Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ruim 14 duizend pm’ers te veel opgeleid

In 2015 ontstaat een overschot van 14.000 pedagogisch medewerkers. Die verwachting geeft kenniscentrum Calibris in de Volkskrant. Er worden nog altijd te veel mensen opgeleid voor een baan in de kinderopvang, terwijl de sector de afgelopen twee jaar door faillissementen en opheffingen 8.000 banen heeft moeten inleveren.
ANP Photo

In totaal is het aantal medewerkers gedaald van bijna 100.000 in 2011 naar 89.000 begin 2013. De opleiding Pedagogisch Werk staat desondanks nog altijd in de top 3 van de meest populaire studies met ongeveer 15.000 leerlingen.

Lange termijn

Maar het slechte nieuws dringt door bij studenten. Opleidingen zien de animo voor een baan in de kinderopvang snel afnemen. Het ROC Mondriaan in Den Haag verwacht dit schooljaar 165 studenten, waar dat er vorig jaar nog 206 waren. In de Volkskrant zegt de onderwijsmanager van ROC Mondriaan Maarten Bonarius dat wel te begrijpen, maar hij hoopt dat studenten ook naar de lange termijn kijken. ‘Mensen die nu aan de opleiding beginnen, komen over drie jaar pas op de arbeidsmarkt. Als de politiek de plannen voor kinderopvang voor alle peuters vanaf 2,5 jaar doorzet, komt er weer een groei in het aantal kindplaatsen en zijn er weer medewerkers nodig.’

Kapotbezuinigd

In hetzelfde artikel komt Ilse van der Weiden van Abvakabo FNV aan het woord. Zij denkt ook dat de arbeidsmarkt er heel anders uit kan zien als de economie aantrekt. ‘Het is te hopen dat de sector dan niet helemaal kapotbezuinigd is.’

Stagevergoeding

In de nieuwe cao zijn maatregelen genomen om studenten makkelijker aan een stageplek te helpen. Zo is de stagevergoeding niet meer verplicht voor werkgevers en is de garantie op een baan bij een leer-werktraject niet meer verplicht.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.