Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Registratie personenregister: Wie wel en wie niet?

De screening van personen die werkzaam zijn in de kinderopvang reikt verder dan alleen werkgever, werknemers, gastouders en volwassen huisgenoten van gastouders. Iedereen die structureel op de opvanglocatie aanwezig is, met een richtlijn van minimaal een half uur per drie maanden, moet zich registreren in het personenregister.
Foto: Sandra Bartocha

Dit blijkt uit een factsheet personenregister van het ministerie van Sociale Zaken. Al langer is bekend dat de screening van kinderopvangmedewerkers aangescherpt wordt. De huidige continue screening is nog te veel een momentopname en omvat niet iedereen die met de kinderen tijdens opvangtijd in aanraking komt. Met het personenregister worden álle medewerkers in de kinderopvang continu gescreend op strafbare feiten die belemmerend zijn voor het werken met kinderen, dus ook stagiaires en uitzendkrachten. Maar het gaat verder dan dat. Ook voorleesmoeders, de buurvrouw die wekelijks op visite komt of een aannemer met een langdurige klus moeten zich registreren. Het personenregister gaat in per 1 maart 2018.

Houder verantwoordelijk

Wie wel in het register aangemeld moet worden en wie niet, valt hier en daar in grijs gebied. Het ministerie meldt in de factsheet dat de richtlijn van minimaal een half uur per drie maanden geen beleidsregel is die antwoord geeft op alle voorkomende situaties. De houder is te allen tijde verantwoordelijk voor het bieden van verantwoorde en veilige kinderopvang en moet bij eventuele twijfelgevallen zelf bepalen of registratie in het personenregister gewenst is of niet. Als een houder afziet van de mogelijkheid om een VOG te verlangen van een bezoeker, dan zal hij/zij dat moeten onderbouwen. De toezichthouder beoordeelt of de houder in zo’n geval voldoet aan de wettelijke plicht om veilige en verantwoorde kinderopvang te bieden.

Wel registreren

Samengevat moeten de volgende personen zich altijd registreren in het personenregister: pedagogisch medewerkers, uitzendkrachten, kantoorpersoneel en mensen die structureel tijdens opvanguren werkzaam zijn op de locatie zoals stagiaires, zzp’ers, vrijwilligers, de kinderkapper, voorleesmoeders, docenten en een aannemer die langer dan twee weken aaneengesloten werkzaam is. Voor de gastouderopvang geldt ook dat bemiddelingsmedewerkers zich moeten registreren, de partner van de gastouder en de huisgenoten van gastouders of houders met een kindcentrum aan huis. Verder geldt de registratie ook voor visite die wekelijks (of anderszins structureel) langskomt, de schoonmaakster, volwassen gasten die bijvoorbeeld tijdelijk enkele maanden logeren bij een gastouder en de persoonlijk begeleider van een kind met een beperking.

Niet registreren

Klusjesmannen en –vrouwen die niet langer dan een aangesloten periode van twee weken aanwezig zijn en waarbij geen sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen hoeven zich niet te registreren. Denk aan de loodgieter, een schilder, een accountant, de postbode en onderwijspersoneel op een brede school dat geen activiteiten verricht binnen de kinderopvang. Ook ouders die komen halen en brengen hoeven zich niet te registreren, net als schoonmaakpersoneel dat buiten opvangtijden werkt.

In de factsheet staan nog meer voorbeelden


Zodra het personenregister in werking treedt, kunnen medewerkers zich inschrijven. Hiervoor hebben zij een DigiD nodig en een geldige VOG. Ook de eigenaar en bestuurders van de organisatie moeten zich inschrijven. Inschrijven is de eerste vier maanden gratis. Daarna kost het 12 euro. Lees meer


 

2 REACTIES

  1. En hoe rijmt de Overheid dit met de nieuwe Wet op de Privacy die ook op 1 maart 2018 ingaat?
    Alles van ons gezin en eventueel bezoek (30 min in de 3 mnd of regelmatiger) moet dan onder controle van de Overheid staan.
    Het boek 1984 van George Orwell gaat echt wekelijkheid worden…. Willen we dit?

  2. Lees alle reacties
  3. Dat gaat nog spannend worden bij de beoordeling van geharmoniseerde peuterspeelzalen en buitenschoolse opvangvoorzieningen die inpandig gehuisvest zijn in scholen. De VOG plicht voor het onderwijs gaat aanzienlijk minder ver dan dit register.
    Voor bestuurders en vrijwilligers – zoals hulpouders – geldt (nog) geen VOG-verplichting. In het vo en mbo is de VOG ook (nog) niet verplicht voor leraren en onderwijsondersteunend personeel belast met werkzaamheden in verband met contractactiviteiten. Een bestuur heeft wel altijd de keuze om zelf te bepalen dat een VOG toch afgegeven moet worden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.