‘Kleuters moeten letters leren terwijl ze daar nog helemaal niet aan toe zijn’ zegt ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet in Sp!ts. Hij vindt het bespottelijk, omdat kleuters helemaal nog niet in staat zijn het geleerde te onthouden. Spelen, klimmen, klauteren en bewegen past beter bij hun ontwikkelingsfase vindt hij. ‘Kleuters kunnen niet te lang stilzitten. Dat kan leiden tot veel onrust en ADHD.’
Schrijnende voorbeelden
Onder de ongeruste volwassen zijn ook veel leerkrachten van kleutergroepen. Zij hebben zich verenigd in de Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs. Initiatiefneemster Elly de Wildt (vroeger ook leerkracht) verzamelde honderden verhalen waarin leerkrachten soms schrijnende voorbeelden beschrijven. Bovendien blijkt dat leerkrachten zich zelf ook vaak niet prettig voelen bij het prestatiegerichte onderwijs voor kleuters.
Spelen
De Wildt: ‘Leerkrachten zitten dagelijks de beoordelingen te maken van jonge leerlingen, terwijl ze kinderen in het spelen zouden moeten faciliteren.’ Vervaet vindt het schadelijk en nutteloos dat er zo veel haast met het leren van kleuters wordt gemaakt. ‘Het is alsof je een fundament van cement niet laat opdrogen en er al op gaat bouwen. Vroeger of later komen er problemen’, zegt hij in Sp!ts. De werkgroep hoopt dat de politiek gevoelig is voor de wens kleuters langer te laten uitkleuteren in het onderwijs.
Lees hier het Zwartboek Kleuters in de Knel.