Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Voorlezen verankeren in beleid

Er wordt veel aandacht besteed aan het voorlezen in de kinderopvang. Maar er valt ook nog wel wat te verbeteren. Dit blijkt uit het onderzoek van de Stichting Lezen.
voorlezen
Op veel kindercentra is het goed gesteld met het voorleesklimaat maar de verankering in het beleid kan beter. - Foto: Fotolia

Stichting Lezen voert iedere vier jaar in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar Public een stand-van-zakenonderzoek uit naar het voorleesbeleid en de voorleespraktijk van kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen. Eind 2016 werd opnieuw de balans opgemaakt. Speciale aandacht ging daarbij uit naar de uitvoering en effectiviteit van het programma BoekStart in de kinderopvang.

Voorleesritueel

Op veel kindercentra is het goed gesteld met het voorleesklimaat maar de verankering in het beleid kan beter. Pedagogisch medewerkers en managers vinden regelmatig voorlezen belangrijk, en dat gebeurt in de praktijk ook vaak. Er is sprake van een uitgebreid voorleesritueel en veel verwerking naar aanleiding van het voorlezen. Het lijkt soms echter nog wel te ontbreken aan de randvoorwaarden van een goed voorleesklimaat. Er gebeurt veel in de groep, maar er wordt minder aandacht besteed en ook minder belang gehecht aan de verankering van voorlezen in beleid. Juist dit soort factoren zorgt ervoor dat het voorleesklimaat ook op lange termijn goed geborgd wordt.

Ook ouders vinden voorlezen belangrijk. Bijna 98 procent van de gezinnen leest voor en bijna altijd wordt dit gedaan door de moeder. Het meest favoriete voorleestijdstip is vlak voor het slapen gaan. Lees meer >> 

BoekStart

Bij kinderopvangorganisaties die meedoen aan het programma BoekStart is voorlezen vaker dan bij de overige instellingen verankerd in beleid: zij hebben vaker een voorleescoördinator, een apart voorleesplan, een geoormerkt boekenbudget, meer pedagogisch medewerkers die een voorlees- of taalstimuleringscursus hebben gevolgd en een sterkere samenwerking met de bibliotheek. Deze structurele aanpak voor voorlezen, ook beleidsmatig, lijkt ervoor te zorgen dat het er in BoekStart-instellingen ook op de groep daadwerkelijk iets anders aan toegaat: er wordt vaker voorgelezen, ook vaker aan baby’s, en het voorleesritueel en de verwerking naar aanleiding van het voorlezen zijn uitgebreider. Er is bovendien meer aandacht voor taalzwakke kinderen en ouderbetrokkenheid.

Verbeteringsmogelijkheden

Hoewel er op BoekStart-instellingen sprake is van een (zeer) positief voorleesklimaat, legt dit onderzoek een aantal aandachtspunten bloot. Iedere instelling die werkt met BoekStart zou een voorleescoördinator en een voorleesplan moeten hebben (dit zijn vaste elementen van het programma). Dit is echter niet altijd het geval, blijkt uit het onderzoek. En hoewel er bij BoekStart-instellingen ten opzichte van de overige instellingen relatief veel aandacht wordt besteed aan ouderbetrokkenheid en extra ondersteuning van taalzwakke kinderen, is deze aandacht in absolute zin nog steeds redelijk beperkt. Volgens de Stichting Lezen valt er  winst te behalen in zowel het verbeteren van deze aspecten in de kindercentra  als in de bewustwording bij kindercentra dat deze aspecten bijdragen aan een beter voorleesklimaat.

Bron: Stichting Lezen >> https://www.lezen.nl/publicaties/voorlezen-in-de-kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.