Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Voorbeeld uit de praktijk: medewerkers op één in deze crisis

Nummereen Kinderopvang-directeur Pascale Spieringhs stond voor een duivels dilemma vanwege het tekort aan personeel. De organisatie besloot tijdens deze crisis hun grootste peiler, kinderen op één, te verschuiven naar: medewerkers op één. Spieringhs: ‘Dat is raar en past niet bij ons, maar we gaan het wel doen.’
voorbeeld-uit-de-praktijk-medewerkers-op-een-in-deze-crisis
Pascale Spieringhs

Net als vele andere kinderopvangorganisatie heeft ook Nummereen maatregelen moeten nemen om de schade vanwege het tekort aan personeel zo veel mogelijk te beperken. Dat stelde eigenaar en directeur Pascale Spieringhs voor een duivels dilemma: welke beslissingen neem je om kwaliteit van opvang te blijven garanderen en tegelijkertijd ouders en kinderen maar ook medewerkers zo weinig mogelijk te raken?

Medewerkers op één

Nummereen, die met zo’n 300 medewerkers wekelijks 3.000 kinderen opvangt, zag zich genoodzaakt om medewerkers vóór kinderen, ouders en samenwerkingspartners op nummer één te zetten. Spieringhs vertelt over de beslissingen die zij moest nemen in de podcast van de Brancheorganisatie Kinderopvang. ‘De grens kwam in zich van wat mogelijk was. Op een gegeven moment zei ik: hier stopt het. Ik ben eindverantwoordelijk voor kinderen en andere mensen. Ouders vertrouwen hun dierbaarste bezit aan mij toe en ik moet ervoor zorgen dat ik kwaliteit kan leveren.’

Al snel werd duidelijk dat medewerkers op nummer één kwamen. ‘Medewerkers staan voorop; daar gaan kinderen, ouders en samenwerkingspartners pijn van hebben. Je medewerkers zijn je bedrijf. Zij zijn nummer één.

Organisatie

Als tip geeft Spieringhs om eerst te kijken hoe je ervoor staat met de organisatie. ‘Hoe is de relatie met ouders? Met de ondernemersraad? De gemeente? Wat speelt er in de teams? Alleen dan kun je goed bepalen wat vervolgstappen kunnen zijn in een crisis en in welke snelheid je besluiten kan nemen.’

Afspiegelen kinderen

Een pijnlijk besluit werd genomen: het afspiegelen van kinderen op de bso. Kort gezegd: de kinderen die als laatst zijn binnengekomen, gaan er als eerste weer uit. Niet alleen voor medewerkers, maar voor alle betrokkenen een pijnlijke maatregel. ‘Het was een heel emotioneel proces. Er zijn veel tranen gevloeid, ook bij mij’, vertelt Spieringhs. Omdat medewerkers vaak nauw betrokken zijn bij de kinderen op de groep, werden de kinderen genummerd, vertelt zij in de podcast. Zo konden er met meer afstand keuzes worden gemaakt. ‘We hebben een schaafwond over onze hele organisatie getrokken; we hebben de pijn verdeeld. Bij kleinere gemeenten met drie bso’s sluiten we bijvoorbeeld op elke bso één dag per week. Daarmee hebben we 1fte kwijtgespeeld, maar wel de mogelijkheid gehouden om in elk dorp buitenschoolse opvang te blijven aanbieden. Met de mogelijkheid om weer op te schalen wanneer er meer personeel bij komt. De pijn zit hem bij ons in de bso-tijden; daar vallen alle uren op elkaar, daar heb je de meeste mensen nodig.’

Zorgvuldigheid

Bij alles keuzes die moeten worden gemaakt is het volgens Spieringhs van belang zeer zorgvuldig te werk te gaan. ‘Belangrijk is de zorgvuldigheid in dat proces, zodat je aan alle betrokkenen kan verantwoorden waarom je hebt gedaan wat je doet. We hebben ook altijd het proces juridisch getoetst: mag dit? En hoe kunnen we dat nog beter in de communicatie naar voren laten komen?’

‘Ook fouten gemaakt’

‘We hebben geen 100 procent succesverhaal’, besluit Spieringhs. ‘We hebben ook fouten gemaakt. Maar ik denk wel dat we een zuiver proces doorlopen hebben. Dat vind ik als eigenaar heel belangrijk: ik kan alles naar iedereen toe uitleggen. De afwegingen zijn gemaakt op basis van kwaliteit en duurzaamheid.’

Beluister de podcast, waarin Emmeline Bijlsma en Felix Rottenberg in gesprek gaan met Pascale Spieringhs >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.