Dit stelt Aniek de Lange, masterstudent Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken, in een blog op Kennisnetjeugd.nl. De Lange liep afgelopen jaar stage bij het Nederlands Jeugdinstituut: ‘Een professional zou zicht moeten hebben op de risicofactoren in alle belangrijke levensdomeinen van een kind. Want juist een opeenstapeling van risicofactoren in verschillende domeinen voorspelt problemen.’
Belangrijke vragen
Haar afstudeeronderzoek bestond voor een groot deel uit het analyseren van gegevens in een statistiekprogramma. ‘Het begon met het bekijken of leraren in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs alle vragen over hun leerlingen hadden ingevuld. Er ontbraken veel gegevens over risicofactoren in de gezins- en omgevingscontext van leerlingen, viel me al snel op. Het gaat dan om gegevens als: is de gezinssituatie stabiel? Is er sprake van armoede in het gezin? Woont het kind in een buurt met veel schoolverlaters? Terwijl gegevens over persoonlijke en schoolse risicofactoren wel grotendeels waren ingevuld.’
Heftige gevolgen
Volgens De Lange is het van essentieel belang dat ook deze risicofactoren in kaart worden gebracht, omdat de gevolgen hiervan heftig kunnen zijn. ‘Factoren die al heel vroeg spelen, dragen bij aan slechte schoolprestaties en terugtrekking uit het onderwijs op latere leeftijd. Onderzoekers Jimerson en collega’s volgden bijvoorbeeld kinderen van hun 1e tot hun 19e levensjaar en concludeerden dat de thuisomgeving een belangrijke voorspeller voor schooluitval is. In de praktijk zijn er veel verschillen tussen kinderen: het ene kind bezwijkt onder risico’s en het andere ontsnapt eraan. Niet zozeer de aard van de risicofactoren speelt daarbij een rol, blijkt uit onderzoek, maar vooral het aantal. Hoe groter de opeenstapeling van risico’s, des te negatiever de uitkomsten’, aldus De Lange in haar blog.
Klik hier om de blog te lezen.