Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Negen tips om online gevonden te worden

Avatar
Irene de Groot
Steeds meer ouders zoeken een opvanglocatie via het internet. Hoe zorg jij als gastouder, gastouderbureau of kinderopvanglocatie dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten eindigt? Digital & Online strateeg Lars Sang Mo Boom gaf op Kinderopvang Live tips in de workshop Online gevonden worden. Enkele van zijn tips:
Negen tips om online gevonden te worden
Foto: ANP XTRA

Een zoekmachine verzamelt zoekresultaten. Het is daarom handig om te weten hoe dit werkt. Lars Sang Mo Boom (namens De Gastouderfabriek) vergelijkt een zoekmachine met een grote spin die alle teksten die het tegenkomt opslaat. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘Gastouderbureau Drenthe’, dan komen de websites die het meest relevant zijn bovenaan te staan. De eerste drie ‘hits’ zijn altijd betaald. Net als de hits in Google die rechts naast de resultaten staan. Hierop kun je niet gratis invloed uitoefenen. Op alle andere plekjes wel. ‘Er zijn duizenden factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid van een website,’ zegt Boom. Met deze tips maak je een begin.

  1. Google je eigen bedrijf in een schone browser. Dit is een browser waarvan de geschiedenis is verwijderd of een browser in privé-modus. Hiermee voorkom je dat eerdere zoekresultaten jouw zoekactie beïnvloeden. Google houdt namelijk rekening met zoekwoorden waarop je eerder hebt gezocht. Kijk hoe hoog je website komt en hoe het zoekresultaat eruit ziet. Vergelijk dit met andere resultaten.
  2. Bekijk hoe de paginatitels van de gevonden pagina’s eruit zien. Passen ze volledig op de regel? Zitten de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden erin? Is de beschrijving (het tekstje onder de titel) duidelijk, relevant en roept deze op tot actie?
  3. Ververs regelmatig de content op je website. Een zoekmachine ziet dit en merkt je website als relevanter aan. Een simpele manier om content te verversen, is door een blog te beginnen. Een gastouder kan bijvoorbeeld bloggen over hoe een dag op de opvang eruit ziet.
  4. Zorg voor een verzorgde website. Mensen blijven korter op een slordige pagina. Google ‘ziet’ het als mensen kort op een website blijven en gaat ervan uit dat deze mensen niet gevonden hebben wat ze zochten. Daardoor wordt de pagina als minder relevant gezien en komt hij lager in de zoekresultaten te staan.
  5. Gebruik titels in teksten. Zorg dat hierin ook de belangrijkste woorden staan waarop je gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat deze woorden ook in de normale tekst staan. Let op: overdaad schaadt. Het heeft geen zin om honderden keren de zoekwoorden op je pagina te zetten in de hoop dat je hierdoor hoger in de resultaten komt. Google straft dit soort misbruik af, waardoor je website juist lager in de resultaten eindigt.
  6. Geef afbeeldingen op je website namen en tags. Dus niet 01234.jpeg, maar een relevante naam. Gebruik niet te veel en te grote afbeeldingen, want daardoor laadt de website trager.
  7. Zorg dat je website snel laadt. Wanneer je website drie seconden nodig heeft om te laden, is het al lang. Mensen hebben hier geen geduld voor. Gevolg is dat Google de website minder snel toont.
  8. Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf. Hierdoor is je bedrijf op Google Maps terug te vinden. Ouders zoeken vaak in maps naar een locatie die bij hen in de buurt is of die op de route ligt. Dit zorgt er ook voor dat bedrijfsinformatie rechts van de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand op bedrijfsnaam zoekt.
  9. Vraag via Google reviews van klanten. Reviews van drie sterren en meer worden in de zoekresultaten getoond als sterretjes onder het zoekresultaat. Negatieve reviews blijven buiten het zicht. Websites met positieve reviews komen hoger in de zoekresultaten te staan. Websites met reviews krijgen 20-30 procent meer bezoeken. Google neemt de reviews mee die geschreven zijn voor je Google Mijn Bedrijf-pagina.

Het is in deze tijd belangrijker dan ooit om op te vallen bij ouders. Niet alle groepen zitten vol, niet alle kinderopvanglocaties en gastouders weten zeker dat ze het einde van het jaar gaan halen. Organisaties zullen actiever aan marketing en communicatie moeten doen. Hoe? We geven zeven tips. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.