Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar

Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar

Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar

Vorig jaar verscheen het belangrijkste boekwerk voor kindercentra 0-4 jaar: het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar, uitgewerkt door de pedagogen Elly Singer en Loes Kleerekoper. Dit naslagwerk is een grote inspiratiebron voor pedagogisch medewerkers, leidinggevenden, maar ook voor ouders van kinderen in de kinderopvang.

In 2009 en voor een deel in 2010 schreef Heleen van der Veld in ieder nummer van tijdschrift Kinderopvang een samenvatting van de hoofdstukken uit het pedagogisch kader. Deze samenvattingen zijn bondig en praktisch geschreven en daardoor een mooie aanvulling op het boek.

 

  1. Pedagogisch basisrecept – De achtergrond, functie, indeling, het doel en de werkwijze van het Pedagogisch kader.
  2. Wennen, begroeten en afscheid nemen – Hoe laat je ouders en kind welkom voelen in de wenperiode? Hoe pak je het ophaalmoment goed aan?
  3. Eten en drinken – Met eten en drinken komen zowel sociale, emotionele als motorische competenties aan bod. Hoe benut je die volop?
  4. Zindelijk worden en slapen – Deze momenten zijn bij uitstek geschikt voor het scheppen van emotionele veiligheid en geborgenheid.
  5. Overgangsmomenten en dagritme – Kinderen ervaren een onderscheid in activiteiten vaak niet, maar als een lange aaneenschakeling van belevenissen
  6. Bewegen en zintuigelijk ervaren – Of je nou een kind verschoont, zelf leert eten of voorleest. In de kern gaat het altijd om bewegen en zintuigelijke ervaring.
  7. Samen spelen en samenleven – Zodra een baby zijn hoofd kan draaien, speurt hij naar contact met groepsgenootjes.
  8. Taal en communicatie – Taal is overal, elke situatie kan een aanleiding zijn voor een gesprek. Zie jij die kansen en grijp je ze ook?
  9. Natuur en fysieke omgeving – Hoe kun je kinderen in hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar de natuur begeleiden en stimuleren?
  10. Ordenen, meten en rekenen – Peuters die rekenen? Jazeker! Of je nu groot of klein bent, iedereen ordent zijn omgeving.
  11. Geluid, muziek, dans en beweging – Voor kinderen is bewegen op muziek altijd leuk omdat je het samen kunt doen.
  12. Beeldende expressie – Net als volwassenen willen kinderen hun gedachten en gevoelen vormgeven. Beeldende expressie is een fantastisch middel.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.