Het besluit om de stint te verbieden, nam Van Nieuwenhuizen halverwege december. Uit TNO-onderzoek bleek dat de stint faalt op alle zes onderzochte veiligheidsaspecten. De minister besloot de schorsing van de stint om te zetten naar een intrekking van het voertuig.
Bezwaren ongegrond
Verschillende partijen hadden tegen het voorlopige verbod geprotesteerd en de minister heeft die bezwaren vandaag ongegrond verklaard. Deze maand komt de minister met aanbevelingen voor aangescherpte eisen voor een terugkeer van een aangepaste stint. De sector zelf deed onlangs enkele aanbevelingen.
Tijdelijk kader
Volgens BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma maakt het instellen van een tijdelijk kader het mogelijk om de stint een stuk sneller terug op de openbare weg te krijgen. Wat stellen BOinK en de branchepartijen voor? Na de invoering van de nieuwe stint:
- Zijn kinderopvangaanbieders verplicht gebruik te maken van zogeheten veilige routes. Dat zijn wegen waar het verkeer niet harder mag dan 30 kilometer per uur. Veel aanbieders hadden de afgelopen zes jaar, in samenwerking met hun oudercommissie, al zo’n veilig route vastgesteld.
- Moet de bestuurder fluoriserende kleding en een helm dragen.
- Krijgt de stint hooggeplaatste verlichting, op een daarvoor bestemde antenne, en fluoriserende striping.
- Is de minimumleeftijd voor besturing van de stint achttien jaar.
- De bestuurder moet over een goede en controleerbare rijvaardigheid beschikken. Partijen stellen voor dat de bestuurder een autorijbewijs moet hebben, met een aantekening dat hij of zij na het volgen van een aanvullende training bevoegd is om een stint te besturen.