Uit de tweede meting (juni 2021) van de Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) (2019-2023) bleek dat alle gemeenten en VE-aanbieders er vertrouwen in hadden op tijd aan de wettelijke eisen te voldoen. Het ziet ernaar uit dat de meeste gemeenten en VE-aanbieders (ruim) op tijd zijn begonnen met de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VE. Veruit de meeste gemeenten (89%) en VE-aanbieders (94%) verwachtten tijdens de peiling aan het eind van 2021, op 1 januari 2022 ook daadwerkelijk de pedagogisch beleidsmedewerker in de VE ingevoerd te hebben.
Oorzaken
Bij de gemeenten (11%) en VE-aanbieders (6%) waarbij dit misschien niet lukt, heeft dit vaak te maken met krapte van geschikt personeel op de arbeidsmarkt. Of ligt de verwachte invoeringsdatum verder in de eerste helft van 2022.
Takenpakket
Welke rol, werkzaamheden en taken bij een pedagogisch beleidsmedewerker in de VE passen, moet nog blijken. Het huidige takenpakket en de tijdsbesteding verschilt in de praktijk. Waar de ene pmb’er overwegend pedagogisch medewerkers coacht, houdt de andere zich vooral bezig met de ontwikkeling en invoering van het pedagogisch beleid. Lees er hier meer over >>
Laatste meting
In het najaar van 2022 vindt de vierde en tevens laatste meting van de Monitor Implementatie en besteding GOAB (2019-2023) plaats. Daaruit zal blijken of de invoering van de pedagogisch beleidsmedewerker in de VE overal in Nederland is uitgevoerd zoals beoogd.
Tussentijdse onderzoeksresultaten
Meer resultaten uit de meting, zoals de ondersteuningsbehoeften, financiering, afspraken en implementatiefase, zijn te lezen in de tussentijdse onderzoeksrapporten en infographics.
- Lees het rapport van de complete derde meting
- Lees de vijf gemeentelijke portretten
- Bekijk de infographic voor gemeenten
- Bekijk de infographic voor VE-aanbieders