Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kwaliteit peuterspeelzaal vergelijkbaar met kinderdagverblijf

De kwaliteit op een peuterspeelzaal verschilt nauwelijks met de kwaliteit op een kinderdagverblijf. Of het een VVE-locatie is of niet, maakt ook weinig verschil. Dit concluderen onderzoekers van het Kohnstamm Instituut. VVE-groepen laten eigenlijk alleen een betere kwaliteit zien bij het item ‘boeken’. Dat is een magere score omdat er door de overheid juist fors in VVE-groepen wordt geïnvesteerd.
Kwaliteit peuterspeelzaal vergelijkbaar met kinderdagverblijf
Foto: ANP Kippa

Minister Asscher gaf het Kohnstamm Instituut opdracht om onderzoek te doen naar de kwaliteit van het peuterspeelzaalwerk. De kwaliteit van de peuterspeelzaal is niet eerder zo uitgebreid gemeten. Het onderzoek bestaat uit twee onderzoeken: het pre-COOL-onderzoek en het NCKO-onderzoek. Beide studies laten zien dat medewerkers in peuterspeelzalen relatief sterk zijn in emotionele ondersteuning en de basale interactievaardigheden sensitiviteit, respect voor autonomie en structureren en grenzen stellen. Maar de stimulering van de ontwikkeling van peuters is duidelijk zwakker.

Programma en activiteiten

In 2012 deed het NCKO ook al onderzoek naar de pedagogische kwaliteit van kinderdagverblijven. Vergeleken met de kwaliteit in peutergroepen in kinderdagverblijven, is de kwaliteit van peuterspeelzaalgroepen relatief lager op de totaalscore voor de algemene proceskwaliteit. Dit geldt ook voor de items programma en activiteiten. Peuterspeelzalen bieden minder goed activiteiten aan en met minder goede materialen. Dat laatst zou te maken kunnen hebben met de financiële positie van peuterspeelzalen. Zij moeten het vaak doen met een kleiner budget dan kinderdagverblijven. Bij het item programma wordt er gekeken naar de balans tussen actief en rustig spel, binnen- en buitenactiviteiten en de individuele behoefte van het kind.

Ontwikkelingsstimulering

Wat betreft de interactievaardigheden zijn de verschillen tussen pedagogisch medewerkers in het kinderdagverblijf, de VVE-peuterspeelzaal en de reguliere peuterspeelzaal minder groot. Op de basale vaardigheden sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie en structureren en grenzen scoren de pm’ers van peuterspeelzalen voldoende tot goed. Maar bij educatieve vaardigheden is de kwaliteit matig tot onvoldoende. Het slechtst scoren pm’ers van de peuterspeelzaal op de vaardigheden ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties. Een belangrijk verschil is dat pm’ers van het kinderdagverblijf beter zijn in het begeleiden van interacties dan hun collega’s in de peuterspeelzaal.

Hoe komt de opvang van peuters eruit te zien? Het Ministerie van Sociale Zaken is, onder leiding van minister Asscher, al jaren bezig met de harmonisatie van peuteropvang. Maar zijn plannen gaan voor branchepartijen in de kinderopvang en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) niet ver genoeg. Lees meer

Ouder en ervaren

Natuurlijk zijn er verschillen in de structurele kwaliteit van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Zo zijn pm’ers van de peuterspeelzaal gemiddeld tien jaar ouder dan pm’ers van de peutergroep in kinderdagverblijven. Logischerwijs hebben pm’ers in de kinderopvang een twee keer zo grote aanstelling, de peuterspeelzaal heeft immers kortere openingstijden. Het aantal ervaringsjaren komt de interactievaardigheid ‘ontwikkelingsstimulering’ ten goede. Blijkbaar verbeteren pm’ers zich ‘al doende’ op deze vaardigheid.

Ontwikkeling pm’ers

Dat de kwaliteit van peuterspeelzalen (ook VVE) en kinderdagverblijven niet veel van elkaar verschilt, is voor minister Asscher een ondersteuning om door te pakken met de harmonisatie. Ook wil Asscher, onder andere met permanente educatie, werken aan een kwaliteitsverhoging van peutergroepen. Zowel in peuterspeelzalen als in kinderdagverblijven. Onderzoekers van het NCKO concluderen dat het belang van een gerichte en brede ontwikkeling van interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers groot is. De educatieve vaardigheden blijven namelijk achter. Effectieve (na)scholing is wat de onderzoekers betreft dus essentieel.

VVE-geld

Dat de pedagogische kwaliteit in VVE-groepen nauwelijks verschilt van de kwaliteit in reguliere groepen is opvallend. Het laat volgens de onderzoekers zien dat het gevoerde VVE-beleid in de praktijk niet uit de verf komt. ‘Dit is opvallend omdat hierin fors is geïnvesteerd de afgelopen jaren. Maar de vraag is in hoeverre de gelden ook terecht zijn gekomen bij de betrokken groepen van dit onderzoek’, aldus de onderzoekers.

Bekijk het onderzoek naar de pedagogische kwaliteit van peuterspeelzalen hier:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.