Uitwisseling met collega’s
Samen met pedagogen in Finland ontwikkelde pedagoog Ine Hostyn van de Arteveldehogeschool in Gent de reflectiemethode ProuD!. Hierbij wisselen pm’ers van verschillende kinderopvangorganisaties of groepen onderling pedagogische documenten uit de dagelijkse praktijk uit, zoals een foto, video of een kort bericht. Lees in dit artikel hoe het precies werkt en wat de voordelen zijn.
Speelgedrag zegt alles
Heb jij ook wel eens een kind op de groep gehad dat niet makkelijk kon spelen of bijvoorbeeld een rollenspel kon spelen? Dit in meer of mindere mate kunnen spelen, zegt alles over de ontwikkeling van een kind. Hierover gaat dit artikel waarin pedagoog Inge van Rijn tips geeft om spel bij kinderen uit te lokken en juist grenzen te stellen als kinderen zich in spel verliezen. Lees dit artikel
Groepsstabiliteit in de bso
Veel bso’s kiezen ervoor om hun deuren open te zetten, maar er zijn ook bso’s die er juist heel bewust voor kiezen om bij bepaalde momenten te kiezen voor groepsstabiliteit. Welke pedagogische afwegingen liggen er aan deze keuzes ten grondslag? En wat is het beste voor kinderen? Lees tips van o.a. IJsbrand jepma, onderzoeker bij Sardes
Peuterparticipatie
Kinderparticipatie alleen iets voor de bso? Bij Kinderopvang Small in Den Haag weten ze dat dit ook prima met peuters kan. Want hun mening telt immers ook. Lees hier hoe ze de inspraak van peuters organiseren
En lees ook:
- 11 tips om vaders meer te betrekken
- Belgische stagiaires in Nederlandse organisaties
- De rubriek Kinderyoga
- Tips om meer te stoeien
- En Steven Pont die pleit voor een Nationale Stoeidag
Bekijk alle artikelen en rubrieken van het juninummer
Let op: alle artikelen zijn Premium-artikelen. Deze zijn alleen volledig leesbaar voor abonnees.