Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Marieke Grijpink – Een goede start

Mijn eerste werkdag na de vakantie kan ik geen ‘slow start’ noemen. Oftewel, een overvloedig gevulde mailbox, een eerste afspraak vroeg in de ochtend en een things to do -lijst, die al voor mijn vakantie goed gevuld was. De structuur, waar ook ik van houd, zit er gelijk goed in. Ik ervaar ook weer direct waarom ik een baan als pedagoog bij Triodus zo enerverend vind.

Ik schrijf beleid met betrekking tot alles wat maar enigszins aan pedagogiek raakt. Met alle veranderingen (GGD-inspecties, Wet Kinderopvang) vraagt dit om voortdurende aanpassingen. Mijn eerste afspraak had hier ook mee te maken. Wat voor de één een kleine aanpassing lijkt, kan mij als pedagoog enorm veel denkwerk en afwegingen kosten. Maar dat maakt het juist zo interessant.

Open deurenbeleid
Een voorbeeld: kinderen brengen ook tijd door buiten de eigen groepsruimte. Dit moet omschreven worden. Maar welke term gebruiken we hiervoor? Open deurenbeleid of groepsoverstijgend werken, of, of………. Aan al deze termen kleven voor- en nadelen, kom daar maar eens uit met elkaar. En hoe vertalen wij het naar de verschillende locaties, met elk een eigen werkplan? En hoe zit het met het verschil tussen de werksoorten dagopvang en buitenschoolse opvang?

Na deze afspraak de mailbox geopend. Het proces rondom een kind waar veel zorgen over waren is geweldig ondersteund door een collega die nu met vakantie is. Ik laat de pedagogisch medewerkers telefonisch weten dat ik weer terug ben, en het proces gelijk weer overneem. Contact met het consultatiebureau is al gelegd. Dat is prioriteiten stellen. Beleid kan wachten, een kind in de knel niet. Zorgen delen, samen stappen zetten om tot een bevredigende oplossing te komen waar een kind wel bij vaart, daar gaat het om. Je ervaart welke enorm belangrijke rol de kinderopvang hierbij kan spelen.

Trainingen
Een nieuw ‘schooljaar’ betekent tevens het plannen en organiseren van allerlei trainingen. Gelukkig hebben we meer secretariële ondersteuning, waardoor wij ons vooral op de inhoud
kunnen richten. Trainingen met betrekking tot intimiteit en seksualiteit in de kinderopvang, het aanbieden van spel- en speelgoed, interactie met baby’s en peuters. Ze passeren deze eerste dag de revue.

En dan is er ook nog de post. Tijdschriften neem ik maar mee naar huis, Kinderopvang, Pedagogiek in praktijk, Management Kinderopvang, leesgoed, etc. Geen straf om deze te lezen, thuis in de tuin, want dat voelt nog steeds een beetje als vakantie. Interessante artikelen overleggen wij in het afdelingsoverleg en gebruiken wij voor de begeleiding van de teams. Bijblijven is noodzakelijk in de wereld van de kinderopvang.

Ik merk het al, deze eerste dag is te vol voor slechts één weblogbijdrage: grondboxen voor de baby’s, een oudergesprek met ouders van een peuter die maar niet kan wennen, ….en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat de pedagogiek mij ook vanuit de media tegemoet komt en mij veel stof tot nadenken geeft. Gelukkig mag ik volgende week weer het een en ander van mij afschrijven. Ik verheug mij er nu al op.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.