Onderzoeker Sid Kouider en zijn collega’s van de École Normale Supérieure in Parijs ontwierpen een spelletje waarbij kinderen van 20 maanden oud moesten wijzen naar één van twee doosjes, waarin 3 tot 12 seconden eerder een speeltje verborgen werd. Soms konden ze zien in welk doosje het speeltje verdween, maar soms ook niet. Aan de helft van de kinderen werd bovendien geleerd dat ze, als ze niet zeker wisten in welk doosje het speeltje zat, een ouder om hulp konden vragen.
Hulp vragen
Kinderen die hun ouders om hulp mochten vragen, deden dat vooral wanneer ze langer moesten wachten voor ze een doosje mochten kiezen. Of wanneer ze niet konden weten in welk doosje het speeltje verborgen zat, omdat ze het niet gezien hadden. Daardoor hadden ze het vaker bij het goede eind, rapporteerden de onderzoekers. Wat bewijst dat kinderen zelfs op jonge leeftijd al weten wat ze wel en niet (kunnen) weten.
Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/weten-peuters-wat-ze-nog-niet-weten