Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Waarborgfonds stelt benchmarktool kostprijs beschikbaar

De zogeheten P-factor is het belangrijkste kengetal om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te meten. Deze geeft weer hoeveel groepsuren je inzet ten opzichte van het aantal kinduren dat je factureert. Maar hoe bereken je de P-factor precies? Daarvoor stelt het Waarborgfonds Kinderopvang een speciale tool beschikbaar.
© kupicoo / Getty Images / iStock

Het aantal groepsuren is je belangrijkste kostenpost, het aantal kinduren geeft aan hoeveel je verdient. Die twee met elkaar in balans houden, is de uitdaging voor de bedrijfsvoering van de kinderopvangorganisatie. Voor bijvoorbeeld de dagopvang was de bandbreedte van de P-factor in 2019 4,6 – 6,0. Als jouw organisatie een score heeft die buiten deze bandbreedte valt, is het de moeite waard dat nader te onderzoeken.

Benchmarken

Om de P-factor voor de dagopvang, de peuteropvang of de buitenschoolse opvang te kunnen bepalen stelt het Waarborgfonds de Mijn Kostprijs-Benchmarktool beschikbaar. Deze digitale tool geeft kinderopvangorganisaties de mogelijkheid om de kostenelementen van de organisatie in te vullen en zo inzicht te krijgen in de eigen kostprijs. Je ziet meteen de waarde van een aantal kengetallen en kunt die vervolgens benchmarken met andere kinderopvangorganisaties, die qua grootte vergelijkbaar zijn met die van jou. Dit laat zien waar jouw kosten afwijken van die van anderen. Het maakt het mogelijk te sturen op jouw kostprijs en de bedrijfsvoering daarmee te optimaliseren.

Meer informatie

Wil je met deze tool aan de slag? Vraag hier een gebruikersaccount aan. Aan gebruik van de tool zijn geen kosten verbonden

De Mijn Kostprijs-Benchmarktool is onderdeel van het programma ‘Mijn Kostprijs’. Dit programma is in 2020 met draagvlak vanuit de sectororganisaties opgestart en heeft als doel om kinderopvangorganisaties tools te bieden om op de diverse elementen van de bedrijfsvoering te kunnen sturen.

In de workshop ‘Sturen op jouw kostprijs’ krijg je praktische informatie over hoe je deze onderdelen van jouw kostprijs kunt beïnvloeden en daarmee de kostprijs kunt optimaliseren. De workshop wordt in een aantal varianten aangeboden, zodat de inhoud altijd aansluit bij jou als deelnemer en bij jouw organisatie.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.