Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Oproep van ondernemer: ‘Wie draait op voor kosten stint?’

'Wie draait er op voor de kosten die zijn gemaakt sinds de stint in oktober 2018 stil kwam te staan? En waarom komen de kosten voor de nieuwe stint voor onze eigen rekening?' Het zijn vragen van een ondernemer, in een brief aan de redactie van Kinderopvangtotaal.
De Stint 2019. Bron: Stintum

Na het ongeluk in Oss op 20 september 2018 werd de stint twee weken later, op 2 oktober 2018, verboden op de openbare weg. Hoewel de sector begrip heeft voor dit besluit, in verband met de veiligheid van de kinderen en het nog niet afgeronde onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk in Oss, was en is het een zware financiële klap. Het werd zelfs een ‘drama voor de sector’ genoemd, vanwege de hoge kosten voor vervangend vervoer en de daarbij komende organisatorische rompslomp.

Enquête

De Brancheorganisatie Kinderopvang zette een enquête uit, die door ruim honderd kinderopvangorganisaties werd ingevuld. 80 procent gaf daarin aan de stint nog altijd als het ideale vervoersmiddel te zien voor veilig en efficiënt vervoer van kinderen. 65 procent gaf aan dat het vervoeren van kinderen op een alternatieve manier onveilig is.

Nieuwe stint

Begin mei maakte de fabrikant in een informatiebrief aan haar klanten de specificaties én de kosten van de nieuwe Stint 2019 bekend. Na de zomer mag de stint, met een tijdelijk convenant, de weg weer op. Maar dat roept vragen op bij een kinderopvangorganisatie in Roosendaal. Want hoe zit het met de onverwachte kosten die veel organisaties gemaakt hebben?

Brief

In een brief van de redactie van Kinderopvangtotaal en betrokken partijen schrijft de directeur, namens het bestuur:

  • Wie draait op voor de extra personeelskosten, die zijn gemaakt doordat pm’ers langer onderweg waren tijdens het lopend halen en brengen van kinderen, wat niet doorberekend kon worden naar de klant?
  • Wie draait erop voor de kosten die gemaakt zijn voor de inzet van eigen auto’s tijdens het halen en brengen van kinderen, wat niet doorberekend kon worden naar de klant?
  • Waarom komen de kosten voor de vernieuwing van de Stint voor rekening van ons terwijl wij ervan uitgingen, en mochten gaan bij aankoop/lease van de Stint, dat wij hier een deugdelijk en veilig product voor terug kregen dat voldoet aan alle wetten en regels? En waarom worden die vernieuwingen niet door de fabrikant/overheid gedaan zoals gewoonte is bij terugroepacties van bijv. auto’s?
  • Waarom komen de kosten voor certificering van de pm’ers voor rekening van de gebruiker, die er bij de keuze voor de Stint vanuit ging dat een uitleg en borging op papier/en door Stint personeel ter plaatse, voldoende was?
  • Waar is de vernieuwing die nu gedaan gaat worden op gebaseerd, buiten de tijdelijke regelgeving, terwijl er nog niet bekend is wat de oorzaak van het ongeval was?
  • Wat wanneer wel duidelijk is wat de oorzaak van het ongeluk was en de Stint mag de weg helemaal niet meer op of er volgen nog meer vernieuwingen?
  • Na de tijdelijke regelgeving gaat een permanenten regelgeving volgen met wellicht weer aanpassingen, wie gaat die dan weer betalen?
  • In aanloop naar de permanenten regelgeving wordt wel weer gesproken over 8 zitplaatsen. Dit zal terugloop in het rendement betekenen, komt hier een financiële genoegdoening voor?
Bent u ondernemer/directeur in de kinderopvang en heeft u soortgelijke vragen of zorgen over het stint-dossier? Praat mee en mail ons uw reactie (mag ook anoniem) of gegevens, dan nemen wij contact met u op: kinderopvang@bsl.nl

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.