Officieel is het al wettelijk verboden voor bedrijven om reclame te maken op scholen en in de kinderopvang, maar er is een uitzonderingsregel als het om voorlichting gaat. Dit hebben voedselproducenten zelf vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Bij Foodwatch merken ze dat er vaak misbruik wordt gemaakt van die uitzonderingsregel.
Mondige kinderen
‘Onder het mom van voorlichting dringen voedselproducenten onze scholen en kinderdagverblijven binnen met reclame voor hun producten’, zegt Rijksen in de Volkskrant. ‘Dat is kwalijk omdat er een enorm verschil zit tussen voorlichting van scholen zelf en die van bedrijven. Scholen willen kinderen opleiden tot mondige burgers, bedrijven willen vooral voedsel verkopen.’
Smeerdiploma
Redelijk bekend in de kinderopvang is het smeerdiploma van Blue Band. Kinderdagverblijven die daaraan mee doen, krijgen een lespakket toegestuurd met smeerdiploma’s voor de kinderen, informatiebrieven voor pedagogisch medewerkers en ouders, oefenboterhammen en coupons voor gratis kuipjes Blue Ban Goede Start. Goed leren smeren en margarine eten op je brood is allemaal prima, vindt emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Maar deze voorlichting moet komen van pedagogisch medewerkers en ouders en niet van bedrijven, vindt hij. ‘Voorlichting van een bedrijf is altijd gekleurd’.
Jonge consumenten
Unilever stopt overigens toch al met het smeerdiploma op kinderdagverblijven. Niet vanwege de kritiek van Foodwatch, maar omdat de organisatie het tijd vindt voor iets nieuws. Volgens een woordvoerster van Unilever waar Blue Band onder valt, is het ‘nooit de bedoeling geweest om jonge consumenten te creëren’.
Teken de petitie
Foodwatch komt in opstand tegen dit soort activiteiten. De organisatie start een petitie die het na de zomer aan de Tweede Kamer aanbiedt.