Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Waardering voor je team

Er is een groeiend tekort aan pedagogisch professionals in de kinderopvang. Het is enorm belangrijk om mensen te behouden voor je organisatie. Waardering voor je team is daarbij essentieel. 'Mensen willen gezien en gehoord worden', zegt waarnemend PPINK-voorzitter Rick Ploemen.

Wie zijn personeel niet de deur en het vak wil zien uitlopen, moet beginnen met goed werkgeverschap. ‘Maar daarnaast moet je mensen ook waardering laten zien’, aldus Ploemen. ‘De pedagogisch professional doet werk dat heel belangrijk is voor de burger van de toekomst, dat mag je best tonen. We kijken naar elk kind als een individu, zo moet je ook naar je medewerker kijken. We hebben de neiging om vooral op verbeterpunten te wijzen, maar benoem juist de talenten van je medewerkers.’

Erkenning van en waardering voor medewerkers zit hem in kleine en grote dingen. Wie mag meedenken over de organisatie en inspraak heeft bij beslissingen, voelt zich betrokken. Kies daarom voor een bottom-up- in plaats van top-downbenadering. ‘Communicatie is daarbij belangrijk. Als je als organisatie toch een andere beslissing neemt of geen ruimte hebt voor doorstroming, wees dan direct en duidelijk. Dan weten medewerkers wat ze aan je hebben.’

Toon aan de buitenwereld dat je trots bent op je team. Waarom is alleen de locatiemanager aan het woord tijdens ouder- of informatieavonden? Stel je experts voor aan ouders en laat een pedagogisch medewerker vertellen over een specifiek onderwerp. Ploemen: ‘Zet medewerkers in hun kracht, maar sta ook voor hen. Geef in een conflict niet zonder meer de ouders gelijk. Zoek uit wat er aan de hand is.’


Erkenning

Ellen Hemmelder is projectmanager bij TintelTuin in Amsterdam. ‘Als je merkt: ik doe ertoe, heeft dat invloed op je motivatie. Een organisatie groeit en beweegt, je medewerkers bewegen mee. Daarom moet je weten: wat willen zij?’ Hemmelder adviseert om regelmatig een onderzoek naar medewerkerstevredenheid te houden. ‘Dan weet je wat er speelt en wat mensen nodig hebben.’

Erkenning staat voorop. ‘Niet alleen erkenning van de functie en de zwaarte van het werk, maar ook van de expertise van medewerkers. Laat hen meedenken over hun vakgebied. Mij moet je niets vragen over financiële administratie, maar ik praat graag mee over coaching. Geef mensen verantwoordelijkheid binnen kaders. Vertel je team: laat het maar zien. Het is heel interessant wat er dan gebeurt en welke kwaliteiten naar buiten komen. Bij ons stelt de locatiemanager doelen en maakt samen met het team het jaarplan voor de locatie. Teams vinden het erg leuk om op eigen houtje zo’n plan te maken en mee te denken.’

Hemmelder pleit voor een leercultuur. ‘Dus ook als iets niet zo goed gaat, benader dat positief en met respect. Medewerkers mogen fouten maken en zich verbeteren.’

Waardering

Naast erkenning moet je ook je waardering laten zien. Ellen Hemmelder: ‘Je creëert alle randvoorwaarden, reikt tools, tips en tricks aan en laat mensen merken dat ze gezien worden. Geef elke medewerker complimenten en trakteer je team dat hard heeft gewerkt op een etentje tijdens de teamvergadering. Soms ben je zo druk dat je tegen andere locatiemanagers je team prijst, maar dat vergeet te zeggen tegen je medewerkers.’

Elke medewerker verdient aandacht, vindt voorzitter Ploemen. ‘Neem de tijd voor een gesprek en ken je team. Als je weet dat iemand een probleem heeft thuis, laat hem of haar een keer eerder naar huis gaan. Iedere manager toont waardering op zijn eigen manier. De een loopt ’s morgens een rondje langs de groepen, de ander steekt extra tijd in kennismakingsgesprekken of doet een functioneringsgesprek tijdens een wandeling.’ Het zit hem volgens Ploemen ook in kleine gebaren. ‘Doe iets onverwachts. Geef een kleinigheid tijdens de feestdagen. Teambuilding is bij veel organisaties wegbezuinigd en mag best weer terugkomen. Een fijne werksfeer verhoogt de kwaliteit op de werkvloer. Organiseer gezellige en nuttige uitstapjes. Het onderwijs heeft studiedagen, waarom hebben wij als kinderopvang geen jaarlijkse educatieve dag?’


Frisse blik:

Milou Segers, sociaal psycholoog/leerkracht School of Understanding

Wat leren jullie kinderen?

‘Professor Carol Dweck van Stanford University ontdekte dat je je talenten beter aanboort en je beter ontwikkelt met de juiste mindset. Met die gedachte hebben wij de leerlijn “Levenshouding” ontwikkeld waarbij we kinderen voorbereiden op de toekomst. Thema’s zijn bijvoorbeeld optimisme, opbouwen van positieve relaties, communicatie en mindset.’

Waarom is dit ook nuttig voor de pedagogisch professional?

‘Je bent een voorbeeld, dus het begint met jezelf. Het gaat vooral om de bereidheid om in de spiegel te durven kijken en feedback te ontvangen, maar op een positieve manier. Je laat je “vaste mindset” los en kiest voor een “groei-mindset”. Een vaste mindset betekent: het is zo. Je denkt: ik ben dom of juist slim, of ik kan dat niet. Een groei-mindset betekent: we zijn aan het leren en verbeteren, er is ruimte om te groeien.’

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41190-019-0104-0/MediaObjects/41190_2019_104_Fig5_HTML.jpgHoe kun je als manager die mindset bij je team veranderen?

‘Met de kinderen zet ik op een bord: Fout van de dag… De kinderen vertellen aan het eind van de dag welke fout ze hebben gemaakt, en ik zet er ook een misser van mezelf bij. Soms ben ik lesmateriaal vergeten of er is iets mislukt. Door zelf het voorbeeld te zijn in hoe om te gaan met het maken van fouten laten we zien dat fouten maken bij leren hoort. Zo’n reflectiemoment kun je ook met medewerkers doen. Hiermee zorg je voor een veilig leer- klimaat met ruimte om te experimenteren.’


Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.