Stenden hogeschool, met vestigingen in Leeuwarden, Emmen, Groningen, Meppel, Assen en in het buitenland, start met een nieuw lectoraat: Early Childhood. Orthopedagogen Sieneke Goorhuis-Brouwer en Ineke Oenema-Mostert zijn als lectoren geïnstalleerd.
Zij zullen praktijkgericht onderzoek gaan doen naar het huidige onderwijsaanbod voor kleuters (4-6 jaar) en de doorgaande lijn van voor- en vroegschoolse educatie. Verder gaan ze zich bezighouden met een specialisatie ‘het jonge kind’ voor alle pabo’s van Stenden (lerarenopleiding basisonderwijs).
Hersenontwikkeling
Dit onderzoek moet leiden tot beleidsadviezen voor het ministerie van Onderwijs en de Inspectie van het Onderwijs. Volgens nieuwe wetenschappelijke inzichten moet het aanbod van spelen en leren gelijk lopen met en beter inspelen op de ontwikkeling van de hersenen van het jonge kind. Met de instelling van het lectoraat wil de hogeschool hierop inspelen.
Bron: Stenden
ANP Photo, Robin Utrecht
Als voorzitter van de internationale commissie Early Childhood Music education (onderdeel van ISME/ UNSECO) wil ik graag een steentje bijdragen door kennis ter beschikking te stellen. In Nederland zijn er de laatste 25 jaar vele specialisten opgeleid om in de voor- en vroegschoolse educatie de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Muziek is hierbij zowel doel als middel. Ook zijn wij bekend met de doorgaande lijn van 0-4 naar 4-6 . Via nationale en internationale samenwerkingsverbanden is er al veel kennis en ervaring beschikbaar. Mocht u contact op willen nemen dan zouden wij dat zeer op prijs stellen. Het tot volle ontwikkeling laten komen van het potentieel van onze jonge kinderen is een van onze doelstelllingen.
Margré van Gestel (Chair ECME en St Muziek op Schoot)