De Inspectie roemt vooral de nauwe samenwerking tussen praktijk en onderzoek. Dat zou de succesfactor zijn van het Utrechtse VVE-beleid. Koploper in peuterspeelzaalland is het Utrechtse Spelenderwijs, met 62 locaties – vooral gevestigd in schoolgebouwen – en 2.300 jonge kinderen waarvan 1.400 een achterstand hebben of hiertoe een risico lopen.
Investering in kwaliteit
Met Utrechtse basisscholen, kinderdagverblijven en andere peutercentra heeft Spelenderwijs een gezamenlijke visie en kader ontwikkeld: Utrechts Kwaliteitskader Jonge Kind (UKK). Om zo gezamenlijk professionele kwaliteit te kunnen leveren op het niveau van de medewerker, het team en de organisatie. Ook is er afgelopen jaren geïnvesteerd in opleidingstrajecten, coaching on the job en het ontwikkelen van lerende netwerken voor beroepskrachten.
Bereik
En dat werpt zijn vruchten af. Met een bereik van 95% en de hoge kwaliteit legt de gemeente Utrecht een stevige basis voor het Onderwijsachterstandenbeleid, dat is gericht op het vergroten van de kansen van kinderen met een taalachterstand. Friso Smits, teammanager Spelenderwijs Utrecht licht toe: “We hebben een platform Nu Voor Later Utrecht opgericht dat zich inzet voor de optimale ontwikkeling van het jonge kind in Utrecht. Op dit platform delen we kennis, verzamelen we ideeën van good practices en bieden we masterclasses aan. Het is voor ons niet nieuw om allochtone kinderen op te vangen, maar de populatie is een stuk groter geworden. Uiteindelijk zijn het allemaal kinderen die gewoon graag willen spelen, maar bij vluchtelingkinderen kan een trauma meespelen of andere problemen waardoor extra zorg nodig is.”
Investeren in de kwaliteit van VVE en de mensen die met deze programma’s werken heeft zin. Het leidt tot betere resultaten van de educatieve ondersteuning en kinderen gaan versneld vooruit op woordenschat en rekenen. Lees meer
Afspraken met het Rijk
Voor de periode 2011-2015 hebben het Rijk en de 37 grote steden (G37) afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen met een taalachterstand gebruik kunnen maken van hoogwaardige onderwijsvoorzieningen. In deze afspraken staan kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen voor de voor- en vroegschoolse educatie en kwantitatieve doelstellingen voor het inzetten van schakelklassen en leertijduitbreiding. In maart 2012 heeft de gemeente Utrecht de bestuursafspraken ‘Effectief benutten van VVE en extra leertijd voor jonge kinderen’ met het Rijk getekend. De Inspectie heeft in 2013 een tussenmeting uitgevoerd en in 2015 de eindmeting.