Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Judith van der Meul – Roulerend systeem

Mijn bedrijfsfilosofie ‘hoe flexibeler mensen zijn in te zetten, hoe soepeler een bedrijf loopt’, heeft een aantal jaren goed gewerkt. Het ‘convenant kinderopvang’, dat sinds april 2008 van kracht werd, deed deze filosofie de das om.

We waren tot vorig jaar een van de weinige kinderdagverblijven die in een roulerend systeem werkten. Leidsters werkten gedurende drie maanden op een groep. Philippo had een vast team en hoefde geen beroep te doen op inval- en/of oproepkrachten.
Dat we continuïteit boden, moesten we vaak uitleggen aan nieuwe ouders en leidsters. “Kinderen hebben toch behoefte aan vaste gezichten?!” Ons werd regelmatig verweten dat de (hechtings)theorie anders leek voor te schrijven dan waar het bedrijfsbeleid van Philippo voor stond.

Gelukkig merkten ouders, leidsters en (het belangrijkste!) de kinderen dat het werken in dit systeem werkte. Kinderen bij Philippo kenden alle medewerkers en vonden het met iedereen in de groep prima, alle leidsters kenden alle kinderen, alle ouders en andersom. Alle leidsters gingen ook goed met elkaar om omdat ze regelmatig samen op een groep werkten  Met ziekte, vakantie en zwangerschapsverlof hadden we net als ieder ander bedrijf te maken, maar altijd was er een oplossing voor handen. Bekend met de groep en de afspraken hadden collega’s en kinderen dus altijd iemand naast zich die op die groep ingewerkt was. Met de GGD inspectie van 2008 ging dit bedrijfsbeleid op de schop en waren de reacties verdeeld. Sommigen vinden het een verbetering (“Ik leer de ouders en de kinderen nu nog beter kennen”), anderen vinden het erg jammer (“Mijn kind heeft op de basisschool geen last gehad van al die wisselingen, als er een juf ziek is, gaat hij met het grootste gemak naar een andere juf, die flexibiliteit is dankzij de Philippo-werkwijze ontstaan”).

Waar we nu in tegenaan lopen is dat sommige werkochtenden vroeger beginnen en ik later op de ochtend pas mijn eigen werkzaamheden kan starten. In tijden dat om 7:30 uur een eerste, tweede en/of een derde ziekmelding binnen komt, een andere leidster met vakantie is, een leerling met examen is, ben ik samen met mijn manager op het Planbureau driftig aan het plannen hoe we alle groepen verantwoord kunnen bemannen.
Wie kan op welke groep staan, welke combinatie van medewerkers is haalbaar? Medewerkers vallen meer onzeker dan voorheen voor elkaar in. ‘Die groep ken ik niet, daar sta ik nooit’. Vaker dan voorheen springen mijn manager en ik op dergelijke dagen bij, even een fles geven, een paar kinderen naar bed brengen of buiten toezicht houden. De druk op dit soort dagen is hoog. Als je de kinderen en de groep niet kent, is de dag gauw pittiger voor alle betrokkenen. Liever bijspringen zodat de groep ontlast wordt, dan doorhollen en aan het eind van de dag tot de conclusie komen dat het voor iedereen kunst- en vliegwerk was.

Mijn gedachten op deze momenten dwalen nog regelmatig af naar ons ‘roulerend systeem’. Stiekem vraag ik me af, of degenen die het besluit hebben genomen dat wij van onze bedrijfsfilosofie moesten afstappen, enig idee hebben welke onrust er ’s ochtends vroeg en in de loop van de dag op dit soort dagen uit voortgekomen is.

2 REACTIES

  1. Hi Judith, wat leuk je gezicht te zien op deze site..
    en je verhaal te lezen. Het is alweer even geleden, maar we hebben elkaar ontmoet op de bijeenkomst van de BdKO.
    het blijft een psort he, plannen en roosteren. hadden we maar robotjes:-) en geen strenge wetgeving. Konden we maar zelf beslissen samen met de ouders hoe je te werk gaat, zou veel stressmomenten wegnemen.
    groet, Margie (WereldKids-Dordrecht

  2. Lees alle reacties
  3. In de kern was je werkwijze prima, wellicht dat het voor de allerjongste onrustiger was dan voor de oudere kinderen. Maar inderdaad je wordt in je beleidsvoering meer dan gemiddeld beperkt door de wetgever.
    Kan mij tevens voorstellen dat de Flexibiliteit in begeleiding bij de kinderen een positief effect kan hebben in het vervolg op school. Maarja bewijs dat maar eens, dat is lastig.
    Succes.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.