Jaarcongres Management Kinderopvang 2021

Uw agenda voor 2022

De sector kinderopvang is flink opgeschud door de crisis. Met de lockdowns en noodopvang werd met succes een beroep gedaan op de flexibiliteit en innovatieve krachten van de kinderopvang. Ook de kinderopvangtoeslagenaffaire deed de blikken richten op onze sector. De politiek lijkt rijp voor een bredere toegankelijkheid.

Oog voor kwaliteit
Maar uiteindelijk gaat het om één ding: de kwaliteit van de opvang en verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van kinderen. Meld u daarom aan voor het 19e Jaarcongres Management Kinderopvang. U hoort op 10 september de laatste ontwikkelingen uit de sector. Ook krijgt u verdieping op de volgende thema’s:

Op het programma onder meer:

  • De (positieve) lessen van de crisis met Charlotte van Zuyen
  • Indicatoren pedagogische kwaliteit met prof. dr. Ferre Laevers
  • Veerkracht en geluk op de werkvloer met Wouter de Jong

Kom kennis halen én delen
Zorg dat u erbij bent. Meldt u zich voor 1 mei aan? Dan profiteert u van 70,- vroegboekkorting.

09.00
Ontvangst
09.30
09.45
Lees meer Sluiten
Welbevinden en betrokkenheid als vertrekpunt voor hogere pedagogische kwaliteit

Een hoog welbevinden heeft een grote invloed op de persoonsontwikkeling en betrokkenheid draagt hier positief aan bij. Welbevinden en betrokkenheid zijn dan ook essentiële indicatoren voor kwaliteitsvolle kinderopvang.  Nu de structurele randvoorwaarden geregeld zijn, wordt de focus – mede onder invloed van de Wet IKK – steeds meer op de pedagogische kwaliteit gericht. Keynote spreker Ferre Laevers, directeur CEGO Onderzoek & Ontwikkeling van de KU Leuven, laat zien dat het welbevinden en betrokkenheid belangrijke indicatoren zijn voor de pedagogische kwaliteit en hoe je daarop kunt sturen in je organisatie. Deze visie begint ook in Nederland navolging te krijgen.

  • Krijg inzicht in het aanpakproces-effect model
  • Schep een optimale omgeving met een positieve sfeer en relaties
  • Bied een rijk aanbod aan materialen en activiteiten, ruimte voor initiatief en veel meer!
  • Een ideaal werkinstrument om pedagogisch medewerkers te inspireren in hun dagelijkse praktijk met jonge kinderen

Een lezing met talrijke voorbeelden, tips voor optimale communicatie en suggesties om de kinderopvang levendig en op maat in te richten.

11.00
Ochtendpauze en mogelijkheid om de beursvloer te bezoeken
11.20
Sessieronde 1
12.20
Lunchpauze en mogelijkheid om de beursvloer te bezoeken
13.20
Sessieronde 2
14.20
Middagpauze en mogelijkheid om de beursvloer te bezoeken
14.40
Lees meer Sluiten
Veerkracht en geluk op de werkvloer

Zonder een coronacrisis is het managen van een kinderopvangorganisatie al een hele klus. Maar in tijden van crises is het al helemaal bikkelhard werken: de combinatie van het uitvoeren van maatregelen, de overdadige communicatie, alle vragen, frustraties, uitval en de zorgen om een mogelijke besmetting met een quarantaine van een groep als gevolg… Het hakt erin.

Als er ergens gevraagd wordt om veerkracht is het wel binnen de kinderopvang. Maar hoe train je nou een gelukkiger en vooral veerkrachtiger brein? Hoe kan je ervoor zorgen dat je mentaal sterk bent? Om vervolgens het goede voorbeeld te kunnen geven aan je team?  Wouter de Jong verwelkomt je in zijn sportschool voor je geest en laat zien hoe je je mentale conditie kunt verbeteren. Gebaseerd op positieve psychologie, mindfulness, aandacht- en compassie training is zijn sportschool als een proteineshake voor je hersenen.

Tijdens dit onderdeel leer je:

  • De edele kunst van het falen
  • Meer gedaan te krijgen in minder tijd
  • Positieve emoties langer vast te houden
  • Je relatie met vrienden en collega’s te versterken
  • Waarom streven naar geluk allesbehalve egoïstisch is

15.40
Lees meer Sluiten
De (positieve) lessen van de crisis

De afgelopen crisis  heeft niet alleen maar narigheid gebracht. Onder druk wordt alles vloeibaar en je ziet mooie en nieuwe dingen ontstaan. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking, hoe we over onze schaduw konden springen. Denk aan andere creatieve oplossingen nu het ‘gewone’ werk onder druk kwam te staan.

In deze interactieve bijdrage daagt Charlotte van Zuylen u uit om aan de hand van inspirerende voorbeelden uit de praktijk na te denken:

  • Wat leerden we van elkaar?
  • Wat is er ontwikkeld?
  • Wat kunnen we behouden?
  • Wat kunnen we binnen de bedrijfsvoering van de kinderopvang uitbouwen en verduurzamen?

16.20
Afsluiting
16.45
Einde en borrel op de beursvloer

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Kies tijdens het jaarcongres uw eigen sessies verdeeld over de thema’s:

Bedrijfsvoering in de kinderopvang
Vakinhoudelijke professionalisering
Leiderschap en teamontwikkeling


^
Lees meer Sluiten
Een kindcentrum, waarom zou je het willen, en hoe kan je dat realiseren?

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, en zijn allang veel meer dan een trend. Maar wat is dat eigenlijk, een kindcentrum? In deze sessie gaan we met elkaar in gesprek. Over de moeder aller vragen, de zogenaamde Waarom vraag, daarbij geïnspireerd door Simon Sinek. Maar ook Theo en Thea komen langs, met hun legendarische “wie, wat, waar gaat het eigenlijk over?”
En we behandelen ervaringen uit de praktijk:
Je wordt als kinderopvangorganisatie door een school of schoolbestuur benadert om samen te gaan werken en een IKC te starten. Of je wilt de boot niet missen en met het basisonderwijs aan de slag om toe werken naar een kindcentrum.
• Hoe vind je een goede partner?
• Welke vormen van samenwerking zijn er?
• Welke stappen zet je eerst?
• Hoe kom je tot een gelijkwaardige samenwerking?
• Wat komt er verder allemaal bij kijken? En wat betekent dit voor een directeur of bestuurder?

Job stelt zich een praktische workshop voor waarin hij, geholpen door zijn jarenlange ervaring in en met IKC’s, diverse aspecten van het kindcentrum behandelt en een pleidooi houdt voor een planmatige aanpak.

^
Lees meer Sluiten
Een gezond voedingsbeleid als onderdeel van Gezonde Kinderopvang

  • Hoe maak je als organisatie een goed voedingsbeleid?
  • Hoe is het onderdeel van werken aan Gezonde Kinderopvang?
  • En wat levert dit op?

^
Lees meer Sluiten
Een nieuwe innovatieve video interactie training ter verbetering van de NCKO-Interactievaardigheden

Tijdens deze workshop geven Marieke Platenkamp, onderwijskundige bij Kans Kwadraat en Katrien Helmerhorst, onderzoekster en voormalig adviseur in de kinderopvang, een kijkje in de nieuwe, innovatieve, interactiemethode ter verbetering van NCKO interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. Video is hierbij key!

Deze workshop wordt aangeboden door Kans Kwadraat

^
Lees meer Sluiten
Hoe houd je je personeel gemotiveerd, betrokken en gezond?

Het is half acht ’s morgens, je telefoon gaat af en de derde medewerkster meldt zich ziek. Hoe houd je dan jezelf en je personeel nog positief? In deze workshop besteden we ruim aandacht aan hoe hier mee om te gaan.
• Hoe ga je om met medewerkers die vooral voor zichzelf gaan en zich niet medeverantwoordelijk voelen voor de gehele locatie?
• Welke onderwerpen zijn voor jouw personeel belangrijk?
• Welke onderwerpen zijn voor de organisatie belangrijk?
• Wat kan ik organiseren?
• En wat mag ik van mijn personeel verwachten?
In deze workshop ligt de focus op bovenstaande vragen. Waar zit voor jouw organisatie de sleutel tot betrokken personeel?

^
Lees meer Sluiten
Samenwerken met de oudercommissie

In tijden van nieuwe wet- en regelgeving, personeelstekort en prijsstijgingen is het al helemaal belangrijk om de oudercommissie achter je te hebben.

  • Hoe krijg je ouders mee in je beleid?
  • Hoe ga je om met weerstanden en creëer je medestanders en ambassadeurs?

^
Lees meer Sluiten
Gezond en fit aan het werk

Wat kunt u zelf doen om gezond en fitter aan het werk te kunnen gaan? En wat kunt u doen om uw medewerkers ook mee te laten gaan in een gezonde levensstijl?

Deze workshop wordt aangeboden door Kans Kwadraat

^
Lees meer Sluiten
Antwoord op het vraagstuk personeelskrapte d.m.v. Lego Serious Play

U zoekt een antwoord op de vraag hoe u kanjers van pedagogisch medewerkers kunt aantrekken en uw beste mensen kunt behouden voor de organisatie.

In deze workshop gaat u zelf kennis ontwikkelen door antwoorden op deze vragen te bouwen met Lego. Door te denken met uw handen en te luisteren met uw ogen wordt creatieve energie vrijgespeeld. Deze energie stelt u in staat om op nieuwe manieren te denken en te kijken naar dit vraagstuk.

  • Uw verbeeldingskracht wordt aangesproken!
  • U leert wat uw eigen handen u te vertellen hebben over het vraagstuk en van de andere deelnemers in de workshop.

Dit gebeurt tijdens het delen van de belangrijkste inzichten die tijdens het bouwen zijn ontstaan en in het zoeken naar patronen in de Lego modellen die tijdens de workshop zijn gebouwd. Welk antwoord op de vraag ontstaat er in de groep?

*Voor deze workshop is geen enkele ervaring met Lego nodig. U wordt stap voor stap in de methodiek meegenomen.

^
Lees meer Sluiten
Sterker uit een crisis – de do’s & don’ts van crisismanagement in de kinderopvang

‘Denk het ondenkbare’ is een belangrijk uitgangspunt in de voorbereiding op een crisis. Juist in de kinderopvang waar al vele ondenkbare crisisscenario’s werkelijkheid zijn geworden.

  • Hoe kun je jouw organisatie voorbereiden op het ondenkbare en sterker uit een crisis komen?
  • Wat te doen in de eerste uren van een crisis en daarna?
  • En hoe bouw je aan het herstel van vertrouwen en veiligheid na een crisis?

In een verdiepende sessie neemt Marieke Quant, partner bij de Reputatiegroep, de deelnemers mee in de wereld van crisis- en issuemanagement en zoomt in op de kinderopvang. Ze staat stil bij de nieuwe realiteit, wat de maatschappij tegenwoordig van organisaties verwacht en met welke dilemma’s je wordt geconfronteerd in tijden van crisis. Wat is het verschil tussen een issue en een crisis? Hoe worden reputaties beïnvloedt? Wat is de reputatie van de kinderopvang en hoe wordt die beïnvloedt door maatschappelijke ontwikkelingen? En: hoe werk je verschillende scenario’s uit en maak je een crisiscommunicatiehandboek?

Aan de hand van praktische en inzichtelijke voorbeelden uit het veld schetst Marieke de do’s en don’ts op het gebied van crisismanagement. Wat zijn de geleerde lessen van andere organisatie en instellingen? En wat kan de kinderopvang daarvan leren om toekomstbestendig te zijn en, wanneer een crisis zich voordoet, daar sterker uit te komen?

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Deze sprekers ontmoet u op het Jaarcongres Management Kinderopvang 2021.

*Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Coronaproof
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.

Datum en locatie
Vrijdag 10 september 2021

NBC Nieuwegein
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein (Routebeschrijving)

Tarieven
€ 369,- p.p. btw vrij | Reguliere tarief
€ 299,- p.p. btw vrij | Vroegboektarief 1 mei
€ 299,- p.p. btw vrij | Abonneetarief Vakblad Management Kinderopvang
€ 275,- p.p. btw vrij | Duo-tarief vanaf twee personen

€ 799,- p.p. btw vrij | Commercieel tarief voor de niet-primaire doelgroep**

*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).

**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.

Voor wie? (primaire doelgroep)
Het Jaarcongres Management Kinderopvang is bestemd voor directies, managers, beleidsmedewerkers en locatiehoofden in de kinderopvang en brede scholen, peuterspeelzalen en BSO’s, docenten en professionals werkzaam in de kinderopvangsector.

CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

Btw-vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw-vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.

Het jaarcongres staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.

Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via het inschrijfformulier aan de rechterzijde.

Contact

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)

T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl

Portfoliomanager (inhoudelijke vragen)

Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (praktische vragen)

Sarah Phillips
M: 06 – 54 74 46 73
E: sarah.phillips@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)

Lindy Broekmans
T: 010 – 760 7321
E: lindy@crossmedianederland.com

Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken

Acceptatie onder voorbehoud
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers.

Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel is, verwerkt uw persoonsgegevens. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens, klik hier. U kunt informatie ontvangen over producten en diensten van Springer Media B.V.. Als u geen prijs stelt op informatie of aanbiedingen per mail of per post, kunt u dit doorgeven aan Springer Media B.V., t.a.v. afd Klantenservice, Postbus 246, 3990 GA Houten, of aangeven bij klantenservice@bsl.nl.