Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kleuters benaderen spel wetenschappelijk

Kleuters zijn tijdens het spelen net kleine wetenschappers. Als ze op iets stuiten dat niet strookt met hun verwachtingen, onderzoeken ze hun omgeving net zoals een (volwassen) wetenschapper dat zou doen. Dit ontdekten psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
'Er zit meer systematiek in het spel van kinderen dan misschien op het eerste gezicht lijkt'.
'Er zit meer systematiek in het spel van kinderen dan misschien op het eerste gezicht lijkt'. - Foto: ANP

Kleuters mochten voor het onderzoek spelen met schaduw. De onderzoekers Tessa van Schijndel, Ingmar Visser, Bianca van Bers en Maartje Raymakers stelden eerst per kind vast wat hun theorie was over schaduw. Dachten zij dat alleen de grootte van het poppetje de schaduwgrootte bepaalde of ook de afstand van het poppetje tot de lamp? De kinderen werden in twee groepen ingedeeld. De ene groep kreeg te zien wat klopte met hun theorie, de andere juist iets wat niet strookte met hun idee. Daarna mochten ze vrij spelen met het poppetje en de schaduw.

Onderzoeken

Het viel de onderzoekers op dat de kleuters die niet te zien kregen wat ze hadden verwacht meer informatieve experimenten deden dan de andere kleuters. Dat zijn experimenten op basis waarvan conclusies kunnen worden getrokken over oorzaak-gevolgrelaties. De kinderen veranderden bij deze experimenten telkens één variabele, bijvoorbeeld de grootte van het poppetje. Zij lieten de andere variabele (afstand tot de lamp) ongemoeid om te zien wat het effect was van deze ene verandering. Wetenschappers werken precies zo als ze een solide conclusie willen kunnen trekken.

21e eeuwse vaardigheden

‘Er zit meer systematiek in het spel van kinderen dan misschien op het eerste gezicht lijkt’, concluderen de psychologen dan ook. Het is ook een bewijs dat de nadruk in het onderwijs en in de kinderopvang op 21e-eeuwse vaardigheden een goede ontwikkeling is. Dit zijn vaardigheden als kritisch denken en problemen oplossen. De exploratieve vaardigheden die jonge kinderen laten zien tijdens hun vrije spel, kunnen worden gezien als voorlopers van deze 21ste-eeuwse vaardigheden.

De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Experimental Child Psychology.

De 21e eeuw vraagt om andere vaardigheden van kinderen, zoals probleemoplossend werken en digitale geletterdheid. Minister Asscher wil de pedagogische doelstelling in de Wet Kinderopvang uitbreiden met deze vaardigheden. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.