Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Peuter Suzan (3) wil steeds geholpen worden. Ze kan het toch zelf?’

Terwijl andere peuters zelf hun brood smeren, zich aan- en uitkleden en opruimen, wil een van de oudste peuters, Suzan, bij alles geholpen worden. Pm'er Amanda maakt zich zorgen: Suzan gaat over 3 maanden naar de basisschool.
vraag-het-de-pedagoog-iStock.jpg
'Suzan gaat over drie maanden naar de basisschool. Ze moet dit toch inmiddels wel kunnen?' - Foto: iStock

Vraag van pm’er Amanda

Suzan is een oudste peuter. Terwijl alle kinderen zelf hun brood smeren, zichzelf aan- en uitkleden en hun speelgoed opruimen wil Suzan bij alles geholpen worden. Ze gaat over drie maanden naar de basisschool. Ze moet dit toch inmiddels wel kunnen?

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink

Of Suzan het kan, dat weet ik eigenlijk niet. Daarvoor heb ik te weinig informatie. Laat ze het thuis ook niet zien, dan is het goed hier met de ouders over in gesprek te gaan. Misschien loopt de ontwikkeling van Suzan niet geheel naar behoren en moeten er stappen ondernomen worden, bijvoorbeeld doorverwijzing naar het CJG.

Misschien heb je bij de ouders naar deze vaardigheden geïnformeerd en weet je inmiddels dat ze deze, bijvoorbeeld in de thuissituatie, wel beheerst en laat zien. Suzan heeft wellicht zo haar eigen redenen om dit gedrag gerelateerd aan toenemende zelfstandigheid niet te laten zien bij jullie op de groep. Kunnen en doen zijn dus twee verschillende dingen!

‘Misschien geeft Suzan op meerdere momenten wel aan dat ze meer behoefte heeft aan één-op-één contact’

Stel jezelf en je collega’s eens de volgende vragen, beantwoord ze eerst onafhankelijk van elkaar en bespreek deze daarna. Dat geeft jullie vast inzicht in het waarom.

  • Voelt ze zich wel veilig genoeg om deze initiatieven zelf te nemen?
  • Speelt er tussen de kinderen onderling misschien een competitie? Wie doet iets het snelst?
  • Is ze faalangstig en heeft ze meerdere keren een correctie gekregen op haar eigen vaardigheid? Hoe vaak heeft ze gehoord: ‘Nee, zo niet?’ Of hoort ze juist bij iedere poging dat het goed is dat zij het probeert?
  • Waren jullie wellicht te veel gericht op het resultaat in plaats van op het proberen van Suzan?
  • Mag ze het op haar eigen manier doen of moet het op jouw manier? En waarom dan?
  • Of voelt Suzan misschien druk van jullie uit om het allemaal zelf te moeten doen en geeft haar dat spanning?
  • Hoe vaak gaat het over de basisschool? En hoe spannend is dat misschien voor Suzan?

De laatste tip die ik jou wil meegeven is de volgende. Peuters, maar ook grote mensen, vinden lichamelijk contact en individuele aandacht fijn. Misschien geeft Suzan op meerdere momenten hiermee wel aan dat ze meer behoefte heeft aan één-op-één contact. Maak van de voorbeelden die je noemt een spelletje en… gebruik je humor! En bedenk, ze is pas drie jaar. Ze heeft nog jaren voor de boeg om zelfstandig te worden! Succes Amanda!

Marieke Grijpink en Annemieke Waage beantwoorden regelmatig pedagogische vragen van pedagogisch medewerkers en gastouders. Bijvoorbeeld deze:

Pedagogische vragen

  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.