Betekenisvolle interacties met klasgenoten zijn belangrijk voor de sociaal-cognitieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen die worden afgewezen, worden echter meestal uitgesloten van dit soort interacties. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. Het onderzoek van Van der Wilt laat zien dat mondelinge taalvaardigheid een belangrijke rol kan spelen in de mate waarin kleuters worden afgewezen door hun klasgenoten.
Groepsactiviteit
Van der Wilt adviseert leerkrachten daarom om aandacht te besteden aan de verbetering van de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen, om sociale afwijzing te voorkomen of verminderen. Interventies die alleen gericht zijn op de afgewezen kinderen, blijken minder goed te werken. Juist de hele groep moet bij de taalactiviteiten worden betrokken.
Bron: Vu
Om taalachterstand tegen te gaan, kunnen onder meer voorschoolse voorzieningen tussen 1 augustus en 15 oktober 2018 subsidie aanvragen voor taalactiviteiten via de regeling Tel mee met Taal. In totaal trekt het kabinet € 5 miljoen extra uit voor de aanpak van laaggeletterdheid. Lees meer