die juiste faciliteiten? Wat zijn eigenlijk goede motorische vaardigheden en hoe leer je die aan? In deze workshop leer je hoe je op een leuke laagdrempelige manier met simpele materialen een onderbouwd beweegprogramma kan neerzetten. We doen dit geheel in de beleefwereld van het kind. We zullen een aantal thema’s aanreiken en in deze fantasiewereld gaan we op beweegpad.
Kirsten van Daelen, beweegspecialist van het Jonge Kind en mede-eigenaar Monkey Moves

*
Lees meer Sluiten
Zet in op spelenderwijs bewegen! (PM, G)

‘Vroeg begonnen is vroeg gewonnen!’ Van jongs af aan voldoende bewegen is erg belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters tot volwassene. Na deze interactieve en praktische workshop weet je waarom het belangrijk is om in te zetten op spelenderwijs bewegen met kinderen en heb je zelf op ervaren hoe je dat op een makkelijke en leuke manier inricht binnen je eigen kinderopvang. De workshop is een combinatie van kennis opdoen, zelf ervaren en praktische tips. We willen je inspireren om nog meer in te zetten op bewegen en willen je praktische handvatten geven om met spelenderwijs bewegen in de kinderopvang aan de slag te gaan!

Rebecca Beck, expert jeugd bij Kenniscentrum Sport en Yrsa Wagemaker, eigenaar Huis voor Beweging

*
Lees meer Sluiten
Mannen in de kinderopvang (PM, M, O)

Sinds de affaire Robert M. moet je mannen in de kinderopvang helemaal met een lantaarntje zoeken. In de dagopvang gaat het om minder dan 1 procent mannen. Is dit een goede ontwikkeling? Emeritus hoogleraar kinderopvang Louis Tavecchio strijdt al jaren voor meer mannen in de kinderopvang en vertelt waarom het zo belangrijk is dat kinderen ook door mannen worden opgevoed. Een pleidooi, gelardeerd met wetenschappelijke onderzoek en achtergronden.
Louis Tavecchio, oud-hoogleraar Pedagogiek UvA

*
Lees meer Sluiten
Bij de buurvrouw; het kindercentrum als wijkvoorziening (M, O)

Wat denk je van een BSO in combinatie met een theater en horeca. Wat denk je ervan om je BSO ruimtes te verhuren aan bewoners of kleine ondernemers in de wijk. Denk aan het verhuren van je ruimtes voor culturele buurtactiviteiten zoals zangles, yoga, postzegelclub, schilderles, en dansles. Denk aan het aanbieden van mooie theatervoorstellingen voor de buurtbewoners en dus ook de ouders van de kinderen van de BSO. Stel je voor dat je daar als ouder of buurtbewoner dagelijks ook een heerlijke kop koffie kunt drinken, lunchen of kunt flexwerken. Met andere woorden: waarom Kinderopvang als buurtvoorziening. Waarom zou je dat ‘risico’ aangegaan. En is het wel een risico? Monique Dongelmans, directeur kinderopvang Mundo, neemt je mee in een heel creatief en inmiddels reuze mooi concept “ de Buurvrouw”. Want het kan en is een reuze mooie combinatie.
Monique Dongelmans, directeur kinderopvang Mundo

*
Lees meer Sluiten
Passende kinderopvang, hoe regel je dat? (M)

Zorgkinderen komen dankzij ‘passende kinderopvang’ steeds vaker in de reguliere kinderopvang terecht. Wat zijn de consequenties en uitdagingen van deze inclusieve opvang? Media Kinderopvang in Hilversum opende drie jaar geleden samen met de Amerpoort, in Studio Kakelbont een speciale groep voor kinderen met een beperking: De Regisseurtjes. Een groep van slechts zeven kinderen van nul tot vijf jaar en twee pedagogisch professionals. De kinderen kunnen zowel lichamelijk als een ontwikkelingsachterstand hebben, te denken valt aan een vermoede van autisme een syndroom en of een medische aandoening zoals sondevoeding, epilepsie. De kinderen krijgen gecombineerd kinderopvang en behandelingen (logopedie, fysiotherapie, muziektherapie en er is een orthopedagoog aanwezig), waardoor ze van 8.00 tot 18.00 uur worden opgevangen en ouders kunnen werken.
Nina Hogenboom, directeur van Media Kinderopvang

*
Lees meer Sluiten
Inclusie internationaal: de stedenband (M, O)

Leren van inclusie in het buitenland is meer dan projecten of voorbeelden kopiëren. Wat we kunnen leren is om te beginnen het inzien dat inclusie in elk land een andere nadruk heeft en dat het goed is te beschrijven of we praten over fysieke beperkingen of leerachterstanden of over diversiteit. Dat maakt wel een verschil in aanpak. Wat we ook kunnen leren is de gelaagdheid van een succesvolle aanpak. Het is altijd de politieke kant ( hoeveel geld is beschikbaar) maar ook de initiële opleidingen ( wat leren de leerlingen daar over inclusie), de bijscholing on the job maar ook de samenwerking met onderwijs, hulpverlening en welzijnswerk. We zijn in Nederland in zijn algemeenheid te zeer bezig met een aspect. Maar we kunnen ook inspiratie ophalen aan de hand van voorbeelden die ons vooral laten zien waar we bijna onbewust ons zelf grenzen opleggen, die ook zonder grote systemwijzigingen kunnen worden opgeheven. De Nederlandse organisatie Childcare International is actief binnen de internationale stedenband. Wat kunnen we leren van de kinderopvang in Denemarken, Zweden, Duitsland, Slovenië, Groot Britannië en België.
Serv Vinders, Childcare International

*
Lees meer Sluiten
Praktische handvatten voor inclusief leiderschap (M, O)

‘Inclusief leiderschap’. Dat klinkt als een stap naar een inclusief kindercentrum. Of misschien klinkt het wel als een one-size-fits-all ‘quick-win’ voor inclusie. In de samenleving wordt diversiteit regelmatig als probleem ervaren, terwijl tegelijkertijd wordt gesproken over de meerwaarde ervan. Het streven naar inclusie, dat iedereen het gevoel heeft erbij te horen, lijkt zich daarom bij uitstek te lenen voor toepassing in kindercentra: jong geleerd, oud gedaan!
Maar wat is inclusief leiderschap nou eigenlijk? Hoe sluit je in en uit? En wat levert inclusief leiderschap op? Op basis van recent onderzoek kunnen we laten zien welke aanpak in de praktijk werkt. Inclusief leiderschap beperkt zich niet tot een inclusieve pedagogische aanpak. Het gaat ook over het managen van diversiteit en inclusie in relatie tot de bredere organisatiecontext. Dat gaat over strategie, management, organisatiestructuur en -cultuur, want geen twee organisaties zijn hetzelfde en dat geldt ook voor kindercentra. In deze sessie kunnen we praktische handvatten verkennen voor inclusief leiderschap binnen de context van verschillende organisaties, om meer inclusie te bereiken.

Datum en locatie
Vrijdag 5 april 2019

Green Village
Blokhoeve 7
3438 LC Nieuwegein (Klik hier voor een routebeschrijving)

Tarief
€ 199,- per persoon (btw vrij)*/** | Regulier tarief
€ 179,- per persoon (btw vrij)*/** | Abonneetarief (Kinderopvang en Management Kinderopvang (KinderopvangTotaal)
€ 179,- per persoon (btw vrij)*/** | Leden PPINK
€ 149,- per persoon (btw vrij)*/** | Groepstarief (vanaf 5 personen of meer)
€ 599,- per persoon (btw vrij)*/** | Commercieel tarief

Grote groepen
Kom je met meer dan 15 personen? Laat het ons weten via de klantenservice: aanmelder@bsl.nl

*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).

**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.

CRKBO geregistreerd
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw-vrij aanbieden.

Het Openingsevent Week van het Jonge Kind staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Voor wie? (primaire doelgroep)
Kinderopvang en primair onderwijs. Pedagogisch medewerkers, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector, het primair onderwijs en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.

Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via de inschrijfbutton rechtsboven.

Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 638 3638 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl

Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (logistieke vragen)
Leonie van Helten
T: 030 – 638 36 59
M: 06 – 30 90 57 52
E: leonie.vanhelten@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)
Iris ter Velde
T: 010 – 742 1021
E: iris@crossmedianederland.com

Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.