Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tips om te groeien in tijden van krimp

Ondanks magere jaren zijn er organisaties die het lukt te (blijven) groeien. Is er iets te leren van hun aanpak? We zetten een aantal tips van drie groeiers in de kinderopvang op een rij.
Van flexibele kinderopvang in blokken van drie uren tot een focus op talenten van kinderen. Tips van kinderopvangnemers voor kinderopvangondernemers.
Van flexibele kinderopvang in blokken van drie uren tot een focus op talenten van kinderen. Tips van kinderopvangnemers voor kinderopvangondernemers. - Foto: ANP

Kinderopvanglocaties met elkaar vergelijken is appels met peren vergelijken. Waarom de ene locatie groeit en de ander juist krimpt, is niet simpel te verklaren door te wijzen naar de kwaliteit, het pand, de pedagogisch medewerkers of die ene succesvolle marketingactie. Toch zijn er wel lessen te leren van locaties die het voor elkaar kregen te groeien in deze magere jaren. We zetten hun tips op een rij. En wie weet kunt u net die ene tip eruit te pikken die bij uw organisatie past en die straks misschien het verschil kan maken.

Bso VANDAAG

Janneke Plantinga startte in 2009 bso VANDAAG in Drachten (een krimpgebied in Friesland). Inmiddels heeft ze zestien locaties. Hoe doet ze dat?

  • Bewuste keuze voor kleinschalige opvang (bso’s) met maximaal 20 kinderen op één locatie.
  • Franchiseformule met hbo-pedagogen als franchisenemers. Zij zijn verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit op de groep. Het hoofdkantoor handelt de financiële kant af.
  • Teams zijn zelfsturend en hebben veel verantwoordelijkheden.
  • Extra taakuren van pm’ers worden extra uitbetaald.
  • Klantvriendelijkheid: tijdens roostervrije dagen op school krijgen kinderen op de bso gratis opvang.
  • Bewust kiezen voor B-locaties: alle locaties worden gedeeld met andere organisaties. Dat houdt de huisvestingskosten laag.
  • Een activiteitenprogramma dat inhoudelijk afwijkt van wat kinderen thuis doen en op school. Op de bso is veel aandacht voor sport, cultuur, natuur en koken. Schermen zijn er taboe.

Child Care Kinderopvang

Child Care Kinderopvang begon eigenlijk als gastouderbureau, maar startte in 2010 met een kleinschalig kindcentrum. Het invoeren van een blokkensysteem in 2013 was het begin van een groeispurt naar zeven groepen met in totaal 140 kinderen. De succesformule?

  • De dag is verdeeld in vier blokken van drie uur tussen 07.00 en 19.00 uur. Ouders kunnen dit flexibel afnemen tegen een normaal uurtarief. De kinderen die vaste dagen komen zitten in een andere groep dan kinderen die flexibel komen.
  • Lastminute-tarieven (50 procent korting) voor de laatste open plekjes.
  • Bewuste keuze voor horizontale groepen en babygroepen tot achttien maanden.
  • Veel investeren in de werksfeer: successen worden altijd gevierd, een open en eerlijke communicatie, veel verantwoordelijkheid geven aan pm’ers, teambuilding.
  • Inrichting met veel glas waarbij de kinderen naar andere groepen kunnen kijken en van boven naar beneden. Kinderen leren immers vooral van elkaar.

Montris Kinderopvang

Montris Kinderopvang heeft een mindere tijd achter de rug, maar door de samenwerking met een andere kinderopvangorganisatie, Prokino, die de backoffice van Montris voor haar rekening neemt, is er weer lucht. Wat begon als één locatie (dagopvang en bso) in Huizen is de afgelopen jaren uitgegroeid tot zes locaties waar 65 medewerkers ruim 300 kinderen opvangen. Het geheim?

  • Focus op talenten van kinderen: woord, beeld, bewegen, logica, muziek, natuur, ik en samen. In activiteitenprogramma komen al deze talenten gericht aan bod.
  • Ouders krijgen via de app tips om ook thuis talenten van het kind te stimuleren.
  • Klantgerichtheid. Voor ouders moet Montris kleinschalig aanvoelen met korte lijntjes met pm’ers en managers. Ieder jaar staat een organisatiedoel, zoals gastvrijheid, binnen de organisatie centraal.
  • Voorkeur voor managers van buiten de branche die met een frisse kijk naar de kinderopvang kijken.
  • Voorkeur voor verscheidenheid in het team. Discussie is goed, mensen moeten elkaar aanvullen.
  • Samenwerken met collega’s, zoals met Prokino die alle financiële administratie voor Montris doet.

Lees het complete verhaal van de ondernemers achter de groei in de nummers 2,3, 4 en de komende nummers van Management Kinderopvang (alleen voor abonnees van Management Kinderopvang).

Hoewel er in 2014 iets meer kinderen naar de kinderopvang gingen dan in 2013, is er geen reden om de vlag uit te hangen. Kinderen kwamen in 2014 nog altijd minder uren en kinderen uit de laagste inkomenscategorieën maakten steeds minder gebruik van kinderopvang. Verder nam het aantal baby’s in de kinderopvang af. Bekijk meer cijfers over het jaar 2014 >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.