IKC

IKC

‘Mijn ideaal? Eén cao voor IKC’s’

Hoe zorg je dat medewerkers in een IKC een goed loopbaanperspectief hebben? Obstakels in regelgeving maken combibanen ingewikkeld en beperken groeikansen. Dat kan anders, meent PACT voor Kindcentra. Patrick Banis, bestuurslid van het Kinderopvangfonds, legt uit hoe hij dat ziet.
IKC

Zo kunnen opvang en onderwijs elkaar versterken

De Zuidhollandse kinderopvangorganisaties Junis en De Drie Ballonnen zetten vol in op samenwerking met scholen. Met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben ruim vijftien bso-medewerkers nu een combinatiefunctie gekregen. Hiernaast biedt Junis scholen in de regio een ruim keuzeaanbod 'expertise kinderopvang'.
IKC
IKC

Een inclusief IKC: ‘Iedereen is de norm’

Opvang, zorg, onderwijs, het loopt kriskras door elkaar op IKC De Kroevendonk in Roosendaal. Teun Dekker, directeur-bestuurder, blikt vooruit op de Landelijke IKC-dag op 17 september. 'Een inclusief IKC is niet de hobby van één leerkracht, want als je dat doet kan je bijna spreken van kindermishandeling. Nee, een inclusief IKC is een teamaangelegenheid.'
IKC

Twee scholen en een kinderopvang in één complex. Kan dat wel?

In Almere betrokken twee scholen met verschillende schoolbesturen en een particuliere kinderopvangorganisatie een nieuw complex: Campus Nobelhorst. ‘Het is mooi om te zien hoe de kinderopvangorganisatie vanuit de eigen visie en wettelijke kaders met beide scholen kan samenwerken.'
IKC
rudie-peeters-hoe-welzijn-kinderopvang-en-onderwijs-elkaar-versterken

Rudie Peeters: hoe welzijn, kinderopvang en onderwijs elkaar versterken

Als kinderopvangorganisatie samen met drie welzijnsorganisaties onder één stichting, de Unitus groep, vallen: dat is de bijzondere situatie van Hoera kindercentra. Volgens kinderopvangdirecteur en Unitus-bestuurder Rudie Peeters biedt de samenwerking met welzijn veel voordelen, ook voor IKC’s. Maar hij erkent dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. 
IKC
ondersteuning-bij-maandelijkse-gegevensaanlevering

Kindercampus TrioMundo: ‘Leren begint bij 0 jaar, niet bij 4’

In augustus gaat Kindercampus TrioMundo in Zwolle van start: een kindercampus met een doorgaande leerlijn van 0–14 jaar. ‘Het gaat om aansluiten bij de capaciteiten en belangstelling van kinderen in plaats van one size fits all.' 
IKC
nieuwe-versie-beslisboom-geen-nieuwe-regels-wel-duidelijker

Onderzoek: IKC’s hebben meerwaarde voor kinderen die vastlopen

IKC’s hebben een meerwaarde voor leerlingen die vastlopen in de reguliere kinderopvang. Dit stelt het Kohnstamm Instituut in een onderzoek naar inclusiekenmerken van IKC’s. Voor reguliere kinderopvangorganisaties zijn de mogelijkheden op dit vlak beperkt, lijkt het onderzoek uit te wijzen.
IKC
schoolleiders-willen-ontschotting-tussen-jeugdzorg-kinderopvang-en-onderwijs

Schoolleiders willen ontschotting tussen jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs

Schoolleiders, waaronder ook directeuren van integrale kindcentra, willen minder schotten tussen jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs. Zij willen daarvoor een minister voor het kind aanstellen. ‘Het belang is het kind, niet onderwijs en kinderopvang.’
Coronavirus

Bij koorts hoeft niet iedereen in het huishouden thuis te blijven

Er lijkt volgens oudervereniging BOinK een misvatting te bestaan over de thuisblijfregels wanneer iemand in een huishouden alleen koorts heeft. Pas als de zieke ook een andere coronaklacht heeft, moet het hele huishouden in quarantaine.
IKC
Blog-Samir-Bashara-Zo-kom-je-tot-echte-vernieuwing-in-de-opvang

Blog Samir Bashara – Gratis kinderopvang als politiek ei van Columbus

Lief Den Haag, ik wil een weddenschap met je aangaan. Ik zeg: het gaat er binnen nu en vijf jaar van komen. Ja, serieus. Dubbele punten als het dit jaar al is. Gratis kinderopvang, in deze of gene vorm.

Over ikc

Integrale kindcentra: de toekomst?

Overal in het land werken kinderopvangorganisaties samen met onderwijsinstellingen in Integrale Kindcentra (IKC’s). In deze voorzieningen is sprake van vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs, soms onder één pedagogische visie en/of bestuur. Op andere plekken functioneren kindvoorzieningen nog apart, maar is er bijvoorbeeld wel sprake van een warme overdracht van de bso naar school en andersom. Een blauwdruk voor het IKC bestaat er eigenlijk niet.

Lees meer

De ontwikkeling van brede scholen in Nederland dateert al van een flink aantal jaren geleden. Relatief nieuwer is het project Kindcentra 2020, een initatief van het Kinderopvangfonds. Een kopgroep van bestuurders uit het primair onderwijs (het Pettelaar Overleg), de kopgroep kinderopvang, de kopgroep Wethouders voor kindcentra en Het Kinderopvangfonds hebben de handen ineengeslagen en trekken samen op in dit project. Deze vier partijen hebben een gezamenlijke visie geformuleerd op de toekomst van kindvoorzieningen voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar. Die visie luidt als volgt:

“Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burger van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra 2020. In dit Kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische en educatieve visie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zor g en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.”

Gijs van Rozendaal, voorzitter Kindcentra 2020, vindt dat de wijze waarop Nederland onderwijs en kinderopvang heeft ingericht anders moet: ‘Ouders willen in toenemende mate de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een kindcentrum. Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling. Daarom willen we dat integrale voorzieningen voor alle kinderen van nul tot en met twaalf jaar mogelijk worden.’ Het project Kindcentra 2020 heeft inmiddels een groot draagvlak gekregen onder werknemersorganisaties, ouderorganisaties, werkgeverorganisaties en politieke partijen.

Belemmerende regels

Steeds meer scholen en kinderopvangorganisaties zien het Integrale Kindcentrum (IKC) als een belangrijk middel om kinderen goed te laten ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen. Maar door belemmerende regels wordt de oprichting van nieuwe IKC’s vertraagd. De oprichting van IKC’s gaat trager dan scholen en kinderopvangorganisaties zouden willen. Wet- en regelgeving staan in de weg, blijkt uit een peiling van de PO-Raad onder 263 schoolbesturen. Zo mag personeel dat voor de afdeling opvang werkt niet zomaar ook voor de school worden ingezet en moet hetzelfde gebouw aan tegenstrijdige eisen voldoen. Enkele opvallende resultaten uit de peiling: 78% van de schoolbesturen staat zeer positief tegenover de ontwikkeling dat veel po-scholen zich verder ontwikkelen naar IKC; de meest genoemde reden om NIET voor een IKC te kiezen (47%) is dat de wet en regelgeving niet stimulerend werkt en 71% vindt dat bestaande wet- en regelgeving het onmogelijk maakt om volledig in één organisatie op te gaan;

Ouders enthouisast

40% van de ouders met een kind op een reguliere basisschool of kinderdagverblijf, zou hun kind naar een kindcentrum laten gaan als er één in de buurt zou zijn. Dat blijkt uit het onderzoek Ouders over kindcentra, in opdracht van Kindcentra 2020. De gezamenlijke aanpak spreekt ouders aan, en daarmee de aandacht voor de brede ontwikkeling van hun kind, en omdat er professionals met verschillende deskundigheden samenwerken. De belangrijkste motieven voor ouders om hun kind naar een kindcentrum te brengen zijn: ‘Halen en brengen wordt eenvoudiger met alles op een plek’ en ‘Een goede band met professionals’. Ook hechten ouders veel belang aan een veilige en vertrouwde omgeving. Het onderzoek werd uitgevoerd door Oberon onder 999 ouders.

Breder aanbod

De ouders die voor het eerst kennismaken met een kindcentrum vinden het belangrijk dat een kindcentrum een breder aanbod van educatieve, sportieve, culturele en creatieve activiteiten verzorgt. Zij willen dat hun kind meer wordt uitgedaagd om talenten en interesses te ontwikkelen. 40 procent van hen zou overstappen naar een kindcentrum als dit in de buurt is, 45 procent weer het (nog) niet.

Taskforce pleit voor betere aansluiting

In 2016 is De Taskforce Onderwijs-Kinderopvang ingesteld en deze heeft inmiddels zijn advies aangeboden aan demissionair minister Asscher en staatssecretaris Dekker. Er moet een einde komen aan de kloof tussen kinderopvang en basisschool. Samenwerking tussen de verschillende ‘kindvoorzieningen’ moet veel gemakkelijker worden. Dat kan bijvoorbeeld door geïntegreerde Integrale Kindcentra op te zetten. Kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus zijn daarmee het meest gediend. Op deze manier gaan we concreet en praktisch de maatschappelijke tweedeling te lijf. Dat schrijft de Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang in zijn advies ‘Tijd om door te pakken’.

De Taskforce roept niet alleen het kabinet op om in actie komen; gemeenten kunnen de samenwerking faciliteren en daarin de regie pakken vanuit hun verantwoordelijkheid voor welzijn en jeugd. En scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang zijn zelf aan zet om een visie te formuleren op wat zij gezamenlijk willen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen in hun wijk of buurt.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang