Aan de ene kant is het belangrijk dat je als leidinggevende de zelfstandigheid van pedagogisch medewerkers stimuleert, maar aan de andere kant moeten je hen ook zien mee te krijgen in innovaties en ontwikkelingen van hogerhand. Zowel loslaten als sturen dus. Geen gemakkelijke opgave.
Ronald van Aggelen is partner van het managementconsultancybureau EarlyBridge en weet alles van leiderschap en het mee krijgen van mensen op afstand. Hij heeft een aantal tips:
1. Ga in gesprek
Vraag aan de pedagogisch medewerkers: hoe kan ik jullie goed aansturen? Wat hebben jullie van mij nodig? En kijk of dit overeemkomt met jouw manier van leidinggeven. Zo niet, bespreek dan met elkaar hoe jullie dat samen kunnen oplossen. Wacht niet met dit gesprek totdat er een probleem is, maar voer het juist als alles nog goed gaat.
2. Investeer in een goede relatie
Zorg dat je goed met iedereen door een deur kunt. Toon oprechte interesse in je medewerkers en verdiep je in hen. Maar hanteer daarnaast duidelijke spelregels. Wees vanaf het begin heel duidelijk in wat er van teams wordt verwacht. Dan kun je daar in moeilijke tijden op terugvallen.
3. Stel je dienstbaar op
Maar zodra de spelregels duidelijk zijn, is het tijd om een stap terug te doen en je dienstbaar op te stellen. Dienstbaarheid is belangrijk als je op afstand zit, want zodra je niet (meer) constant aanwezig bent, gaan pm’ers de werkvloer beschouwen als hún domein. En daar willen ze invloed op hebben. Neem dus niet zelf alle beslissingen en deel niet zomaar orders uit. Stel vooral vragen en luister goed. Geef de pm’ers invloed en vertrouwen, en wees niet bang de controle te verliezen.
4. Beïnvloed subtiel
Je dienstbaar opstellen betekent niet dat je geen enkele invloed meer mag uitoefenen, maar doe het subtiel. Je invloed zit in de vragen die je stelt en de keuzes die je pm’ers voorlegt. Laat ze kiezen tussen opties waar jij achter staat. Zo geef je ze een gevoel van mede-eigenaarschap, maar wel binnen jouw kaders.
5. Kies je woorden zorgvuldig
Benader pm’ers niet als werknemer, maar als ondernemer. En gebruik woorden die daarbij passen. Refereer bijvoorbeeld niet aan iemands ‘contract’, ‘functie’ of ‘taak(omschrijving)’, maar heb het over de ‘doelen’ die jullie samen willen bereiken en de ‘winst’ die dat gaat opleveren.
6. Zorg voor goede communicatie
Goede communicatie is belangrijk als je op afstand zit, want er kan een hoop ruis ontstaan. Wat de ander hoort is niet altijd wat jij zendt. Om ruis te voorkomen moet je dus niet alleen zenden, maar je ook verplaatsen in de ontvanger. Komt mijn boodschap goed over?
7. Geef niet toe aan (tijds)druk
Laat je empathische, dienstbare houding niet varen zodra je onder (tijds)druk staat. Schiet niet in een directieve houding, maar blijf vragen en luisteren. Grote kans dat je mensen anders tegen de borst stuit en ze hun hakken in het zand zetten. Dan ben je nog verder van huis.
Ronald van Aggelen is 16 september een van de sprekers op de masterclass Leidinggeven op afstand. Diverse topsprekers buigen zich tijdens de masterclass over de nieuwe kwaliteiten waarover leidinggevenden tegenwoordig moeten beschikken. Lees meer