Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Spoedig besluit over toelating stint

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft uitgesproken een besluit te nemen over de toelating van de nieuwe stint, de Bso Bus. Alle benodigde rapporten zijn binnen, en lijken positief. Kan de kinderopvangsector de elektrische bolderkar weer gaan gebruiken ná de zomervakantie?
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Foto: ANP

We zijn een jaar verder en flinke stappen dichterbij het besluit over de toelating van de Bso Bus. Zo gaat de nieuwe stint heten. Kinderopvangtotaal sprak met de fabrikant, Edwin Renzen. Niet alleen voor de sector staat er veel op het spel, maar ook voor hem.

Nieuwe eisen

Inmiddels is hij al enkele jaren bezig om zijn geliefde product, de elektrische bolderkar die speciaal ontworpen is voor het vervoer van kinderen, weer terug op de weg te krijgen. Daarbij werkte hij mee aan alle nieuwe eisen die aan het voertuig werden gesteld. ‘Ik geloof in ons bedrijf, in ons product. Ik ging de discussie niet aan, maar deed alles wat gevraagd werd.’

Extra veiligheidsaspecten

Dat resulteerde in een vernieuwd product, voorzien van allerlei extra veiligheidsaspecten. Het voertuig krijgt onder meer dubbel uitgevoerde mechanische remmen, een stuurkolom met bedieningsorganen, gordels en een innovatieve beensteun. Lees meer

‘De minister gaat een keuze maken’

Ook voor Renzen is het nu afwachten op het besluit. ‘Eén ding weet ik zeker: de minister gaat een keuze maken. Zij heeft uitgesproken dat alle ingrediënten die nodig zijn om een keuze te maken, aanwezig zijn. Ik vertrouw erop dat keuzes genomen gaan worden, zoals ze horen genomen te worden.’

Positieve rapporten

‘Er ligt een stapel positieve rapporten op de bureaus van het ministerie van I&W’, zegt ook BK-directeur Emmeline Bijlsma in haar nieuwe blog. Ook zij bevestigt dat een besluit over de toelating niet lang meer op zich zal laten wachten. ‘Op basis van de informatie die wij hebben, gaan we ervan uit dat dit een positief besluit zal zijn omdat de BSO Bus voldoet aan de eisen van de Beleidsregel Bijzondere Bromfiets.

SWOV

Wie of wat staat een toelating nog in de weg? Mogelijk de SWOV. Die heeft zich altijd op het standpunten gesteld dat bijzondere bromfietsen alleen op fietspaden of 30 km/u-wegen zouden moeten rijden, gescheiden van ongelijkwaardige voertuigen zoals auto’s. Om dit zorgpunt voor de stint te ondervangen, zijn er afspraken gemaakt met de branche over veilige routes en een rijvaardigheidstraining. Die afspraken werden vastgelegd in een convenant.

Veilige routes

Bijlsma: ‘Het is best opmerkelijk dat we voor het gebruik van de BSO Bus expliciet veilige routes moeten vaststellen. We rijden immers op de wegen die wij nu ook allemaal, als burgers en kinderopvang, gebruiken. Lopend of fietsend – al dan niet met kleine kinderen achterop, in de bak of naast ons fietsend. Kennelijk worden al die wegen waar harder gereden mag worden dan 30 km/u onveilig geacht voor andere weggebruikers dan auto’s – je zou denken dat het dan tijd is om dáár iets aan te doen, en niet om slechts voor één voertuig maatregelen te vragen.’

‘Nog vóór de zomervakantie een besluit’

Bijlsma kan ondanks dat niet ander concluderen dan dat de sector binnenkort met een veilige BSO Bus op pad kunnen. ‘Het is voor de kinderopvang belangrijk dat we nu zekerheid krijgen, en minister Van Nieuwenhuizen nog vóór de zomervakantie het besluit neemt om de BSO Bus toe te laten tot de weg.’

Lees de volledige blog van Emmeline Bijlsma >>

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.