Eerder dacht men dat alleen volgroeide hersenen eerdere levenservaringen kunnen gebruiken om te leren. Niet bij baby’s wiens hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.
Volgorde
In het Babylab van de universiteit in Rochester werd onderzoek gedaan bij baby’s van 5-7 maanden oud. Zij kregen verschillende dingen te horen en te zien zoals een toeter, een rammelaar en een smiley. De ene groep baby’s kreeg dit telkens in dezelfde volgorde voorgeschoteld. De andere groep baby’s kreeg de geluiden en voorwerpen in willekeurige volgorde te horen en te zien.
Verwachting
Na iets langer dan een minuut, veranderden de onderzoekers het vaste patroon door bijvoorbeeld de toeter of de rammelaar weg te laten. Aan de hersenactiviteit zagen de onderzoekers dat de baby’s een bepaalde volgorde verwachtten. Het onderzoek laat zien hoe en baby’s met behulp van eerdere ervaringen hun hersenen ontwikkelen. Dit wordt natuurlijk al langer gedacht door veel ouders, maar nu is het ook wetenschappelijk bewezen.
Geboren
De resultaten worden gebruikt om verder onderzoek te doen naar de hersenontwikkeling bij kinderen. Vooral bij te vroeg geboren baby’s om te kijken in hoeverre de hersenontwikkeling bij hen in gevaar is.
Mannen worden stukken conservatiever in hun opvattingen als ze voor het eerst vader worden, zo blijkt uit onderzoek.Lees hier meer >>
..