Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Stimuleer ook eens de ruimtelijke oriëntatie’

Bij de motorische ontwikkeling, denken we als volwassenen al snel aan mijlpalen: omrollen, kruipen, lopen, veters strikken enzovoort. Maar dat kinderen een goede ruimtelijke oriëntatie hebben, is minstens zo belangrijk. Dit zegt oefentherapeut Marieke Regeling.
1Ruimtelijke-oriëntatie.jpg
Het is belangrijk dat kinderen leren om zich ruimtelijk te oriënteren

Je kunnen oriënteren in de ruimte betekent dat je kunt inschatten hoe je je verhoudt tot de ruimte, dus of je onder de tafel past als je er onderdoor kruipt, maar ook dat je weet waar je hand is als hij achter je rug zit. In het decembernummer van tijdschrift Kinderopvang geeft Regeling tips aan pedagogisch medewerkers hoe je kinderen hierbij kunt helpen.

Baby’s

Voor baby’s is het bijvoorbeeld belangrijk dat hun houding constant verandert zodat ze de ruimte en hun eigen lichaam steeds vanuit ander perspectief leren inschatten.  Liggend op hun buik of rug, zitten hoog op schoot of juist laag op de grond. Vooral vanaf 6 maanden, als baby’s diepte gaan zien, heeft dit zin.

Meer tips:

  • Leg baby’s op verschillende plekken en hoogtes en zet spiegels neer.
  • Daag altijd uit om iets verder te gaan door materialen aan te bieden of door de aandacht op je te vestigen met je stem of door zwaaien.
  • Laat kinderen vrij verkennen, maar geef grenzen aan. Leg uit wat veilig is of dat je een bal mag rollen, maar niet gooien. Bij kinderen die nog niet ‘talig’ zijn, laat je het zien.
  • Inrichting: varieer in spelmateriaal, maar bied niet te veel aan. Wissel liever uit met andere groepen.
  • Gebruik geen verkleinwoorden, zeg niet ‘handje’, maar ‘hand’. Voor een kind heeft zijn hand de juiste grootte.
  • Vaak snappen kinderen niet waarom ouders verdwijnen en later weer opduiken. Leg uit waar mama werkt (foto’s kunnen helpen) en beschrijf hoe ze het kind met de auto weer komt ophalen.

Herhaling

Verder valt vaak op dat kinderen een beweging herhalen. Voor ons als volwassene ziet dat er saai en raar uit. Maar Marieke Regeling zegt: ’stoor ze daar niet in’. ‘Door herhaling leren de hersenen hoe de spieren moeten bewegen. Kinderen leren ook dat iets veilig is, dat ze het kunnen. Wat wij saai vinden, is dat voor een kind helemaal niet.’ Dat betekent niet dat je niks kunt doen. Regeling adviseert bijvoorbeeld om materialen toe te voegen, zoals plankjes of takken. ‘Je zult zien dat ze dat vanzelf introduceren in hun spel als ze daaraan toe zijn.’

Het is slecht gesteld met de motoriek van onze kinderen. Dit merkte ook kleuterjuf Lenie Hermans. Zij maakte vrolijke videovlogs met beweegactiviteiten voor kinderen (4-12 jaar). Lees meer

Abonnees lezen meer in de digitale versie van het decembernummer van Kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.