Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ouders positiever over effect van media op opvoeding

Ouders van kinderen tot 6 jaar zijn door de coronacrisis milder gaan denken over het effect van media op hun kind. Zo vindt vergeleken met voorgaande jaren een ruime meerderheid dat media hun kind helpt met onder meer taalontwikkeling en rekenvaardigheid.
social media tablet educatie
© escapejaja / stock.adobe.com

Daarentegen zijn ouders minder positief over het effect van media in relatie tot online onderwijs. Ruim een kwart van de ouders van 5-6-jarigen geeft aan dat hun kind hierdoor minder goed kan leren.

Dat meldt vakblad Vroeg op basis van het jaarlijkse onderzoek van Iene Miene Media naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen.

Overdag meer mediagebruik

Zeven op de tien ouders geven aan dat de coronapandemie impact heeft op het mediagebruik van hun kind. Vooral het mediagebruik overdag is toegenomen. Kinderen doen dit voornamelijk zelfstandig of met hun broertje of zusje, zonder ondersteuning van hun ouders.

In de avond is het mediagebruik juist iets afgenomen: na het avondeten maakt iets minder dan zes op de tien nog gebruik van media, waar dit vorig jaar zo’n twee derde was. Ruim een kwart van de ouders vindt het lastiger om schermtijd te beperken dan voorheen.

Ouders doen iets anders

Tijdens het mediagebruik van hun kinderen doen ouders zelf meestal iets anders. Prof. dr. Peter Nikken, lector Jeugd en Media aan Hogeschool Windesheim: ‘We zien al een paar jaar de trend dat ouders steeds minder gezamenlijk media met hun jonge kinderen gebruiken of hun kinderen hierbij ondersteunen. Ouders kijken meer van een afstandje toe dan dat ze actief betrokken zijn.’

Beeldschermen inzetten als handige oppas bij de dagelijkse opvoeding is niet per se slecht. aldus Nikken. ‘Het geeft ouders lucht bij het reilen en zeilen thuis. De keerzijde van jonge kinderen achter een beeldscherm ‘parkeren’ is natuurlijk wel dat je als ouder minder zicht hebt op wat ze op de beeldschermen tegenkomen.’

Meekijken en meedoen

Wel neemt ruim de helft van de ouders bewust de tijd om filmpjes of televisie te kijken met het kind, en helpen zij het kind bij technische zaken (bijvoorbeeld het filmpje aanzetten) of om iets uit te kiezen. Nikken: ‘Deze balans is heel belangrijk. Het is bekend dat jonge kinderen aanzienlijk meer plezier beleven en meer opsteken van media als een ouder meekijkt of meedoet. Zelfs als ouders niet actief meedoen en uitleggen wat er te zien is of kinderen laten raden wat er komt, is alleen de directe aanwezigheid al genoeg voor peuters en kleuters om extra op te letten.’

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.