IKC

IKC

Kinderen en ouders tevreden over IKC

Directies en teams van IKC’s zijn enthousiast over hun manier van werken, bleek uit eerder onderzoek. Maar hoe zit het met kinderen en ouders? Om daar achter te komen is kwalitatief onderzoek gedaan bij kinderen en ouders van vier koplopers die terugkijken op hun ervaringen op het IKC.
IKC

Hoe verbeter je de kwaliteit van de kinderopvang in IKC’s?

Biedt kinderopvang en buitenschoolse opvang binnen een IKC gemiddeld een hogere kwaliteit dan reguliere opvang? Nee, blijkt uit het rapport ‘Kwaliteit van integrale kindcentra’ van Paul Leseman en Pauline Slot (Universiteit Utrecht). Ze vonden wel aanwijzingen welke factoren zorgen voor een hogere kwaliteit opvang binnen een IKC.
IKC

Welkom in de Zosja-wereld

Zosja wordt het nieuwe platform voor professionals in onderwijs en kinderopvang die zich bezig houden met integrale kindcentra. Zosja betekent wijsheid en levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s, brede scholen, kindcentra, onderwijs en opvang en alles eromheen. Samenwerken + informatie + inspiratie = Zosja.
IKC

Afscheidsrede Jeannette Doornenbal

Jeannette Doornenbal, lector Jeugd, Educatie en Samenleving aan de Hanzehogeschool te Groningen, is met pensioen. Zij speelde een onschatbare rol in de ontwikkeling van brede scholen en IKC’s. Door het coronavirus kon ze haar afscheidsrede niet uitspreken maar ze stuurde deze toe aan haar collega’s en relaties. Een bewerkte versie.
IKC

14 jaar ploegen en bouwen

“(….)Hoewel ik de ambitie van integraal werken onderschrijf en begrijp, lijkt het me niet verstandig om het woord school los te laten ten gunste van centrum. Het doel zou niet moeten zijn om school te schrappen. De ambitie zou moeten zijn om in de brede school het karakter van de school zelf te veranderen, zodat […]
IKC

Blog Adrie Groot – Stop er nu eens mee!

“School vond ik maar niks. Ik kon niet leren.” Met die woorden raakte Johan mij. Ik was aan het klussen in het huis van mijn zoon en zijn vriendin. Johan werkte als 18-jarige samen met de aannemer aan de ‘zware’ klussen. Hij kon al veel zelfstandig en met professionele apparatuur uitvoeren. “Je kan prima leren”, antwoordde ik. “School had alleen niet in de gaten gehad dat jij niet gemakkelijk leert uit boeken maar vooral door zelf doen.”
IKC

Bouwen aan verbinding

Kindcentrum Christoffel in Tilburg ontstond bijna twee jaar geleden in de nieuwbouw waarin basisschool en kinderopvang letterlijk met elkaar in verbinding werden gebracht. Monique Bolder is er directeur kinderopvang. De grootste uitdaging: gezamenlijk een IKC bouwen met mensen die al lang werken binnen hun school of kinderopvanglocatie. ‘Er waren 80 meningen.’
IKC

IKC: Maak je samenwerking concreet

Samenwerken in een IKC, hoe doe je dat? 1+1=3 is een veelgehoorde slogan maar blijkt niet vanzelfsprekend te zijn. Samenwerken is soms één stap vooruit en twee stappen terug. Maar het is wel de basis voor succes van ieder kindcentrum. Dit is de eerste van een reeks artikelen waarin adviseur Job van Velsen praktische en oplossingsgerichte ervaringen uit de dagelijkse praktijk van kindcentra deelt.
IKC

IKC Warande: ‘Het moet geen verlengde schooldag worden’

Kindcentrum Warande in Lelystad is een IKC waar met belangstelling naar gekeken wordt. In een reportage in drie delen een beeld van dit bijzondere IKC. Deel 3: de visie, pedagogiek en de onderlinge verhoudingen.
IKC

IKC Warande: worstelen met wet- en regelgeving

Kindcentrum Warande in Lelystad biedt onderwijs en kinderopvang onder één dak. In het vorige artikel was er aandacht voor de opstart en de organisatorische kant van het verhaal. In deel 2 van de reportage gaat het over de worsteling met wet- en regelgeving. ‘We zoeken soms de randjes op.’

Over ikc

Integrale kindcentra: de toekomst?

Overal in het land werken kinderopvangorganisaties samen met onderwijsinstellingen in Integrale Kindcentra (IKC’s). In deze voorzieningen is sprake van vergaande samenwerking tussen opvang en onderwijs, soms onder één pedagogische visie en/of bestuur. Op andere plekken functioneren kindvoorzieningen nog apart, maar is er bijvoorbeeld wel sprake van een warme overdracht van de bso naar school en andersom. Een blauwdruk voor het IKC bestaat er eigenlijk niet.

Lees meer

De ontwikkeling van brede scholen in Nederland dateert al van een flink aantal jaren geleden. Relatief nieuwer is het project Kindcentra 2020, een initatief van het Kinderopvangfonds. Een kopgroep van bestuurders uit het primair onderwijs (het Pettelaar Overleg), de kopgroep kinderopvang, de kopgroep Wethouders voor kindcentra en Het Kinderopvangfonds hebben de handen ineengeslagen en trekken samen op in dit project. Deze vier partijen hebben een gezamenlijke visie geformuleerd op de toekomst van kindvoorzieningen voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar. Die visie luidt als volgt:

“Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burger van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra 2020. In dit Kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische en educatieve visie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zor g en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.”

Gijs van Rozendaal, voorzitter Kindcentra 2020, vindt dat de wijze waarop Nederland onderwijs en kinderopvang heeft ingericht anders moet: ‘Ouders willen in toenemende mate de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een kindcentrum. Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling. Daarom willen we dat integrale voorzieningen voor alle kinderen van nul tot en met twaalf jaar mogelijk worden.’ Het project Kindcentra 2020 heeft inmiddels een groot draagvlak gekregen onder werknemersorganisaties, ouderorganisaties, werkgeverorganisaties en politieke partijen.

Belemmerende regels

Steeds meer scholen en kinderopvangorganisaties zien het Integrale Kindcentrum (IKC) als een belangrijk middel om kinderen goed te laten ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen. Maar door belemmerende regels wordt de oprichting van nieuwe IKC’s vertraagd. De oprichting van IKC’s gaat trager dan scholen en kinderopvangorganisaties zouden willen. Wet- en regelgeving staan in de weg, blijkt uit een peiling van de PO-Raad onder 263 schoolbesturen. Zo mag personeel dat voor de afdeling opvang werkt niet zomaar ook voor de school worden ingezet en moet hetzelfde gebouw aan tegenstrijdige eisen voldoen. Enkele opvallende resultaten uit de peiling: 78% van de schoolbesturen staat zeer positief tegenover de ontwikkeling dat veel po-scholen zich verder ontwikkelen naar IKC; de meest genoemde reden om NIET voor een IKC te kiezen (47%) is dat de wet en regelgeving niet stimulerend werkt en 71% vindt dat bestaande wet- en regelgeving het onmogelijk maakt om volledig in één organisatie op te gaan;

Ouders enthouisast

40% van de ouders met een kind op een reguliere basisschool of kinderdagverblijf, zou hun kind naar een kindcentrum laten gaan als er één in de buurt zou zijn. Dat blijkt uit het onderzoek Ouders over kindcentra, in opdracht van Kindcentra 2020. De gezamenlijke aanpak spreekt ouders aan, en daarmee de aandacht voor de brede ontwikkeling van hun kind, en omdat er professionals met verschillende deskundigheden samenwerken. De belangrijkste motieven voor ouders om hun kind naar een kindcentrum te brengen zijn: ‘Halen en brengen wordt eenvoudiger met alles op een plek’ en ‘Een goede band met professionals’. Ook hechten ouders veel belang aan een veilige en vertrouwde omgeving. Het onderzoek werd uitgevoerd door Oberon onder 999 ouders.

Breder aanbod

De ouders die voor het eerst kennismaken met een kindcentrum vinden het belangrijk dat een kindcentrum een breder aanbod van educatieve, sportieve, culturele en creatieve activiteiten verzorgt. Zij willen dat hun kind meer wordt uitgedaagd om talenten en interesses te ontwikkelen. 40 procent van hen zou overstappen naar een kindcentrum als dit in de buurt is, 45 procent weer het (nog) niet.

Taskforce pleit voor betere aansluiting

In 2016 is De Taskforce Onderwijs-Kinderopvang ingesteld en deze heeft inmiddels zijn advies aangeboden aan demissionair minister Asscher en staatssecretaris Dekker. Er moet een einde komen aan de kloof tussen kinderopvang en basisschool. Samenwerking tussen de verschillende ‘kindvoorzieningen’ moet veel gemakkelijker worden. Dat kan bijvoorbeeld door geïntegreerde Integrale Kindcentra op te zetten. Kinderen uit lagere sociaaleconomische milieus zijn daarmee het meest gediend. Op deze manier gaan we concreet en praktisch de maatschappelijke tweedeling te lijf. Dat schrijft de Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang in zijn advies ‘Tijd om door te pakken’.

De Taskforce roept niet alleen het kabinet op om in actie komen; gemeenten kunnen de samenwerking faciliteren en daarin de regie pakken vanuit hun verantwoordelijkheid voor welzijn en jeugd. En scholen, peuterspeelzalen en kinderopvang zijn zelf aan zet om een visie te formuleren op wat zij gezamenlijk willen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen in hun wijk of buurt.

Uitgelicht congres

Topsprekers in de Kinderopvang