Peuters worden weinig aangemoedigd en begeleid in de ontwikkeling van taal- en cognitieve vaardigheden zoals nieuwe woorden leren, doelen stellen, plannen maken en doorzetten. Activiteiten die hieraan bijdragen zijn bijvoorbeeld: voorlezen, samen puzzels maken, kringgesprekken voeren of een ‘doen alsof’-fantasiespel spelen. Dit blijkt uit het pre-COOL cohortonderzoek.
Groot onderzoek
Het pre-COOL cohortonderzoek is een groot onderzoek naar de invloed van voor- en vroegschoolse opvang en educatie op de ontwikkeling van kinderen. Hiervoor worden bijna drieduizend peuters en kleuters jarenlang gevolgd. In het rapport ‘Pre-COOL cohortonderzoek; resultaten over de voorschoolse periode’ worden de eerste resultaten gepresenteerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut, het ITS en de Universiteit Utrecht, in opdracht van het Ministerie van OCW en NRO.
Verschil in aandacht
Kinderen met lager-opgeleide ouders scoren al op tweejarige leeftijd gemiddeld minder goed op een selectieve aandachtstaak dan kinderen uit gezinnen met een hoge sociaaleconomische status. De resultaten over het verloop van de ontwikkeling zijn echter bemoedigend: naarmate kinderen ouder werden, nam dit verschil af. Mogelijk speelt de kwaliteit van de geboden opvang in het terugdringen van deze verschillen een rol. Kinderen die lager scoorden op de aandachtstaak op twee jaar, zaten namelijk in instellingen waar de kwaliteit, vooral de geboden educatieve ondersteuning, hoger was.
Bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag hebben een negatief effect gehad op de kwaliteit van kinderopvang. Lees meer >>
VVE-programma
Een hogere kwaliteit is vooral te zien bij instellingen die werken met een VVE-programma en waar sprake is van continue professionalisering in de vorm van regelmatig inhoudelijk teamoverleg, coaching en begeleiding van medewerkers, en reflecteren op het eigen handelen.
Warme opvoeding
Autochtone en (niet-westerse) allochtone ouders van tweejarigen hebben een warme en ondersteunende relatie met hun kind. Ze merken ook vrij veel sociale steun en weinig stress bij de opvoeding. Er zijn niet tot nauwelijks verschillen in opvoedingsstijl tussen autochtone en allochtone gezinnen. Voor zover er sprake is van verschillen, hebben die vooral te maken met de hogere stress die laagopgeleide (allochtone) ouders hebben bij de opvoeding van hun kind.
bron: Vakblad Vroeg