Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
17 juni 2022
09.30 – 16.00
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Tarieven
- Regulier tarief
- € 269
- Abonnee tarief
- € 239
- Groepstarief (vanaf 3 pers.)
- € 199
- Commercieel tarief
- € 799
Over dit congres
Waarom gedraagt een kind zich zoals het zich gedraagt? Wat betekent zijn/haar gedrag? Hoe kan je kinderen leren en stimuleren iets te doen?
Als pedagogisch professional heb je bewust of onbewust, altijd wel bepaalde Als pedagogisch professional heb je bewust of onbewust, altijd wel bepaalde verwachtingen van de kinderen. Maar ben je jezelf wel helemaal bewust van de manier waarop je het kind benadert of ben je je eigen programma aan het afdraaien? En hoe kan je als pedagogisch medewerker adequaat op kinderen en hun vraag achter hun gedrag reageren? Wat kan jij als pedagogisch professional betekenen als het gaat om de ontwikkeling van het jonge kind? Hoe kan je aan een kind zien dat het zich veilig voelt, of niet. En wat het nodig heeft om het makkelijker te maken?
Thema’s van deze editie:
- De vier verschillenden hechtingsstijlen | Steven Pont
- Verbondenheid beweging en brein | Carla van Wensen
- Echt connectie maken met je collega’s, kinderen, ouders en met jezelf | Minchenu Maduro
- Executieve functies en brein ontwikkeling. Wat is het nieuwe IQ? | Mark Mieras
Luister naar inspirerende en humoristische lezingen van de beste sprekers in de kinderopvang. Meld je snel aan!
Praktisch
Voor wie?
Managers, leidinggevenden, locatiemanagers, pedagogisch medewerkers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Locatie
De ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE (Gld) (routebeschrijving)
Het congres Topsprekers in de Kinderopvang staat per dag gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.
Programma
Deze bijdrage is eerder beoordeeld met een 8,9!
Steeds meer onderzoek wijst uit dat de hechting van een kind aan zijn of haar ouders én aan andere belangrijke volwassenen belangrijk is voor de verdere psychische en sociale ontwikkeling van dat kind. Maar wat betekent dat voor de kinderopvang? Speelt hechting daar ook nog een rol? Of hoort het hechtingsverhaal alleen bij de hele kleintjes? (nu alvast een antwoord op die vraag? Nee, het hoort níet alleen bij de hele kleintjes…)
Tijdens deze bijeenkomst legt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont uit hoe hechting proces in zijn werk gaat.
- We gaan op onderzoek naar de manieren waarop kinderen zich hechten
- We leren de vier verschillende hechtingsstijlen van kinderen kennen
- We onderzoeken het brein ook nog even
- En we bespreken wat bij hechting de rol van professionals binnen de kinderopvang en het onderwijs is…
Hechten met jezelf en de wereld om je heen. Aanraken en bewegen zijn belangrijke factoren om dit te bereiken. Maar weet je dat bewegen ontstaat in een vaste volgorde, en dat het onlosmakelijk gekoppeld is aan de ontwikkeling van het brein? Dat maakt dat je aan de manier van bewegen kunt zien wanneer het kind zich veilig voelt, of niet. En wat het nodig heeft om het makkelijker te maken.
Tijdens deze lezing:
- Ontdek je waarom bewegen en het kinderbrein onlosmakelijk verbonden zijn
- Leer je hoe dit van belang is voor het gevoel van veiligheid en hechting
- Heb je ervaren wat primaire reflexen zijn, en wat ze doen
- En direct na de bijeenkomst kun je niet anders meer: je blijft kijken naar bewegen en lichaamstaal
Minchenu Maduro is sinds haar jeugd gefascineerd door mensen en hun gedrag. Als pedagoog, coach en dramadocent traint ze professionals in zorg, hulpverlening, politie, justitie en onderwijs, waarbij ze haar werk en ervaringen met gevangenen vaak als metafoor gebruikt. ‘Ontwapen een ander door jezelf te ontwapenen’ gaat over de figuurlijke tralies waarachter we ons als mensen verschuilen.
Als pedagogisch professional heb je bewust of onbewust, altijd wel bepaalde verwachtingen van de kinderen. Maar durf je zelf wel in de spiegel te kijken naar de manier waarop je het kind benadert of ben je je eigen programma aan het afdraaien? Je staat allemaal in relatie tot anderen, en dit gaat dieper dan je zelf zult beseffen. Het kan zijn dat je niet reageert op wat iemand zegt, maar op het gevoel dat je erbij krijgt. Serieus zijn in het naar elkaar luisteren en het respecteren van elkaars inbreng is van groot belang voor het goed samenwerken.
Hoe maak je het verschil? Hoe maak je het onmogelijke mogelijk? Het begint bij jou samen met je collega’s, je emotionele veiligheid. Hoe maak je echt een connectie?
Een lezing over:
- Hoe blijf je in verbinding met je collega’s, kinderen en ouders?
- Contact voor het “Contract” (echt contact maken is het begin). Hoe maak je echt connectie met je collega’s, kinderen, ouders en met jezelf.
- Van fixed naar growth mindset (niet jezelf vastzetten in gedachten, maar het onmogelijk kan jij mogelijk maken)
Aandacht, werkgeheugen en impulscontrole gaan hand in hand met beweging en spel. Er is een nauwe verwantschap van deze executieve functies en het leervermogen van kinderen. In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras samen met ons een duik in de fundamenten van het lerende brein. Waarom leren jonge kinderen sneller van geleid spel dan van instructie? Waarom zijn vertrouwen, exploratie en eigenaarschap zo belangrijk voor hun ontwikkeling? Over leren leren en het nieuwe IQ.
Een lezing over:
- Executieve functie voorspellen veel meer dan IQ.
- Hoe schep je de juiste voorwaarde voor kinderhersenen om te floreren?
- Hoe neem je ouders mee in dit proces?