DAG 1 – Tom Tits Experiment en Forskola
De vlucht naar Stockholm Arlanda verloopt zo soepel dat het wel een busreis lijkt. Eenmaal aangekomen in Stockholm gaan we op weg naar Södertälje. Onderweg maak ik voor het eerst kennis met het prachtige Zweedse landschap: weids en heuvelachtig met veel rotspartijen en een overweldigende kleurenpracht.
Experimentencentrum
In Södertälje krijgen we enkele uurtjes om rond te wandelen en de cultuur op te snuiven, voordat we in zo’n prachtig karakteristiek huisje aan de oever van de rivier worden verwacht voor de lunch. En dan vertrekken we naar Tom Tits Experiment: dit is een wetenschappelijk museum en een ‘experimentencentrum’: bezoekers worden er uitgenodigd tot ontdekken en experimenteren. We mogen rondkijken, ontdekken, doen en beleven. Het is een voorbereiding op ons volgende bezoek: het Tom Tits kindercentrum, oftewel Forskola Tom Tits.
Forskola Tom Tits
Bij binnenkomst in Forskola Tom Tits ontdekken we een lichte uitnodigende plek met veel materialen en ruimtes om te werken. Er is veel lichtinval en beplanting binnen. Op de gangen zijn allemaal plekken gemaakt waar kinderen kunnen zijn en ontdekken. De kinderen zijn per leeftijd in groepen verdeeld en hebben eenvoudig ingerichte basisruimtes, met aangrenzende (slaap)ruimtes, voor intiemere momenten. Als kinderen uit de groep zijn, mogen ze vrij bewegen en de teachers dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Principes
Dit zijn de principes van Tom Tits:
- veiligheid / eigen initiatief,
- gezond
- vrolijk
- ontwikkelend / op je gemak voelen
- talenten mogen ontwikkelen
- duidelijk in wat de bedoeling is
- de mogelijkheid tot…
- aantrekkelijk en uitnodigend.
DAG 2 – Forskola Reggio Emilia in Västeräs
Carina Candel, oprichter en bestuurslid van Reggio Zweden, ontvangt ons in Forskola Reggio Emilia in Västeräs. Het gebouw ziet er aan de buitenkant al aantrekkelijk uit met een eigen terrein rondom en een prachtige voortuin. Binnen zien we witte muren, lichte houten meubels, licht, veel planten, rust, maar ook uitdaging. Het sprankelt van de creativiteit en de ontwikkeling, maar er is geen overdaad.
It takes a village to raise a child
Het team houdt de vinger aan de pols door ochtendbijeenkomsten, wekelijkse meetings en vierjaarlijkse bijeenkomsten. Er is een vaste tijd om te documenteren, te reflecteren en te analyseren. De pedagoog is twee dagen in de week op locatie voor ondersteuning en begeleiding. Er is altijd een supervisor van buitenaf beschikbaar bij acute vragen of hulp. Er is ruimte voor overleg en ontwikkeling. De ouderavonden zijn altijd midden in de seizoenen/projecten. De inhoud van die projecten zijn afhankelijk van interesse van de kinderen. Alle leeftijdsgroepen zijn dan ook met een ander thema bezig. Zo gaat het bij de éénjarigen over ontmoeten en bij de tweejarigen over frambozen. De driejarigen hebben het over de 0 en de vierjarigen over tekens en symbolen. De kinderen van vijf jaar onderzoeken wat er onder de grond groeit.
DAG 3 – Het Reggio Instituut
Greger Rosnes, directeur van het Reggio Instituut, geeft ons een uitgebreide lezing over Reggio in de praktijk. Het instituut verzorgt opleidingen, programma’s en helpt bij het opstarten van projecten. Greger meent dat we niet allemaal dezelfde taken kunnen hebben. We moeten doen waar we goed in zijn. Eerlijk zijn hierover en gebruik maken van elkaars competenties. Zo krijgt ieder kind de mogelijkheid om zijn eigen talen te spreken in kleine groepen (Picoloco).
De toerist uithangen
Vrije middag in Stockholm. Een middagje is veel te kort, maar geeft een prachtige start in de verkenning van deze eeuwenoude stad, waarin de moderne gebouwen tussen de imposant grote, massieve panden door schitteren. Vanuit de rondvaartboot varen we een prachtige route om het eiland Djurgärden heen en terug naar Old Town.
Terug naar huis
Als ik in het vliegtuig terug naar huis vlieg zit mijn hoofd zo vol van alle indrukken, dat ik blij ben met mijn blocnote en pen zodat ik wat krabbels kan noteren. Zweden is een prachtig land en ik kom heel graag terug voor meer inspiratie.
Dit is een samenvatting van het dagboek van Carola. Lees en bekijk haar volledige dagboek over de reis en de foto’s die zij maakte in het decembernummer van Kinderopvang.
Ook dit jaar wint de Pedagogisch Professional van het Jaar als hoofdprijs zo’n inspirerende studiereis van Werkend Leren. Meedoen aan de verkiezing kan nog uiterlijk tot zondag 15 december! Geef je collega nu op