IKC

IKC

Blog Bart Eigeman – Overbrug de (digitale) afstand met een rondje…

Wat zijn je drijfveren, waarom heb je voor dit vak gekozen? Vraag dit aan professionals van opvang, onderwijs, welzijn, gezondheid of zorg. Er blijkt dan een grote gemeenschappelijkheid op de diepe laag van drijfveren. Kernwoorden zijn: 'Verschil maken in het leven van kinderen' en 'kinderen bevestigen en uitdagen in hun groei'. Maar wat is dat ingewikkeld gemaakt!

School in de bso

Hoera Kinderdroom is een echte kinderdroom. Maar wat is het? Het ziet eruit als een bijzondere buitenschoolse opvang, maar overdag zitten er leerlingen van groep 7/8. Tijdens de open IKC-dag in Panningen zag een groep bestuurders uit kinderopvang en onderwijs een bijzondere vorm van samenwerking.
IKC

‘Kinderen leren geloven in hun eigen kunnen’

Elk kind heeft bakken talent. Als je dat benoemt, krijgt een kind een beter zelfbeeld en meer kansen op een mooie toekomst. De Vlaamse pedagoog Luk Dewulf is talentfluisteraar. Samen met Els Pronk zette hij een beweging van positieve psychologie in gang die langzamerhand ook steeds meer enthousiasme oproept in kinderopvang en onderwijs in Nederland en België.
IKC

Zeven doorgaande lijnen in een IKC

Als het gaat over IKC’s, wordt er ook snel gesproken over de doorgaande lijnen. Maar over welke doorgaande lijn  hebben we het dan?  Sardes zette zeven doorgaande lijnen op papier, wat deze inhouden en hoe je er aan kunt werken.
IKC

Ja ik wil? Op zoek naar een partner voor uw kindcentrum

Op steeds meer plekken in Nederland ontstaat er een structurele samenwerking tussen primair onderwijs en kinderopvang. Hoe komt die samenwerking van de grond, hoe vind je elkaar als samenwerkingspartner? Adviseur Job van Velsen maakt regelmatig mee dat een schoolleider of bestuurder verrast opkijkt als hij zegt dat het kiezen van een goede samenwerkingspartner een vrije keuze van de partners zelf is.
IKC
Vlietkinderen

Vlietkinderen: waarom een IKC en een boksschool niet samengaan

Maatschappelijke kinderopvangorganisatie Vlietkinderen heeft een ambitie. Een plek in de wijk waar alle ouders en kinderen drempelloos binnenkomen en elk kind gelijke kansen heeft. 'In deze aandachtswijk zijn al honderdduizend dingen geprobeerd, maar het is niet voldoende. We moeten het voor de kinderen in deze wijken beter doen.'
IKC

De ideale dag? ‘Ik denk dat dít het is’

Leren, bewegen en creatief bezig zijn. Dat zijn de belangrijkste onderdelen van de ideale dag volgens kinderen. Vooral voor het onderwijs heeft de jeugd een stapel inspirerende ideeën voor verbetering, blijkt uit een groot onderzoek van PACT voor Kindcentra.
IKC

Vlog: Op bezoek bij KC Lourdes

Kindcentrum Lourdes in Westbeemster is een eco-school in opbouw. Directeur Anne-roos Dijkstra vertelt over de plannen voor een schooltuin, buitenlokaal en moestuinen.
IKC

‘Bij kindcentra kan de opvang buitenspel komen te staan’

Gijs van Rozendaal, voorzitter van de Regiegroep Kindcentra 2020, maakt zich zorgen over de positie van de opvang bij de vorming van kindcentra. De sector is volgens hem te weinig aangehaakt bij nieuwe plannen, onder meer van de politiek. ‘Ik zou willen zeggen: word eens wakker! Overal wordt overlegd over de toekomstige inrichting van het stelsel; zorg dat je erbij bent.'
IKC

Ouders willen betere aansluiting tussen opvang en school

Ruim de helft van de ouders zou graag zien dat de kinderopvang en het basisonderwijs nog beter op elkaar aansluiten, bijvoorbeeld door opvang en onderwijs in hetzelfde gebouw. Ook vinden zij dat de financiering van de dagopvang en buitenschoolse opvang minder ingewikkeld moet.

Over ikc

Integrale kindcentra: de toekomst?

Overal in het land werken kinderopvangorganisaties samen met onderwijsinstellingen in Integrale Kindcentra (IKC’s). In deze voorzieningen is sprake van vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs, soms onder één pedagogische visie en/of bestuur. Op andere plekken functioneren kindvoorzieningen nog apart, maar is er bijvoorbeeld wel sprake van een warme overdracht van de bso naar school en andersom. Een blauwdruk voor het IKC bestaat er eigenlijk niet.

Lees meer

De ontwikkeling van brede scholen in Nederland dateert al van een flink aantal jaren geleden. Relatief nieuwer is het project Kindcentra 2020, een initatief van het Kinderopvangfonds. Een kopgroep van bestuurders uit het primair onderwijs (het Pettelaar Overleg), de kopgroep kinderopvang, de kopgroep Wethouders voor kindcentra en Het Kinderopvangfonds hebben de handen ineengeslagen en trekken samen op in dit project. Deze vier partijen hebben een gezamenlijke visie geformuleerd op de toekomst van kindvoorzieningen voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar. Die visie luidt als volgt:

“Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burger van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra 2020. In dit Kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische en educatieve visie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zor g en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.”

Gijs van Rozendaal, voorzitter Kindcentra 2020, vindt dat de wijze waarop Nederland onderwijs en kinderopvang heeft ingericht anders moet: ‘Ouders willen in toenemende mate de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een kindcentrum. Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling. Daarom willen we dat integrale voorzieningen voor alle kinderen van nul tot en met twaalf jaar mogelijk worden.’ Het project Kindcentra 2020 heeft inmiddels een groot draagvlak gekregen onder werknemersorganisaties, ouderorganisaties, werkgeverorganisaties en politieke partijen.

Belemmerende regels

Steeds meer scholen en kinderopvangorganisaties zien het Integrale Kindcentrum (IKC) als een belangrijk middel om kinderen goed te laten ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen. Maar door belemmerende regels wordt de oprichting van nieuwe IKC’s vertraagd. De oprichting van IKC’s gaat trager dan scholen en kinderopvangorganisaties zouden willen. Wet- en regelgeving staan in de weg, blijkt uit een peiling van de PO-Raad onder 263 schoolbesturen. Zo mag personeel dat voor de afdeling opvang werkt niet zomaar ook voor de school worden ingezet en moet hetzelfde gebouw aan tegenstrijdige eisen voldoen. Enkele opvallende resultaten uit de peiling: 78% van de schoolbesturen staat zeer positief tegenover de ontwikkeling dat veel po-scholen zich verder ontwikkelen naar IKC; de meest genoemde reden om NIET voor een IKC te kiezen (47%) is dat de wet en regelgeving niet stimulerend werkt en 71% vindt dat bestaande wet- en regelgeving het onmogelijk maakt om volledig in één organisatie op te gaan;

Ouders enthouisast

40% van de ouders met een kind op een reguliere basisschool of kinderdagverblijf, zou hun kind naar een kindcentrum laten gaan als er één in de buurt zou zijn. Dat blijkt uit het onderzoek Ouders over kindcentra, in opdracht van Kindcentra 2020. De gezamenlijke aanpak spreekt ouders aan, en daarmee de aandacht voor de brede ontwikkeling van hun kind, en omdat er professionals met verschillende deskundigheden samenwerken. De belangrijkste motieven voor ouders om hun kind naar een kindcentrum te brengen zijn: ‘Halen en brengen wordt eenvoudiger met alles op een plek’ en ‘Een goede band met professionals’. Ook hechten ouders veel belang aan een veilige en vertrouwde omgeving. Het onderzoek werd uitgevoerd door Oberon onder 999 ouders.

Breder aanbod

De ouders die voor het eerst kennismaken met een kindcentrum vinden het belangrijk dat een kindcentrum een breder aanbod van educatieve, sportieve, culturele en creatieve activiteiten verzorgt. Zij willen dat hun kind meer wordt uitgedaagd om talenten en interesses te ontwikkelen. 40 procent van hen zou overstappen naar een kindcentrum als dit in de buurt is, 45 procent weer het (nog) niet.

Taskforce pleit voor betere aansluiting

In 2016 is De Taskforce Onderwijs-Kinderopvang ingesteld en deze heeft inmiddels zijn advies aangeboden aan demissionair minister Asscher en staatssecretaris Dekker. Er moet een einde komen aan de kloof tussen kinderopvang en basisschool. Samenwerking tussen de verschillende ‘kindvoorzieningen’ moet veel gemakkelijker worden. Dat kan bijvoorbeeld door geïntegreerde Integrale Kindcentra op te zetten. Kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus zijn daarmee het meest gediend. Op deze manier gaan we concreet en praktisch de maatschappelijke tweedeling te lijf. Dat schrijft de Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang in zijn advies ‘Tijd om door te pakken’.

De Taskforce roept niet alleen het kabinet op om in actie komen; gemeenten kunnen de samenwerking faciliteren en daarin de regie pakken vanuit hun verantwoordelijkheid voor welzijn en jeugd. En scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang zijn zelf aan zet om een visie te formuleren op wat zij gezamenlijk willen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen in hun wijk of buurt.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang