Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kinderopvang bereidt massaclaim voor door verbod stint

Kinderdagverblijven bereiden een massale schadeclaim voor tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie wist volgens de kinderdagverblijven al bij de introductie van de stint in 2011 dat het voertuig niet voldeed aan de eisen. Daardoor zou het ministerie onzorgvuldig hebben gehandeld.
ANP

Het initiatief van de massaclaim komt van een groot kinderdagverblijf in het noorden van het land. Het doel is om in de laatste drie maanden van het jaar zeker een derde van de stint-eigenaren achter de claim te krijgen.

De kinderdagverblijven willen 3.000 euro voor de aanpassingen die ze aan hun stint moeten laten doen en voor het vervangend vervoer dat ze hebben moeten regelen, circa 6.000 euro per stint per jaar.

Rekenfout

De initiatiefnemers stellen dat het ministerie en de RDW in 2011 al wisten dat de stint niet goed remde, terwijl het voertuig toch is goedgekeurd. De oorzaak is een rekenfout, zeggen de initiatiefnemers.

Voor een rechtzaak tegen het ministerie kan worden gestart, moeten nog meerdere stappen worden genomen voor een procedure kan worden gestart, zeggen de initiatiefnemers op hun site.

Massaclaim

Voor een uitgebreid artikel over een jaar zonder stint, dat verschijnt in het decembernummer van Management Kinderopvang, spraken we ook met advocaat Oscar van Oorschot. Hij werd benaderd door een aandeelhouder van een kinderdagverblijf in het noorden van Nederland, met als doelstelling het opzetten van een massaclaim voor de schade die is geleden als gevolg van het stint-verbod. Hij roept (kinderopvang)ondernemers die de stint gebruikten op of zij willen samenwerken voor een gezamenlijke claim richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ministerie aansprakelijk

Van Oorschot: ‘Op dit moment inventariseren we of houders van kinderopvangcentra mee willen doen aan een aansprakelijkheidsstelling richting het ministerie. Wij zien het als nalatigheid dat de stint in 2011 werd goedgekeurd door het ministerie, maar dat ondernemers voor de kosten opdraaien nu de stint niet meer de openbare weg op mag. De overheid heeft een product goedgekeurd, dat achteraf niet goedgekeurd had mogen worden. Het bewijs daarvan is terug te lezen in het OVV-rapport. Er is sprake geweest van enige onzorgvuldigheid. We willen het ministerie in deze kwestie voor de financiële gevolgen verantwoordelijk houden.’

Financiële compensatie

Van Oorschot hoopt dat zoveel mogelijk ondernemers zich aanmelden voor de gezamenlijke claim, zodat tenminste een derde van de stint-gebruikers vertegenwoordigd is. Meer informatie over de claim is te vinden op: www.stintmassaclaim.nl. ‘Ons doel is dat het ministerie komt met een financiële compensatie voor de geleden schade die ondernemers hebben geleden sinds de stint aan de kant van de weg staat’, besluit Van Oorschot.

Rapport Onderzoeksraad

De Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceerde een rapport over hoe bijzondere voertuigen worden toegelaten op de weg. Aanleiding was het ongeluk met de stint vorig jaar in Oss. De Raad heeft niet gekeken naar dat ongeluk zelf, maar wel naar de regels en veiligheidseisen die er golden en naar de manier waarop de stints zijn getoetst voordat ze de weg op mochten. In het onderzoek is ook gekeken naar andere ‘licht gemotoriseerde voertuigen’, die de laatste jaren steeds meer in het straatbeeld te zien zijn. Het gaat bijvoorbeeld om gehandicaptenvoertuigen, e-bikes en speed pedelecs, elektrische steps, monowheels en segways. Bekijk hier de bevindingen uit het onderzoek >>

Bron: ANP, www.stintmassaclaim.nl

Een kinderopvangorganisatie stelt de fabrikant van de stint aansprakelijk voor de financiële schade die zij heeft opgelopen door het wegvallen van de stint en wil 70.000 euro schadevergoeding. Het is de eerste keer dat de fabrikant wordt aangeklaagd in een civiele rechtszaak. Lees meer