Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nu online: juli/augustus-nummer van Kinderopvang

In dit nummer aandacht voor communicatie met jonge kinderen. Hoe voer je gesprekken als zij zich nog niet goed via taal kunnen uitdrukken? Anneke Wijngaarden geeft tips. Verder een artikel over antroposofische kinderopvang. Dit is veel meer dan houten speelgoed en biologisch eten, vertelt eigenaar van Kinderopvang De Geheime Tuin, Mirte Madelief van Zundert.
nu-online-juli-augustus-nummer-van-kinderopvang
AdobeStock

Antroposofische kinderopvang: meer dan houten speelgoed

Roze deuren, houten speelgoed, kleine kijktafereeltjes met een centrale rol voor ‘moeder aarde’. Kinderopvang De Geheime Tuin is een antroposofische kinderopvang. Dat is veel meer dan je laten inspireren door de natuur en biologisch eten, vertelt oprichter en eigenaar Mirte Madelief van Zundert. Sociaal personeelsbeleid is bijvoorbeeld net zo belangrijk. Een middag op locatie Doorn. Lees meer

Communicatie met jonge kinderen

Hoe voer je gesprekken met jonge kinderen als zij zich nog niet goed via taal kunnen uitdrukken? Anneke Wijngaarden (trainer, pedagogisch coach en video-interactiebegeleider) geeft tips. ‘Stem goed af op wat het kind uitstraalt.’ Lees meer

Een voorbereide omgeving is het halve werk!

Een kind ontwikkelt zich door vragen te stellen, te experimenteren en te onderzoeken. Om kinderen daartoe te inspireren heb je een voorbereide omgeving nodig, met zorgvuldig uitgezochte materialen en een veilige, uitnodigende sfeer. In deel 2 van deze serie ‘Creatief met kinderen’ richten we ons op het belang van een uitnodigende omgeving. Een weloverwogen leeromgeving verleidt kinderen om te gaan experimenteren. De kracht van zo’n omgeving zit bijvoorbeeld in de manier waarop je iets neerzet, maar ook in de hoeveelheid en het soort materiaal dat je aanbiedt. Lees meer

‘Ga zelf spelen, daar leer je van’

De educatieve kwaliteit voor nul- tot tweejarigen kan beter, blijkt uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Daarom schreven Sardes en de Universiteit Utrecht een handreiking voor pedagogisch medewerkers. In deel drie van deze serie: ondersteunen van exploratie en spel. Deskundige Marije Magito geeft commentaar. Lees meer

Spelen in de babytuin

De deur van babygroep Partou/Smallsteps Stevenshof staat open. De kleintjes kruipen rond in de tuin. Een jongetje trekt zich op aan een van de houten paaltjes langs de kant, terwijl een dreumes met zijn handen op de grote kei slaat die in het midden ligt. Een meisje met een groene jas kruipt richting de lavendelstruik. De zon heeft zich de hele dag nog niet laten zien. Donkere wolken pakken zich samen in de lucht. Af en toe vallen er wat regendruppels neer. Pedagogisch coach Ruslana van der Sluis-Kalka kijkt tevreden naar de kinderen. ‘Deze groep speelt iedere dag in de tuin, ook bij slecht weer.’ Lees meer

Zen op de groep

Kinderen zien, horen en aanvoelen met onverdeelde aandacht. Hoe je dit doet, vertelt Eline Snel. Zij is mindfulnesstrainer, eigenaar van de Academie voor Mindful teaching en schrijver van het boek De Kleine Kikker. Lees meer

Bekijk alle artikel van het juli/augustus-nummer van Kinderopvang >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.