Jaarcongres Management Kinderopvang 2019

Personeelskrapte: vinden, opleiden en binden

De kwaliteit in de kinderopvang wordt voor het grootste deel gemaakt door het personeel: de pedagogisch medewerkers. Door de Wet IKK en de recente crisis is de dynamiek op de arbeidsmarkt van de kinderopvang nog verder toegenomen. Organisaties worstelen om goed personeel te vinden en zien soms hun beste krachten weggekaapt worden door de concurrent.

Belangrijker dan ooit te tevoren: hoe zorg je ervoor dat je als organisatie de juiste mensen vindt, eventueel opleidt en dan ook behoudt? Hoe kun je je personeel intern opleiden en coachen, waarderen en inspireren?

Het 17e jaarcongres op 24 mei gaat in op de volgende onderwerpen:

  • Nieuwe manieren om personeel te werven en op te leiden
  • Positief leiderschap versus pedagogisch leiderschap
  • Hoe maak je (en houd je) je organisatie aantrekkelijk voor personeel?
  • Welke rollen hebben PM’ers in een team en wat betekent dit voor het teamfunctioneren?
  • En extra: deelsessies over knelpunten van de Wet IKK

Zorg dat u erbij bent en krijg een inspirerende blik op de vraagstukken van nu en van de nabije toekomst. Mis het niet en schrijf u in. Bezoek het congres samen met uw collega en profiteer van een flinke korting!

Bekijk het programma >

09.00
Ontvangst
09.30
Lees meer Sluiten
Opening en introductie door de dagvoorzitter
09.45
Lees meer Sluiten
Nieuwe manieren om personeel te werven en te behouden

Het wordt steeds lastiger om voldoende en geschikt personeel voor de kinderopvang te vinden. Er zijn inmiddels vele voorbeelden van organisaties met een originele aanpak om personeel te werven. Maar werkt zo’n originele aanpak ook? En hoe zorg je er voor dat je je huidige personeel behoudt?
Marieke Effting, directeur KEKZ

10.15
Lees meer Sluiten
Zet je team in beweging

Door alle ontwikkelingen in de kinderopvang, personeelstekort, drukte zijn er veel teams in een overleefstand beland. Herken je het gevoel dat je aan een dood paard trekt? Of dat jij steeds meer hooi op jouw vork neemt en als enige verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van de pedagogiek? Hoe kun je een team in beweging krijgen voor pedagogische groei, ondanks de ervaren werkdruk?
Nathalie Camacho, medeoprichter van Forsa

10.45
Ochtendbreak
11.15
Lees meer Sluiten
Sessieronde 1
12.30
Lunchbreak
13.30
Lees meer Sluiten
Een carrousel van bijzondere wervingscampagnes

Marketeer Daisy Kuiper neemt het publiek mee in een flitsend overzicht van enkele bijzondere wervingscampagnes in de kinderopvang.
Daisy Kuiper, marketeer

13.50
Lees meer Sluiten
Vanuit pedagogisch leiderschap werken aan een professioneel leerklimaat

Leiding geven aan een pedagogische organisatie is een flinke verantwoordelijkheid. Het is meer dan managen of sturen op cijfers. Het is werken aan een pedagogische opdracht. Pedagogisch leiderschap vraagt om een sterke visie op de ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen. Niet alleen op papier maar vooral in het voorleven, in je waarden zichtbaar laten zijn in je handelen en de keuzes die je maakt. In deze interactieve lezing gaan we via theorie en praktische voorbeelden dieper in op jouw moreel en pedagogisch kompas, op de wijze waarop je je team kunt empoweren en meenemen in het uitdragen van die pedagogische opdracht. Maar ook op moed en verantwoordelijkheid. Keuzes durven en kunnen maken, en een hitteschild voor je team kunnen zijn, als dat nodig is.
Wilma van Esch, procesbegeleider in onderwijs en kinderopvang

14.15
Middagbreak
14.45
Lees meer Sluiten
Sessieronde 2
16.00
Lees meer Sluiten
Hoe maak je en houd je je organisatie aantrekkelijk voor personeel?

Eenmaal in huis, is het belangrijk om door middel van functiedifferentiatie, scholingsmogelijkheden en goed werkgeverschap medewerkers (met name mannen en hbo’ers) langdurig in huis te houden. Daar is een wereld te winnen. Met onder meer een goed coachingsklimaat zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers worden gekneed in de visie en werkwijze van de organisatie en zorg je ook voor bevlogen medewerkers die er al langer zitten.
Karen Reichert, oprichter Human Capital

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Verdiepingssessies tijdens het Jaarcongres Management Kinderopvang

*
Lees meer Sluiten
Het team: hoe zien de teams er uit?

Welke rollen hebben mensen in een team en wat betekent dit voor het teamfunctioneren? Tips en trics voor managers om de aard van een team vast te stellen en hiermee te leren werken en het beste er uit te halen.

*
Lees meer Sluiten
Het binden en boeien van personeel

Tijdens deze workshop neemt Margriet Hofstee, directeur van Kinderopvang Zonnekinderen u mee in de creatieve oplossingen die er binnen de organisatie zijn gevonden om medewerkers te vinden en langdurig geïnspireerd te houden. Deze oplossingen variëren van een speciaal voor dit doel gemaakte website en gezamenlijke werving van medewerkers die combinatiefuncties voor onderwijs en kinderopvang vormgeven op IKC’s, tot speeddaten met geïnteresseerde potentiële medewerkers. Om medewerkers langdurig aan de organisatie verbonden te houden ontwikkelden zij een employee journey. Dit is de reis die medewerkers maken van het punt dat zij voor het eerst contact hebben met de organisatie, tot het punt waarop zij de organisatie verlaten. Er zijn touchpoints waarin de organisatie het gedrag en de mening van de medewerker kan beïnvloeden (bv sollicitatiegesprek, inwerkperiode, contacten met leidinggevenden). Tijdens deze momenten worden medewerkers verrast en gewaardeerd. Zo blijven medewerkers bevlogen en betrokken. Zonnekinderen heeft hiervoor verschillende instrumenten ontwikkeld. Daarnaast zijn er binnen Zonnekinderen bijzondere functies beschikbaar, die nieuwe kansen bieden voor medewerkers.
Margriet Hofstee, operationeel directeur Zonnekinderen

*
Lees meer Sluiten
De Wet IKK en de GGD-inspectie

De Wet IKK bevat een aantal regels die voor ondernemers lastig uit te voeren zijn. Denk aan de 3-uursregel of de vastegezichtenregel. De praktijk is een stuk weerbarstiger dan de theorie waardoor ondernemers soms die regel moeten overtreden om pedagogische kwaliteit te houden. Want kies je ervoor om drie huilende baby’s te troosten of precies volgens rooster met pauze te gaan? Als je net de GGD op bezoek hebt, betekent dat je een handhaving aan je broek hebt als je toch kiest voor de kinderen. Hoe moet je omgaan met dit soort vraagstukken? Hoe kun je in constructief overleg met de GGD en hoe zorg je er voor dat je geen boetes oploopt?
Reinoud Kroese, jurist en directeur van Pulito Advies

*
Lees meer Sluiten
Pimp je wervingscampagne

Volgens marketeer Daisy Kuiper zou je de werving van nieuw personeel op een hele andere en vooral eigenzinnige manier in moeten zetten. In deze workshop krijgen de deelnemers voorbeelden van succesvolle wervingscampagnes en tips hoe de deelnemers hun werving kunnen gaan aanpakken.
Daisy Kuiper, marketeer in de kinderopvang

*
Lees meer Sluiten
Nieuwe functies binnen het IKC

Een IKC biedt mogelijkheden voor het creëren van nieuwe functies, zoals een combinatiebaan van pm’er/klasseassistent. Daarmee kun je grotere banen voor bso-medewerkers creëren en zelfs een gezamenlijke werfcampagne uitzetten. Hoe werkt dat in praktische zin?
Annemieke Miltenburg, directeur IKC Joannes

*

Kinderopvang Eigen & Wijzer heeft in samenwerking met een ROC een BBL traject niveau 4 ontwikkeld, waarbij de medewerkers in de praktijk worden opgeleid. Een deel van de groep bestaat uit eigen medewerkers die van niveau 3 naar niveau 4 gaan. Het andere gedeelte van de groep betreft nieuwe instroom van medewerkers. Hoe werkt dit in de praktijk? Wat zijn de voordelen en valkuilen?
Petra Schipper (directeur) en Mirjam Companjen (regiomanager), Eigen & Wijzer

*

Kinderopvang Eigen & Wijzer heeft in samenwerking met een ROC een BBL traject niveau 4 ontwikkeld, waarbij de medewerkers in de praktijk worden opgeleid. Een deel van de groep bestaat uit eigen medewerkers die van niveau 3 naar niveau 4 gaan. Het andere gedeelte van de groep betreft nieuwe instroom van medewerkers. Hoe werkt dit in de praktijk? Wat zijn de voordelen en valkuilen?
Petra Schipper (directeur) en Mirjam Companjen (regiomanager), Eigen & Wijzer

*
Lees meer Sluiten
De puzzel van het roosteren

Meer informatie volgt.

*
Lees meer Sluiten
Nieuwe functies binnen de wet IKK

Nieuwe functies binnen de wet IKK: pedagogisch coach en de babyspecialist. Hoe regel je dat als (kleine) organisatie? Waar loop je tegenaan en zijn er oplossingen?

*
Lees meer Sluiten
Een ‘levend’ opleidingsbeleidsplan

Met behulp van een ontwikkelscan en een energiescan voor het personeel kun je bepalen waar je aan moet werken. Permanente educatie: hoe doe je dat?

Datum en locatie
Vrijdag 24 mei 2019

ReeHorst, Ede
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE (Gld) (Klik hier voor een routebeschrijving)

Tarieven
€ 369,- per persoon (btw vrij) | Reguliere tarief
€ 299,- per persoon (btw vrij | Vroegboektarief t/m 1 maart 2019
€ 299,- per persoon (btw vrij | Abonneetarief Vakblad Management Kinderopvang
€ 275,- per persoon (btw vrij) | Duo-tarief vanaf twee personen
€ 599,- commercieel tarief (excl. btw) | Tarief voor de niet-primaire doelgroep**

*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).

**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.

Voor wie? (primaire doelgroep)
Het Jaarcongres Management Kinderopvang is bestemd voor directies, managers, beleidsmedewerkers en locatiehoofden in de kinderopvang en brede scholen, peuterspeelzalen en BSO’s, docenten en professionals werkzaam in de kinderopvangsector.

CRKBO
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw vrij aanbieden.

Het jaarcongres staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via het inschrijfformulier aan de rechterzijde.

Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 638 3638 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl

Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (logistieke vragen)
Joanne Bijleveld
T: 030 – 638 37 11
M: 06 – 12 96 47 98
E: joanne.bijleveld@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)
Dyron Bijl
T: +31 (0)10 – 742 19 41
E: dyron@crossmedianederland.com

Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken

Acceptatie onder voorbehoud
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers.

Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel is, verwerkt uw persoonsgegevens. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens, klik hier. U kunt informatie ontvangen over producten en diensten van Springer Media B.V.. Als u geen prijs stelt op informatie of aanbiedingen per mail of per post, kunt u dit doorgeven aan Springer Media B.V., t.a.v. afd Klantenservice, Postbus 246, 3990 GA Houten, of aangeven bij klantenservice@bsl.nl.